آموزش ثبت برند تجاری و لگو



امروزه شرکتها با ایجاد و استفاده از نام و علائم تجاری قوی وارد عرصه های گوناگون رقابتی شده اند. برند و علامت تجاری معرفی کننده محصول ها ، خدمات و اهداف شرکت شما است که مشتری آن را در ذهن خود به تصویر می کشد. از طرفی تمایل مصرف کنندگان به خرید نام و علامت تجاری معتبر نیز روز به روز فراگیرتر می شود. 

یک برند یا علامت تجاری در صورتی که به ثبت نرسیده باشد و یا حداقل تقاضای ثبت آن مطرح نشده باشد، ممکن است مورد کپی برداری، تقلید، استعمال و به طور کلی جعل رقبای تجاری قرار گیرد. در چنین شرایطی، جز در مواردی خاص (همچون مشهور بودن برند و علامت تجاری)، هیچ محکمه ای از مشروعیت حق مالک واقعی دفاع نمی کند. جهت ثبت برند و علامت تجاری باید کلیه ی مدارک قانونی فراهم باشد و ثبت آن طبق مراحل قانونی با رعایت کامل و دقیق مقررات ثبت شده باشد.



برند و علامت تجاری چیست؟

 

تعریف برند و علامت تجاری به موجب ماده 1 قانون ثبت علائم و اختراعات اینگونه آمده است: «علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است، اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجارتی اختیار می شود.

نام های تجاری دقیقاً همان هدف کلی را در بازارهای صنعتی دارند که در بازارهای مصرفی نیز دارند.آن ها، شناسایی محصولات، خدمات، و کسب و کارها را تسهیل می کنند و آن ها را از محصولات، خدمات، و کسب و کار رقبا، متمایز می سازند. آن ها ابزارهایی کارآمد و جالب برای انتقال مزایا و ارزشی است که یک محصول یا خدمت می تواند ارائه کند. همچنین تصمینی از کیفیت، منشاأ و عملکرد هستند و بدین وسیله ارزش دریافتی به وسیله ی مشتری را افزایش، و ریسک و پیچیدگی مربوط به تصمیم خرید را کاهش می دهند.



مـزایای ثبت برند و علامت تجاری

 

حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد. ثبت برند برای مالک یا مالکین یک شرکت مزایایی به همراه دارد که در ذیل قید شده است:


1. تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.


2. شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.


3. ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.


4. اجازه استفاده از  آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.


5. جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.


6. ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند


7. شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.


8. ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.



مراحل ثبت برند، علامت تجاری، آرم و لوگو

 

1- اولین مرحله از مراحل ثبت برند انتخاب یک واژه مناسب، شکل و تصویر زیبا و یا ترکیبی از هر دو است و باید این موارد را به گونه ای انتخاب نمایید که برند شما به راحتی در اذهان مخاطب ماندگار شود و معرف کالا یا خدمتی باشد که ارائه می نمایید


۲- مرحله بعدی آن است که ابتدا استعلام نمایید عین یا شبیه برندی که قصد ثبت آن را دارید قبلا در همان طبقه ثبت شده است یا خیر، چرا که در صورت وجود کوچکترین مشابهتی بین برند مورد نظر شما و برندی که قبلا در همان طبقه ثبت شده است، اظهارنامه علامت تجاری شما رد خواهد شد.


می توانید از طریق بخش استعلام کاملاً رایگان برند قبل از ثبت، این امر را به کارشناسان ما در مرکز ثبتی نیهاد بسپارید. تا برند مورد تقاضای شما را در طبقه مورد نظرتان استعلام نماییم و اگر «عین و یا شبیه» برند مورد نظرتان قبلاً برندی ثبت نشده بود آنگاه با خیال راحت مراحل ثبت برند را آغاز نمایید.



۳- سومین مرحله از مراحل ثبت برند آماده سازی مدارک مورد نیاز است که در ادامه مدارک مورد نیاز برای ثبت برند را شرح خواهیم داد.


۴- در مرحله بعدی باید با ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی وارد قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری شوید و اقدام به تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود نمایید و مدارکی همچون کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی یا متقاضیان، مجوز فعالیت، کارت بازرگانی (اگر قصد ثبت برند لاتین را دارید) و همچنین نمونه برند خود با اندازه ۶ × ۶ سانتیمتر را در سامانه فوق بارگذاری نمایید و پس از طی نمودن و تکمیل مراحل مورد نیاز برای ثبت اظهارنامه علامت تجاری و پرداخت هزینه مربوطه، در سامانه برای شما برگه ای نمایش داده می شود که باید آن را پرینت نموده و با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی اقدام به تایید اطلاعات وارد شده در سامانه نموده و از دفترخانه مذکور گواهی امضاء و فرم تایید اطلاعات کاربری دریافت کنید و با وارد کردن اطلاعات این فرم در سامانه، نام کاربری ورمز عبور دریافت نمایید که جهت پیگیری های بعدی و اطلاع از نوبت شما در صف هر کدام از کارشناسان و اقدامات بعدی باید از طریق همین نام کاربری و رمز عبور اقدام کنید.


مدارک لازم جهت ثبت برند یا نام تجاری

 

1- تسلیم اظهارنامه علامت تنها از طریق فایل الکترونیکی امکان پذیر بوده و متقاضیان ثبت علامت می توانند از طریق این آدرس http://ipm.ssaa.ir  اظهار نامه خود را تسلیم اداره علامت نمایند.


2-    مدارک مثبت هویت متقاضی؛


الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی


ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء


3-  مدارک نماینده قانونی: درصورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ...) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.


4-    10نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر درابعاد 10×10 سانتی متر


5-  درصورت سه بعدی بودن بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دوبعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.


6-  ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تأسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی یا پروانه کسب و ...


7-  استفاده از حق تقدم: درصورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج ازکشوراز مزایای حق تقدم (حداکثر6ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15روز از آن تاریخ تسلیم کنند.


8-    نسخه ای ازضوابط و شرایط استفاده ازعلامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار


9-    رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی.

09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند مارلون marlon
فروش برند هنرپیشه
فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده