فروش و تمام مراحل انتقال برند



برند به عنوان هویت محصول و خدماتی که ارائه می‌کنید، نه تنها از لحاظ معنوی دارای ارزش و اعتبار است بلکه از نظر مادی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع برند شما، دارای ارزش مادی و قابل مبادله است. این ارزش در همه برندها یکسان نبوده و به موفقیت و شهرت آن بستگی دارد. به هر صورت شما می‌توانید، هر برندی را که از لحاظ قانونی دارای اعتبار است مورد نقل و انتقال قرار دهید. توجه داشته باشید که نقل و انتقال برند دارای اصول و قواعدی است که بدون رعایت آن‌ها، انتقال برند هیچ اعتبار و رسمیتی ندارد.


انتقال برند

بر خلاف تصور رایج، صرفا اموال مادی نیستند که قابلیت انتقال به اشخاص دیگر را دارند، در واقع بسیاری از دارایی‌های غیرمادی مانند برند، اختراع، طرح صنعتی و…، نیز قابل انتقال هستند و این انتقال مانند اموال مادی مستلزم رعایت اصول و شرایط قانونی است.

در نتیجه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند برند خود را به صورت جزئی و اجاره برند (یعنی دادن امتیاز به شخص دیگر برای استفاده از برند) یا کلی (اعطای تمامی حقوق برند) به اشخاص دیگر انتقال دهند.


انواع روش‌های انتقال برند

برند از دو طریق می‌تواند به شخص دیگر واگذار شود. در واقع می‌توان گفت، انتقال برند یا به صورت اختیاری انجام می‌شود یا به صورت قهری و غیرارادی.


انتقال اختیاری برند

در این حالت اشخاص، خود اقدام به نقل و انتقال برند می‌کنند که می‌توان خرید و فروش برند را در این قالب لحاظ کرد. یعنی مالکیت برند را به شخص دیگری منتقل کرده و آن را می‌فروشند یا استفاده از مزایای آن را برای مدتی به شخص یا اشخاصی واگذار می‌کنند.


انتقال قهری یا غیرارادی برند

در این حالت به صورت خود به خود نقل و انتقال اتفاق می‌افتد. برای مثال وقتی مالک برند یا علامت تجاری فوت می‌کند، مالکیت برند به ورثه او منتقل می‌شود. در واقع بدون انعقاد قرارداد یا توافق، به صورت خود به خود، برند به اشخاص دیگری که همان ورثه هستند، منتقل می‌شود.


شرایط نقل و انتقال برند


اطمینان از ثبت برند

برندی را می‌توان منتقل کرد که به صورت قانونی در اداره مالکیت معنوی به ثبت رسیده باشد. برندهای غیرقانونی قابل نقل و انتقال نیستند. به همین دلیل پیش از انتقال، باید نسبت به استعلام برند اقدام نمایید تا از اصالت آن اطمینان حاصل کنید.


اعتبار داشتن برند

هنگام نقل و انتقال، برند شما باید حتما اعتبار قانونی داشته باشد و مهلت آن منقضی نشده باشد. در غیر این صورت باید ابتدا آن را تمدید کرده و سپس نسبت به نقل و انتقال آن اقدام کنید.


انتقال در همان طبقه

یکی از شروط مهم نقل و انتقال برند این است که حتما در همان طبقه و با همان کالا صورت بگیرد. مثلا اگر برند شما مربوط به مبلمان است، نقل و انتقال برند باعث تغییر این طبقه و کالا نمی‌شود. صرفا دارندگان آن یا استفاده کنندگان تغییر می‌کنند. در صورتی‌که طبقه برند مورد نظر خود را نمی‌دانید، مطلب «طبقه‌بندی برند»  برای شما مفید خواهد بود.


مراحل انتقال برند

در قدم اول، مالک برند باید مشخص کند که می‌خواهد برند خود را به‌صورت کامل منتقل کند یا آن را اجاره دهد.سپس برای انتقال علامت به دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و اسناد مربوط به آن را امضا نمایند تا انتقال علامت به‌صورت رسمی صورت بگیرد. چرا که انتقال علامت نیز باید به ثبت برسد.در نهایت درخواست انتقال علامت به اداره مالکیت معنوی ارائه شود.


مدارک نقل و انتقال برند

اسناد مربوط به ثبت برند شامل روزنامه تقاضای ثبت، آگهی رسمی و گواهی ثبت برند

شناسنامه و کارت ملی مالک قدیم (فروشنده علامت)

شناسنامه و کارت ملی مالک جدید (خریدار علامت)

سند انتقال یا قرارداد ثبت شده در دفترخانه اسناد رسمی بعد از اخذ نامه‌های مربوط به استعلام نقل و انتقال برند

مجوز فعالیت مربوط به مالک جدید برند تجاری

شماره اظهارنامه، شماره ثبت برند و رمز پذیرش اینترنتی

گواهی انحصار وراثت (اگر نقل و انتقال قهری باشد)

مندرجات الزامی اظهارنامه نقل و انتقال



هزینه انتقال برند

انتقال برند، مانند سایر امور ثبتی و اداری نیازمند پرداخت هزینه‌ به مراجع مربوطه است که در هنگام انتقال برند اخذ می‌شود و بدون آن امکان انتقال به‌صورت رسمی وجود ندارد.ضمن اینکه در زمینه ارزش برند نیز باید نکته‌ای را به خاطر داشته باشید، در واقع  ارزش مادی برند نیز عاملی‌ست که سبب قیمت‌گذاری برند می‌شود. با این توصیف که مالک برند با توجه به شهرت و موفقیت برند می‌تواند برای آن قیمت مشخص کند و آن را به فروش برساند. این مورد به توافق طرفین بستگی دارد و امکان قیمت‌گذاری یکسان برای برندهای مختلف وجود ندارد.

 



09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند تاچيسان Tachisan
فروش برند مارلون marlon
فروش برند هنرپیشه
فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده