ثبت برند، علامت، لوگو، نام و علائم تجاری[+مراحل، هزینه و شرایط]




اگر صاحب کسب و کار هستید مسلماً پس از ثبت شرکت خود باید نسبت به ثبت برند اقدام نمائید. برند یا همان نام تجاری، به نشانی گفته می شود که به صورت فارسی یا لاتین در فعالیت های اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع می توان گفت برند به مجموعه ای از صفات، مفاهیم و ویژگی هایی گفته می شود که در یک نام خلاصه شده و ماهیت یک شرکت را نشان می دهد.
در واقع می توان این گونه بیان کرد، برند ها مفهومی هستند که درک می شوند.
آقای مارتی نیومایر متخصص آمریکایی برندینگ درباره این موضوع می گوید : “برند حسی است که شخص درباره یک محصول، خدمت و یا سازمان دریافت می کند.” آقای اشلی فرایدلین از بنیان گذاران مرکز تخصصی برندینگ هم نظری مشابه دارد : “برند مختصری از کل چگونگی درک شخص از یک سازمان به خصوص است.”
این نام میزان اعتبار و قدرت اجتماعی مالک آن را برای عموم هویدا نموده و عاملی برای جلب توجه و اعتماد مشتریان محسوب می شود. یک علامت تجاری به منزله تعهد فروشنده در خصوص ارائه یکسری مزایا و خدمات به خریداران می باشد و برای آن ها نشانی از کیفیت برتر، انتخاب درست و ریسک کمتر به شمار می آید.
اگر ذهنیت مشتریان نسبت به برند یک شرکت مثبت گردیده و انتظار آن ها رفع شود، حسی از اعتماد و رضایت مندی در آن ها ایجاد شده و این بزرگ ترین هدف شرکت های تجاری است که با استفاده از برند معتبر به آن دست خواهند یافت.

چرا باید برند خود را ثبت کنیم؟

اگر مدت زمان زیادی است که نام و یا نشان تجاری خاصی را دارید، در آن به فعالیت می پردازید، عملکرد شما در بخش بازاریابی، تبلیغات، کیفیت محصولات و خدمات مطلوب بوده و در میان مشتریان خود محبوبیت زیادی دارید و تا کنون اقدام به ثبت شرکت و نام تجاری خود نکرده اید، عملاً امکان سوء استفاده از برند خود را برای دیگران ایجاد کرده اید.
در چنین شرایطی ممکن است افراد سودجو، حاصل دسترنج و تلاش شما را به تاراج برده و یا حتی اقدام به ثبت برند و نشان تجاری شما کنند. نکته حائز اهمیت این است که نمی توانید به صورت قانونی اثبات کنید که مالک اصلی این برند هستید و در مورد حق و حقوق خود پیگیری قانونی انجام دهید.

اجزاء برند

با توجه به موارد بیان شده، نشان تجاری اجزای گوناگون و مختلفی را شامل می شود که شناخت درست هر کدام در راستای افزایش برندینگ مفید خواهد بود. اجزا اساسی یک برند شامل  نقشه برند، اسم برند، هویت، صدا و پیام رسانی، وبسایت و ساختار برند می باشد.

نقشه برند

نقشه برند خلاصه ای از اساسی ترین واقعیت ها درباره برند شما است و در حقیقت نتیجه فعالیتی است که طبق استراتژی برند انجام شده و شامل تحقیقات و وضعیت دهی می شود. نقشه برند، راه ها و جهت هایی که برند پیش روی خود دارد را نشان می دهد. این مورد از 5 قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل اهداف، نوع دید، ماموریت، ارزش ها و موضوعات استراتژیک است.

شخصیت برند

شخصیت یک نام تجاری منظر خاصی از دیدگاه ها، احساسات و الگوهای رفتاری و درست همان چیزی است که باعث می شود برای مصرف کنندگان وفادار خود قابل تشخیص باشد.

ساختار برند

ساختار برند مجموعه ای متناسب از اسم ها، رنگ ها، نماد ها و زبان دیداری است که برند را تعیین می کند. ساختار برند های بزرگ بر اساس تحقیقاتی گسترده و طبق تجربه ها و خواسته های خریداران و مصرف کنندگان ایجاد می شود.

اسم برند

نام علامت تجاری اولین وجهی است که از یک برند دیده می شود. نام برند باید معنادار بوده و بر اساس داستان برند ساخته شده باشد، علاوه بر آن اسم انتخاب شده باید جایگاه ارزشمند برند را بیان کرده و تاثیر عمیقی بر تجربه کنندگان داشته باشد.

هویت برند

هویت برند چیزی فراتر از لوگو و علامت است. یک هویت و شناسه تاثیرگذار باید تمامی کاراکترهای تعیین کننده برند شما مانند شخصیت، وعده ها و اهداف را شامل شود و علاوه بر آن قدرت و توانایی برقراری ارتباط با تجربه کنندگان برند را نیز داشته باشد.

صدا و پیام رسانی برند

صدا و پیام رسانی یک علامت تجاری، نقش به سزایی در ایجاد ارتباط با جهان پیرامون دارد. این ویژگی جنبه ای بشری به برند شما داده و باعث می شود برای خریداران قابل درک باشد. توجه داشته باشید رمز موفقیت شما در این زمینه این است که، پس از شنیدن نام برند خریداران سریعا آن را شناسایی کرده و از خدمات ارائه شده راضی و خشنود باشند.

وبسایت برند

وبسایت شما کامل ترین و متمرکزترین بیانیه و یا همان مانیفست برند شما است. یک وبسایت خوب با به کارگیری محتوای رقابتی و طراحی جذاب جامعه هدف را تحت تاثیر قرار داده و سبب پیشرفت شما در حرفه مورد نظر می شود. با توجه به اینکه این روزها گوشی های هوشمند همیشه همراه ما هستند، فقط نسخه دسکتاپ کارساز نیست بلکه باید در طراحی سایت شرکتی نسخه موبایلی هم حتما ایجاد شود. 

برندینگ چیست؟

برندینگ چگونگی دیده شدن یک سازمان، کمپانی و یا یک فرد است. قوه ادراکی خریداران خودشان به تنهایی به فروشگاه نمی روند تا یک محصول را خرید کنند، اما به عنوان یک عامل قوی در چگونگی عملکرد افراد تاثیر مستقیم دارند. تحقیقات نشان می دهند در حالی که ما فکر می کنیم بر روی  فعالیت های خود کنترل داریم، رفتار ما تحت تاثیر ناخودآگاه ما قرارمی گیرد. این جمله درباره قوه ادراکی را در ذهن داشته باشید :
قوه ادراکی قابل انعطاف است، پس می تواند بر نوع رفتار ما تاثیر بگذارد
 تفاوت عملی بین ادراک و واقعیت وجود ندارد و چیزی که ما درک می کنیم همان چیزی است که در واقع برای ما وجود دارد. درست در همین جا است که قدرت اصلی برندینگ قرار گرفته است.
برندینگ توانایی شکل دادن به واقعیت ها را دارد
البته به همین سادگی هم نیست و به همین دلیل است که کمپانی های بزرگ دنیا مانند اپل برای ساختن و شکل دادن  به ادراک خریداران، میلیون ها دلار در سال هزینه می کنند.

چرا در برندینگ سرمایه گذاری کنیم؟

یکی از فاکتورهای بسیار مهم و اساسی در ارتقاء یک سیستم، کسب اعتبار از طریق تبلیغات می باشد. برندینگ فرآیندی است که در آن با استفاده از تفکر خلاقانه در ارائه یک محصول،  مخاطب از هدف ایجاد برند مطلع می شود.
تردیدی که بعضی از کمپانی ها برای سرمایه گذاری دربرندینگ دارند در موضوع ادارک خلاصه می شود. ایجاد تناسب دقیق بین برندینگ موفق و بازگشت سرمایه اتفاقی مشکل است و در واقعیت امکان قیمت گذاری روی ارزش یک برند در حال پیشرفت، وجود ندارد.
با این وجود آیا سرمایه گذاری در برندینگ عاقلانه است؟ در پاسخ باید گفت کلمه مهم در این قسمت سرمایه گذاری است. بسیاری از کمپانی ها، برندینگ را به عنوان یک بودجه برای بخش بازاریابی خود در نظر می گیرند، در حالی که اگر به درستی بررسی کنید متوجه می شوید، یک برندینگ دقیق و کامل چگونه بر رفتار خریدران تاثیر می گذارد. بنابراین یک استراتژی بلند مدت در زمان فعالیت کمپانی است که می تواند سرمایه قابل توجهی را بازگرداند. در زیر به برخی از موارد بازگشت سرمایه در زمینه برندینگ خواهیم پرداخت.

 رونق کسب و کار

همانطور که می دانید اصلی ترین وظیفه مدیر یک مجموعه، یافتن استراتژی ها و راهکارهای رونق کسب و کار می باشد. در واقع یک مدیر باید روش هایی را به کار ببرد که باعث دیده شدن محصول یا خدمات مورد نظر در ذهن مشتری شوند. از این رو شرکت های موفق در سراسر جهان، مجموعه هایی مسنجم هستند که بهترین استراتژی ها را به منظور پییشبرد اهداف خود به کار برده اند. آن ها رقیبان خود را به خوبی شناسایی کرده و راه درست را برای غلبه بر آنان انتخاب نموده اند.
در حال حاضر صاحبان کسب و کارهای مختلف، نسبت به عملکرد های بازاریابی از دانش بالا تری برخوردار هستند و به تبع گرایش بیش تری نسبت به موضوع برند سازی دارند. این مسئله در راستای حمایت از مشتریان و اطلاع رسانی به آن ها بسیار حائز اهمیت است. علامت های تجاری اگر به درستی معرفی شوند، فرآیند داد و ستد را برای مشتریان آسان تر نموده و محصول مورد نظر را از سایر کالاها و خدمات متمایز می کنند.

جذب خریدار ایده آل

از طریق تحقیق و بررسی شبکه های اجتماعی می توان متوجه شد که کدام خریدار با اهداف و ارزش های کمپانی شما مطابقت دارد. با استفاده از این داده ها پیام بازاریابی ویژه ای ایجاد کنید تا خریدار ایده آل شما را هدف قرار دهد. خریدار ایده آل فقط علاقه مند به خرید چیزی که شما می فروشید نیست بلکه نسبت به ارتباط خود با برند شما وفادار است.

افزایش تاثیرگذاری بازاریابی

سریع ترین روش برای تاثیرگذاری حداکثری تلاش های بازاریابی سرمایه گذاری روی برند است. با بررسی نیاز خریداران این امکان برای شما ایجاد می شود تا کمپین های بازاریابی ایجاد کنید که با جامعه هدف مرتبط باشد.

پیشنهاد قیمت های بالاتر

 افراد با تجربه و متخصص در این زمینه معتقد هستند که خریداران محصولات را خریداری نمی کنند بلکه برند ها را خریداری می کنند. ممکن است خرید یک تیشرت ساده سفید رنگ از یک برند معمولی 5 دلار هزینه در بر داشته باشد اما خرید همان تیشرت ساده سفید رنگ از یک برند شناخته شده و معروف 150 دلار برای مشتری هزینه داشته باشد. برندینگ موثر این امکان را ایجاد می کند که کمپانی خود را در جایگاهی قرار دهید که رهبر و لیدر آن محصول و یا خدمت باشید و هیچ کدام از رقبای شما توانایی ارائه چنین ویژگی هایی را نداشته باشند. این ویژگی ها باعث می شود که جایگاه با ارزشی پیدا کنید و بتوانید بالاترین قیمت را برای محصولات خود پیشنهاد دهید.

ارتقا ارزش تجارت

هیچ گاه قدرت تعادل برند را دست کم نگیرید، چرا که علاوه بر توجیه کردن قیمت های پیشنهادی برند شما، می تواند تاثیر مثبتی روی قیمت اشتراک گذاری شده داشته باشد. نتیجه طولانی مدت برندینگ این است که در هنگام فروش کمپانی ارزش آن از روز اول بسیار بالاتر خواهد بود. شبیه به خانه ای که برای بازسازی و زیبا سازی آن هزینه هایی صرف شده و درهنگام فروش مخارج انجام شده بر روی قیمت نهایی خانه اعمال خواهد شد.

انواع برند

علامت تجاری یا برند دارای انواع مختلفی است که هر کدام با توجه به نوع کسب و کار و حوزه فعالیت مورد استفاده قرار می گیرند. در ذیل به معرفی آن ها پرداخته ایم پس با ما همراه باشید.

برند سازمانی

این برند که به برند شرکتی نیز معروف است مستلزم رعایت استاندارد های بیشتری بوده و برای سازمان های بزرگ و بسیار وسیع است. برند سازی سازمانی به منظور ارتقاء و توسعه نام تجاری یک واحد حقوقی صورت می گیرد.

برند سرمایه گذار

این برند مختص سرمایه گذاران شرکت های سهامی عام است. نحوه سرمایه گذاری و عملیاتی که در ارتباط با سهام انجام می شوند، وضعیت این شرکت ها را مشخص می کند. در واقع چنین شرکت هایی سعی می کنند با برنامه ریزی های استراتژیک و مالی به مردم جامعه نفع برسانند و از طریق فعالیت های عام المنفعه شهرت خود را افزایش دهند.

برند غیرانتفاعی

این برند که برند غیر دولتی نیز نامیده می شود تجربه با ارزشی را به مخاطبان منتقل می کند و بر آن ها اثر می گذارد. برند سازی غیر انتفاعی با ایجاد این تجارب زمینه را برای مشارکت افراد بیشتر با سازمان های غیر دولتی فراهم می کند. این مراکز به جای عرضه محصول یا خدمات سعی می کنند گامی موثر در جهت بیدار نمودن وجهه مثبت افراد بردارند، به همین دلیل برند غیر انتفاعی چیزی فراتر از فعالیت های شرکت است و عمیق ترین سطوح معنادار برای مخاطب را در بر می گیرد.

برند جهانی

ثبت برند جهانی به دریافت نام های بین المللی و تجاری اشاره دارد. برند سازی جهانی به منظور ارائه یک هویت مشخص و دائم برای مشتریان در سراسر دنیا انجام می شود و تعداد کمی از شرکت ها قادر به داشتن این نوع برند هستند. داشتن این برند بدین معناست که یک شرکت از منابع جهانی برای رقابت برخوردار است و در برابر چالش هایی که برای حمایت از برند در سطح بین المللی وجود دارد پیروز گشته است.

برند ملی

  برند ملی تصویری خاص ازارزش ها و فرهنگ های منحصر به فرد یک کشور را به منظور ارتقاء آن در سطح بین المللی ارائه می دهد و سبب تمایز یک کشور با سایر کشورهای دیگر جهان می شود.

برند اخلاقی

در دنیای مدرن امروزی، شرکت ها نقش بسیار مهمی در توسعه کسب و کار به عهده دارند به طوری که برخی از آن ها به اندازه ای قدرتمند هستند که قادرند بر سیاست های دولت و زندگی مردم جامعه اثر بگذارند. برند اخلاقی نماینده سازمان یا شخص است که محصولات یا خدمات آن بر اساس اصول اخلاقی بوده و هیچ آسیبی به مردم و محیط زیست وارد نمی کند، علاوه برآن به شیوه ای پایدار و مسئول به عموم مردم کمک می کند.

برند شخصی

برند شخصی مخصوص افراد است. اگر مردم شما را از طریق یک سری ویژگی های شخصی و تخصصی خاص بشناسند، مطمئناً در صنعت خود صاحب نام و نشان شده و اعتبار کسب خواهید کرد. برند سازی شخصی روشی است که توسط آن خصوصیات  یک برند در غالب افراد ارائه می شود. 

برند لوکس

این برند به نام های تجاری گفته می شود که بین واقعیت و خصوصیات انحصاری یک مرز مشخص تعریف می کنند. این علامت تجاری هر چند تصویر ایده آلی را در بازار ارائه می دهد اما ممکن است در برابر انتظارات مشتریان آسیب پذیر باشد. برند لوکس به نحوی خود را در بازار رقابت معرفی می کند که افراد به سمت آن گرایش پیدا کنند. مدیریت محصولات لوکس باید بر اساس یک سری قوانین صورت گیرد، از این رو چنین برندی یکجا وارد بازار نمی شود بلکه به مرور زمان و با روش های مدیریتی اصولی جایگاه خود را پیدا می کند. یک برند لاکچری بر پایه تعهد، خاص بودن، تجربه و احساسات شکل گرفته و محبوبیت خود را بدست می آورد.

برند خدمات

این برند به ارزش درک شده از خدمات مرتبط بوده و توسعه آن کمی سخت است، چرا که خدمات برخلاف محصولات ملموس نیستند و باید آن را به شکل حسی توسعه داد و در بازار رقابت مطرح نمود.

برند کارفرما

یکی از نیازهای اصلی هر شغل، توانایی جذب نیروی انسانی مفید و با استعداد است، خصوصاً در بازار پر رقابت امروز که کارفرمایان درصدد جذب ماهرترین نیروها می باشند. برند کارفرما به تصویری اشاره دارد که در ذهن کارمندان یک سازمان و ذینفعان شکل گرفته است. اگر کارفرمای یک سازمان بتواند برندی قدرتمند خلق کند و علاوه بر آن شرایط مناسبی را برای کارمندان خود در زمینه کارو فعالیت ایجاد نماید، فردی لایق به حسای می آید. اگر برندایجاد شده به درستی تعریف شود منجر به افزایش متقاضیان استخدام شده، در نتیجه سازمان به حجم انبوهی از نیروهای با استعاداد و آگاه دست خواهد یافت.

برند محصول

این برند از جمله رایج ترین برندهایی است که عمدتاً روی هر محصول به چشم می خورد. برند محصول به منطور دستیابی به دیدگاهی بهتر در مورد کالای مورد نظر است و عواطفی را در بر می گیرد که از ظرفیت کاربرد محصول فراتر می باشند. 

برند دیجیتال

این برند یکی از مهم ترین برندهایی است که می توان با طراحی سایت آن را ایجاد کرد. سایتی که قرار است برند دیجیتال توسعه دهد باید به خئبی بهینه سازی شود، در غیر اینصورت نمی تواند در صفحات اول نتایج جستجوی گوگل قرار گیرد. برندینگ دیجیتال به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا در دنیای اینترنتی امروز، محصولات خود را سریعاً در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند، در واقع آن ها در هر نقطه از دنیا می توانند مشتری جذب نموده و بازاریابی کنند.

برند مکان

برند سازی مکانی به ایجاد یک هویت برای یک مکان جغرافیایی خاص اشاره دارد و هدف اصلی انجام آن آگاه ساختن مخاطبان از محصولاتی است که در یک محل خاص ارائه می شوند. این عنوان برندینگ شهری، محله ای، منطقه ای و کشوری را شامل می شود.

لیست طبقات برند

برای مشخص نمودن حوزه فعالیت و سهولت در اخذ علائم تجاری، طبقات ثبت برند به صورت بین المللی مشخص شده اند و متقاضی می تواند طبقه کالای خود را از بین موارد زیر انتخاب کند.

طبقه بندی صنایع و محصولات شیمیایی

طبقه 1: مواد شیمیائی مورد استفاده در صنعت، علوم، عکاسی، کشاورزی، باغبانی و جنگلبانی، رزین های مصنوعی پردازش نشده، پلاستیک های پردازش نشده، کودهای گیاهی، ترکیبات اطفاء حریق، مواد آبکاری و لحیم کاری، مواد شیمیائی برای نگهداری مواد غذائی، مواد دباغی، چسب های صنعتی

طبقه 2: رنگ ها، روغن جلا ها، لاک ها و الکل ها، محافظت کننده ها در مقابل زنگ زدگی و جلوگیری کننده ها از فاسد شدن چوب، مواد شیمیائی تثبیت کننده رنگ، رزین ها یا صمغ های طبیعی خام، فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان، دکوراتورها، چاپگرها و هنرمندان

طبقه 3: ترکیبات سفید کننده و سایر مواد برای استفاده در لباسشویی، ترکیبات تمیزکاری، براق کردن، رنگ زدائی، لکه گیری و صیقل دادن، صابون ها، عطریات، روغن های اسانس دار، مواد آرایشی و لوسیون های مو، دندان شویه ها و خمیر دندان ها

طبقه 4: روغن های صنعتی و نفتی و گریس ها، روان کننده ها، گردگیرها، مرطوب کننده ها، سوخت های موتوری، مواد روشنائی و فتیله ها

طبقه 5: مواد داروئی و دامپزشکی، ترکیبات بهداشتی با اهداف پزشکی و دامپزشکی، مواد رژیمی و تغذیه ای، غذای کودکان، مکمل های رژیمی و تغذیه ای برای انسان ها و حیوانات، انواع گچ پزشکی، لوازم پانسمان، مواد مخصوص پرکردن دندان، موم دندان سازی، ضدعفونی کننده ها، ترکیبات نابود سازی حشرات موذی، قارچ کش ها، علف کش ها

طبقه بندی فلزات و محصولات آن ها

طبقه 6: فلزات معمولی و آلیاژها، مواد ساختمانی فلزی، ساختمان های فلزی با قابلیت حمل و نقل، مواد فلزی خطوط راه آهن، کابل ها و سیم های غیر الکتریکی، انواع سیم ها از فلزات معمولی، آهن آلات، اقلام کوچک سخت افزار فلزی، انواع لوله و تیوب فلزی یا مجراهای فلزی، گاو صندوق ها، محصولات فلزی معمولی، سنگ های معدنی فلزات

طبقه 7: ابزار و ماشین آلات، انواع موتورها به غیر از موتورهایی که برای خودروها و وسایل نقلیه زمینی استغاده می شود، اتصالات ماشین آلات و قطعات انتقال نیرو غیر از موارد مربوطه به خودروهای زمینی، ابزار کشاورزی غیر از ابزارهای دستی و ماشین های جوجه کشی

طبقه 8: ابزار آلات و وسایل دستی، کارد و قاشق و چنگال، اسلحه کمری، تیغ ها

طبقه بندی لوازم و تجهیزات علمی و صنعتی

طبقه 9: تجهیزات علمی، مسافت یابی، الکتریکی، عکاسی، سینمائی، بصری، وزن گیری، اندازه گیری، علامت دادن، کنترل و نظارت، ابزارهای کمک آموزشی، ابزارهای ضبط صوت، انتقال و تکثیر، حافظه های مغناطیسی، دیسک های ضبط، ماشین های فروش خودکار

طبقه 10: دستگاه ها و وسایل جراحی، پزشکی، دندان سازی و دامپزشکی، دست و پای مصنوعی، چشم و دندان مصنوعی، اقلام ارتوپدی، مواد مخصوص بخیه زنی

طبقه 11: دستگاه های مخصوص روشنائی، گرمایشی، مولد بخار، آشپزی، تبرید یا سردکننده، خشک کن، تهویه، تأمین و ذخیره آب

طبقه 12: وسایل نقلیه، دستگاه های حمل و نقل زمینی، هوائی یا آبی

طبقه 13: سلاح های گرم، مهمات و پرتابه ها شامل موشک، راکت، خمپاره و …، مواد منفجره و وسایل آتش بازی

طبقه 14: فلزات گرانبها و آلیاژ آن ها، کالاهای ساخته شده یا روکش شده از این فلزات که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، جواهرات، سنگ های قیمتی، وسایل ساعت سازی و زمان سنجی

طبقه 15: وسایل و تجهیزات موسیقی

طبقه بندی کالاهای ساخته شده از مواد مختلف

طبقه 16: کاغذ، مقوا و کالاهای ساخته شده از آنها که در طبقه های دیگر ذکر نشده اند، کار چاپ شده، لوازم صحافی، عکس، لوازم التحریر، چسب ها برای مصارف تحریری یا خانگی، لوازم نقاشی، قلم موهای نقاشی، ماشین های تحریر، ملزومات دفتری به استثناء مبلمان، لوازم آموزشی و تدریسی به استثناء دستگاه ها، لوازم پلاستیکی برای بسته بندی که در سایر طبقات ذکر نشده باشند، حروف چاپ، کلیشه های چاپ

طبقه 17: لاستیک، گوتا پرچا، صمغ، پنبه نسوز، میکا و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، پلاستیک ها به شکل پرس شده و از قالب عبور داده شده برای استفاده در ساخت سایر کالاها، مواد بسته بندی، درپوش گذاری، انسداد و عایق بندی، لوله های قابل انعطاف غیر فلزی.

طبقه 18: چرم و چرم مصنوعی و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات ذکر نشده اند، پوست حیوانات، چمدان ها و کیف و کیسه های مسافرتی، چترها، چترهای آفتابگیر و عصاهای مخصوص راه رفتن، شلاق ها، زین، یراق، زین برگ و سراجی.

طبقه 19: مصالح ساختمانی غیر فلزی، لوله های غیر فلزی سخت و غیرقابل انعطاف برای استفاده در ساختمان، آسفالت، انواع قیر، ساختمان های قابل انتقال غیر فلزی، بناهای یادبود غیر فلزی.

طبقه 20: مبلمان، آینه ها و قاب های عکس، کالاهای ساخته شده از چوب که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، چوب پنبه، نی، بامبو، حصیر، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، کهربا، پوسته داخلی مروارید ساز، صدف مروارید، پیپ ها و چپق‌های کف دریائی و جایگزین های این مواد یا ساخته شده از پلاستیک.

طبقه 21: ظروف خانگی یا وسایل آشپزخانه، شانه و اسفنج ها، برس ها به غیر از قلم موها، مواد مخصوص ساخت برس، وسایل برای نظافت و تمیزکاری، سیم ظرفشویی، شیشه هایی که بر روی آنها کار نشده یا نیمه ساخته اند به استثناء شیشه های مورد استفاده در ساختمان، شیشه آلات، اشیاء ساخته شده از چینی و سفال که در طبقات دیگر ذکر نشده اند.

طبقه بندی محصولات نساجی

طبقه 22: طناب ها، ریسمان، تورها، چادرها، سایبان ها، برزنت ها یا تارپولین، بادبان ها، ساک ها و گونی‌ها و کیسه‌ها که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، مواد لائی و آکندنی به استثناء لاستیکی یا پلاستیکی، مواد فیبری خام برای نساجی

طبقه 23: انواع نخ و رشته برای مصرف نساجی

طبقه 24: مصنوعات نساجی و پارچه ای که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، روتختی ها، رومیزی ها

طبقه 25: پوشاک، پاپوش کفش، پوشش سر

طبقه 26:  انواع پارچه توری و گلدوزی، روبان ها و قیطان ها، دکمه ها، قلاب ها، قزن قفلی ها، سوزن ها و سوزن ته گردها و سوزن خیاطی،گل های مصنوعی

طبقه 27: فرش ها، قالیچه ها، پادری ها و مواد مخصوص پادری ها، حصیرها، لینولئوم و مواد دیگر برای پوشش کف های موجود، قالیچه ها و شیشه های تابلوئی غیر پارچه ای

طبقه بندی لوازم ورزشی و وسایل بازی

طبقه 28: انواع بازی ها و اسباب بازی ها، وسایل ورزشی و ژیمناستیک که در سایر طبقات نام برده نشده اند، تزئینات درخت های کریسمس

طبقه بندی مواد غذایی و محصولات کشاورزی

طبقه 29: گوشت، گوشت ماهی، گوشت ماکیان و شکار، عصاره های گوشت، میوه ها و سبزیجات پخته شده، خنک شده، منجمد شده و به صورت کنسرو، انواع ژله، مرباجات و کمپوت ها، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی، روغن های خوراکی و چربی های خوراکی

طبقه 30: قهوه، چای، کاکائو، قهوه مصنوعی، برنج، پیوکا و ساکوز که شامل نشاسته، نیوک و نشاسته ساگو است، آرد و فرآورده های ساخته شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینی ها، یخ های خوراکی، عسل، ملاس، شکر، مخمر، پودر شیرینی پزی، نمک، خردل، ادویه، سرکه، انواع سس چاشنی ها، یخ و بستنی

طبقه 31: غلات، محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلی که در طبقات دیگر نام بره نشده اند، حیوانات زنده، میوه و سبزیجات تازه، بذرها، گیاهان طبیعی و گل ها، مواد غذائی مختص حیوانات، مالت یا جوانه جو

طبقه 32: ماءالشعیرها، آب های معدنی و گازدار و سایر نوشابه های غیرالکلی، آب میوه ها و نوشابه های میوه ای، شربت ها و سایر فرآورده های ساخت نوشابه

طبقه 33: محصولات این طبقه جهانی بوده و در ایران قابل ثبت نیستند

طبقه 34: توتون، اقلام دخانی، کبریت ها

طبقه بندی خدمات

طبقه 35: تبلیغات، مدیریت کسب و کار، مدیریت بازرگانی و تجاری، عملیات دفتری واداری

طبقه 36: بیمه، امورمالی، امور پولی، امور مربوط به املاک و مستقلات

طبقه 37:  ساختمان سازی، تعمیرات، خدمات نصابی

طبقه 38: مخابرات از راه دور

طبقه 39: حمل و نقل، بسته بندی و انبار سازی کالاها، ترتیبات مسافرت

طبقه 40: عمل آوری مواد

طبقه 41:  آموزش و پرورش، ارائه آموزش و کارآموزی، تفریح و سرگرمی، ورزش و فعالیت های فرهنگی

طبقه 42: خدمات علمی و فن آوری و پژوهشی و طراحی مربوطه، خدمات مربوط به تجزیه و تحلیل صنعتی و پژوهشی، طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه

طبقه 43: خدمات مربوط به عرضه اغذیه و نوشیدنی، مسکن و محل اقامت موقت

طبقه 44: خدمات پزشکی، خدمات دامپزشکی، مراقبت بهداشتی و زیبائی برای انسان ها و حیوانات، خدمات کشاورزی، باغبانی و جنگلداری

طبقه 45: خدمات حقوقی، خدمات امنیتی برای حفاظت از اموال و اشخاص، خدمات شخصی و اجتماعی ارائه شده به وسیله دیگران برای رفع احتیاجات افراد

آیا ثبت برند اجباری است؟

ثبت علائم تجاری تنها در مواردی که الزام از طرف قانون وجود داشته باشد اجباری است، در غیر این صورت کاملاً اختیاری می باشد. اما در کل تاجران و تولید کنندگان برای اینکه فعالیت خود را قانونی نموده و برای آن از طرف دولت درخواست حمایت کنند اقدام به ثبت برند می نمایند.
از جمله مواردی که ثبت نشان برای آن ها اجباری و ضروری است می توان به داروهای طبی خاص، نوشیدنی های گازدار، لوازم آرایشی مورد استفاده برای پوست و مواد غذایی بسته بندی شده اشاره کرد. همچنین تمام دارو ها، لوازم آرایشی و مواد غذایی که در کشور یا خارج از آن تولید شده اند، قبل از توزیع باید نام تجاری، آدرس تولید کننده، کشور سازنده و کد ثبت نشان جغرافیایی، به صورت برچسب بر روی آن ها درج شود.

کدام برندها قابل ثبت نیستند؟

در ثبت نشان تجاری یکسری محدودیت وجود دارد که بنا بر قانون ثبت علائم، استفاده از آن ها ممنوع می باشد:
  • علائمی که با عفت و نظم عمومی منافات دارند
  • علائمی که دارای عبارت عمومی بوده و دولت ثبت آن ها را به عنوان لوگو ممنوع اعلام کرده است
  • علائمی که قبلاً به ثبت رسیده اند
  • علائم رسمی و دولتی نظیر علائم هلال احمر و… 

مدارک لازم جهت ثبت برند

مدارکی که جهت ثبت برند برای شرکت ها و اشخاص حقوقی لازم می باشند به شرح زیر هستند:
  • کپی پروانه کسب یا مجوز تولید
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضاء هیئت مدیره و نماینده منتخب آن
  • کپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت و کپی آخرین تغییرات آن
  • کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن نام برند
  • تصویر برند آماده شده در ابعاد 10 در 10 سانتی متر
  • مدارک ثبت شرکت
  • وکالتنامه رسمی در صورت ثبت برند توسط وکیل قانونی
مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقیقی شامل موارد زیر می باشند:
  • کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی ثبت
  • پروانه کسب یا مجوز تولید
  • تصویر برند مورد نظر، در صورت دو بعدی یا سه بعدی بودن باید تصویر در چند زاویه تهیه شود
  • کارت بازرگانی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • وکالتنامه رسمی در صورت ثبت برند توسط وکیل قانونی

مراحل ثبت برند

مرحله اول: ثبت اظهارنامه

در اولین مرحله ثبت نام تجاری، باید به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک ایران مراجعه کنید. این صفحه مخصوص ثبت علائم تجاری بوده و شما با مراجعه به آن بدون احتیاچ به مراجعه حضوری می توانید برند خود را به ثبت برسانید. کافیست به این صفحه مراجعه کنید و گام به گام تمام مراحل را انجام دهید.
تمام مراحل ثبت و پیگیری به وسیله همین سایت انجام می شود. مواردی چون پیگیری اظهارنامه، خلاصه پرونده ثبت، انواع در خواست هایی مثل پرداخت حق الثبت، تمدید، انتقال رفع نقص و مواردی از این دست نیز در همین سایت قابل انجام است.
فقط باید قبل از ارسال اظهارنامه به یاد داشته باشید که طبق قانون اظهارنامه علامت، فهرست کالا یا خدماتی که می خواهید برای آن در خواست برند بدهید بر اساس طبقه بندی های موجود در قانون قابل اجرا و یا بر اساس طبقه بندی بین المللی باشد.

مرحله دوم: کد رهگیری

پس از انجام دادن مراحل ثبت علامت تجاری و وارد کردن مدارک اسکن شده، در آخرین مرحله یک کد رهگیری در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اگر مدارک شما به وسیله کارشناسان مربوطه اداره ثبت اسناد به صورت کامل تایید شود، دو نسخه قرار داد برای شما به آدرسی که در مراحل ثبت داده اید، ارسال خواهد شد. شما باید پس از امضای هر دو نسخه، یکی از آن ها را به همراه کپی مدارکی که از قبل برابر اصل کرده اید، به همراه فیش واریزی به آدرس مرکز ارسال کنید. پس از دریافت مدارک مورد نیاز، کار ثبت آغاز می شود.

مرحله سوم: بررسی و تطبیق

پس از تکمیل فرم ها، اداره مالیت صنعتی، اظهار نامه و مدارک شما را با قوانینی که در مورد برند یا علامت تجاری آمده تطبیق می دهد. بعد از چک کردن عدم وجود تشابه با برند دیگر و همچنین عدم مغایرت با قوانین عرفی و اسلامی، نشان تجاری شما قابل ثبت اعلام شده و اجازه انتشار آگهی در روزنامه رسمی کشور داده می شود. اما در صورتی که اظهارنامه مشکلی داشته باشد یا مدارک ارسالی ناقص باشد، ابلاغیه رفع نقص برای شما ارسال می شود.
البته در چند صورت نیز امکان دارد که برای شما ابلاغیه رد اظهارنامه صادر شود. این موارد عبارتند از: 
  1. در عنوان یا تصویر برند الزامات قانونی رعایت نشده باشد. مواردی چون استفاده از حروف لاتین در نام برند، بهره گیری از نام های مشهور، استفاده از نام مناطق جغرافیایی و کلماتی که ضد اسلامی یا غیر معقول بوده و با عرف جامعه هم خوانی ندارد.
  2. برند شما با یک برند دیگر تشابه اسمی داشته باشد. طبق قانون هیچ دو برندی نباید بیش از ۵۰ درصد با هم تشابه اسمی داشته باشند. البته باید به طبقه ای که برند در آن به ثبت رسیده نیز دقت شود.
  3. بخشی از کالا یا خدمات ارائه شده برای برند قابل ثبت نباشد.
در اینجا باید دو نکته را یادآوری کنیم. اول اینکه بررسی اظهارنامه ها صرفا بر اساس الویت زمانیِ ثبت اظهارنامه ها در سازمان ثبت اسناد می باشد و حضور شما یا نماینده شما در اداره، تاثیری بر فرآیند انجام کار نخواهد داشت . نکته دوم اینکه تاریخ ابلاغیه ای که در خلاصه پرونده دیده می شود، به عنوان تاریخ ابلاغ قانونی در نظر گرفته می شود.

مرحله چهارم: انتشار گواهی نامه ثبت

همانطور که پیش از این گفتیم، اگر برند شما قابل ثبت اعلام شود، به شما اجازه انتشار آگهی روزنامه داده می شود. پس از انتشار آگهی اظهارنامه، امتیازات و حقوقی که بعد از ثبت علامت تجاری به وجود می آید شامل برند شما نیز می شود.
در آخر اگر مالکیت صنعتی تشخیص دهد که برند یا علامت تجاری شما با قوانین موجود هیچ تضادی ندارد، علامت را ثبت، آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهینامه ثبت را به نام شما صادر می کند.

هزینه ثبت برند چقدر است؟

با توجه به تعداد طبقه ای که برای ثبت برند خود انتخاب می کنید و با در نظر گرفتن این مسئله که تصمیم به ثبت نشان تجاری برای شخص حقیقی یا حقوقی را دارید، هزینه ثبت برند کاملا متغیر و متفاوت خواهد بود. جهت مشاوره حقوقی و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هزینه های ثبت برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مدت زمان ثبت نشان تجاری

هر زمانی که اظهارنامه برند و علامت تجاری را در سامانه ارسال کردید، این اظهارنامه در نوبت و صف بررسی کارشناسان و رئیس اداره علائم تجاری قرار می گیرد. در واقع نوبت شما و این موضوع  که اظهارنامه علامت تجاری چند نفر پیش از شما در صف انتظار بررسی است، تعیین کننده مدت زمان ثبت نهایی برند مورد نظر شما خواهد بود.
مدت زمان ثبت برند را می توان به 2 بخش اصلی تقسیم کرد که شامل موارد زیر است:
1. مدت زمان بررسی 3 کارشناس و رئیس اداره علامت تجاری و اعلام نظر آنان معمولا یک ماه زمان نیاز دارد و در صورتی که ثبت علائم تجاری از طرف هر 4 نفر بلامانع باشد نوبت به سپری شدن زمان بخش دوم می شود.
2. مدت زمان مرتبط با تشکیل پرونده فیزیکی علامت، پرداخت هزینه های رسمی نوبت و چاپ آن و الزاما سپری شدن 30 روز از تاریخ انتشار آن، پرداخت هزینه روزنامه رسمی کشور دوم و چاپ آن، پرداخت حق الثبت، مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی و دریافت سند برند حداقل به 45 روز زمان نیاز دارد.
به همین خاطر با در نظر گرفتن دو مرحله بالا مجموع مدت زمان مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری و دریافت سند مرتبط با آن تقریبا 50 روز به طول می انجامد.

برند ثبت شده تا چه مدت اعتبار دارد؟

اعتبار برند هایی که به ثبت می رسند معمولا تا 10 سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه است. پس از پایان این مدت 10 ساله، یک مهلت 6 ماهه برای تمدید برند در نظر گرفته می شود که مالک باید قبل از تمام شدن تاریخ مورد نظر نسبت به تمدید آن اقدام کند. در صورتی که صاحب برند برای تمدید آن اقدامی انجام ندهد، هر فردی که متقاضی این برند باشد می تواند با طی کردن مراحل مربوطه برند فوق را به نام خود ثبت کند.

ثبت لوگو و طراحی لوگو

لوگو چیست؟

لوگو یک نشان تجاری است که برای معرفی محصولات یک شرکت  و ایجاد تمایز بین خدمات شرکت های مختلف طراحی و ثبت می گردد. به منظور ثبت آن تمام مراحل قانونی باید به درستی انجام شوند بدین نحو که پس از تهیه مدارک باید به سایت اداره مالکیت معنوی مراجعه نموده، سپس پس از تکمیل درخواست و اظهارنامه، تمام مدارک و مستندات را ارائه دهید. پس از انجام این مراحل تقریبا سه ماه طول می کشد تا درخواست شما بررسی شود. ثبت نهایی لوگو هزینه بر است. پس از طی شدن مراحل قانونی و عدم بروز مشکل در این زمینه، اولین آگهی لوگو در روزنامه منتشر می شود و سپس در صورتی که به مدت یک ماه هیچ شکایت و ادعایی در خصوص آن صورت نگرفت، گواهی ثبت برای شما صادر می گردد.

طراحی لوگو

یک طراح لوگو باید نکات قابل توجهی را مد نظر قرار دهد تا حاصل کار یک لوگوی ارزشمند و با اعتبار باشد. مواردی که در روند طراحی لوگو باید مورد توجه قرار گیرند به شرح زیر می باشد:

همخوانی با برند

یک لوگو موفق باید با خصوصیات برند سازگار بوده و به سرعت مفهوم خود را به مخاطبان انتقال دهد.

اعتبار و ایجاد ارتباط

یک لوگو خوب باید بین نام برند و تجارتی که به آن مشغول است ارتباط دو طرفه ایجاد نماید و اعتبار نام تجاری را ارتقاء بخشد.

پایداری

یک طرح حرفه ای می تواند سال ها ماندگاری خود را در بین تنوع بالای لوگوها حفظ نماید و همواره همگام با کسب و کار شما اعتبار آن را به تصویر بکشد.

قابلیت ثبت

این نشان اختصاری باید منحصر بوده و از قابلیت ثبت برخوردار باشد، در واقع باید حق مالکیت داشته باشد.

انعطاف پذیری

طرحی ایده آل است که بتوان بدون ایجاد هیچ گونه تغییر در شکل و مفهوم آن، به شکل تمام رنگی یا سیاه و سفید آن را چاپ نمود و مورد استفاده قرار گیرد.

جذابیت بصری

زمانی یک طرح موفق خواهد بود که در عین سادگی و قابل فهم بودن از جذابیت بصری برخوردار بوده و احساس خوشایندی را به مخاطبان انتقال دهد.

طراحی لوگو را می توان به سه طریق انجام داد که در ذیل به آن ها اشاره نموده ایم

استفاده از تصویر 

لوگوی تصویری به سرعت توسط بینندگان از هر قوم و ملیتی مشاهده شده و در ذهن افراد ماندگار می شود. برای مثال در طراحی لوگو شرکت اپل از تصویر سیب استفاده شده است.

استفاده از نوشتار

در این حالت، نام شرکت با فونتی غیر از فونت های رایج نوشته می شود. برای مثال می توان به لوگو کن و دیسنی اشاره نمود.

ترکیب تصویر و نوشته

این یک روش ترکیبی است که در آن هارمونی بین تصویر و نوشتار رعایت می شود. برای مثال لوگو کاله، لوگوی ریبوک و پپسی را می توان نام برد.
09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند مارلون marlon
فروش برند هنرپیشه
فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده