فروش برند تجاری/تفاوت دقیق بین SEO و SMO چیست؟





بازار‌یابی موتور جستجو (SEM) دارای عنصری به نام بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو (SEO) است. به دنبال تکامل علم بازار‌یابی، زبانی که ما بازاریابان استفاده می‌کنیم نیز تکامل یافته است. همۀ ما در خصوص استفاده از واژگان هم‌معنی و تخصصی‌ که اغلب باعث سر‌در‌گمی مخاطبانمان می‌شوند، مقصریم. بیایید صادق باشیم؛ شاید بسیاری از اوقات حتی خود ما بازاریابان هم دربارۀ معانی برخی از اصطلاحات و واژگان خاص به سردرگمی دچار می‌شویم.
دو واژه و اصطلاح تخصصی که اغلب بدون درک درستی از نحوۀ ارتباط یا نحوۀ تفاوتشان به جای یکدیگر به کار می‌روند، SEO (بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو) و SMO (بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی) هستند.
این دو اصطلاح پیوند معنایی بسیار نزدیکی با هم دارند و زمانی‌که از حداکثر ظرفیت آن‌ها استفاده شود، نتایج فوق‌العاده‌ای را در زمینۀ بازاریابی برای شما به ارمغان می‌آورند.

تفاوت اصلی بین SEO و SMO چیست؟

بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو (SEO) از قدیم یکی از عناصر بازار‌یابی موتور جستجو (SEM) به شمار می‌رود که شامل هردو روش پرداخت نقدی و غیرنقدی است.
امروزه، بازار‌یابی موتور جستجو (SEM) صرفاً منحصر به جست‌و‌جو با پرداخت هزینه‌های نقدی می‌شود. براساس تعریف وب‌سایت Search Engine Land، بازار‌یابی موتور جستجو «فرآیند کسب آمار بازدید زیاد وبسایت‌ها از طریق خرید تبلیغاتِ موتورهای جست‌و‌جو» است؛ از طرف دیگر بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو،«فرآیند کسب آمار بازدید بالا از طریق نتایج جست‌و‌جوهای رایگان، غیرنقدی، سرمقاله‌ای و عادی» است.

تعریف SEM و SEO

SEM (بازار‌یابی موتور جستجو ) راهبردی برای جست‌و‌جو برمبنای پرداخت است.
SEO (بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو) راهبردی برای جست‌و‌جو به‌طور رایگان است.
اگر بازار‌یابی جست‌و‌جوی آنلاین (برخط) توپخانۀ شما در جنگِ تجاری باشد، هر کدام از این راهبردها باید بخشی از مهمات توپخانۀ شرکت شما باشند.

مروری بر بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو (SEO)

به‌منظور انطباق با الگوریتم‌های متغیر گوگل، اصول مربوط به بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو باید تکامل پیدا کنند؛ اما یک اصل همواره ثابت است: فرآیند بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو، متشکل از فعالیت‌های داخلی و خارجی (به عبارت دیگر فعالیت‌های در محل و خارج از محل)، در جایگاه ستون‌های اصلی خود است.

اجزای سئوی داخلی (on-page SEO)

• فرادادۀ بهینه‌سازی شده شامل شناسۀ عنوان صفحه، توضیحات متا، شناسۀ عناوین و تصویر تگ ALT است، که باعث ایجاد کلیدواژه‌های مدّنظر می‌شوند.
• نسخه‌ای بهینه‌سازی شده و مفهوم از صفحۀ مدّنظر که از طریق بررسی راهبردی کلید واژه‌ها حاصل شده است.
• آدرس‌های وب ساده و خوش فرم به همراه کلید واژه‌های گلچین
• سرعت صفحۀ بهینه‌سازی شده
• فراهم‌کردن امکان به اشتراک‌گذاری جمعی در محتوای خودتان

اجزای سئوی خارجی (off-page SEO)

• ساختن لینک‌هایی برای جذابیت بیشتر و عرضۀ لینک‌های داخلی باکیفیت (این لینک‌های ارجاعی در ایجاد بخش بزرگی از سئوی خارجی نقش دارند)
• سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی (برای مثال افزایش‌دادن آمار بازدیدِ سایت از طریق به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی)
• جلب توجه مخاطبان وبسایت‌هایی که آدرس‌های شبکه‌های اجتماعی را جمع‌آوری کرده و به اشتراک می‌گذارند
محتوای باکیفیت و ارزشمندی همانند نسخه‌های صفحات وب یا مقالات وبلاگ‌ها را که برای مخاطبان شما مفیدند، ایجاد کنید. این کار علاوه بر اینکه باعث ایجاد اعتبار در طی زمان برای شما شده و منجر به افزایش آمار بازدید از وبسایتتان می‌شود، شانس بیشتری را برای ایجاد لینک با محتویات وبسایت به ارمغان آورده و از همه مهم‌تر باعث تحقق هدفتان در خصوص آمار بازدیدکنندگان می‌شود.
رای مطمئن‌شدن از بهینه‌سازی صفحۀ فرود (landing page) مخاطب و صفحۀ وب و مقالات وبلاگ خودتان، برای انجام جست‌و‌جو به روش‌هایی که در خصوص سئوی داخلی و خارجی به کار گرفته می‌شوند، توجه کنید.

مروری بر بازار‌یابی موتور جستجو (SEM)

بازار‌یابی موتور جستجو به‌طور مشخص شامل کسب بازدید در جست‌و‌جوهای اینترنتی از طریق تبلیغات پولی در موتور‌های جست‌و‌جو‌گر مانند گوگل می‌‌شود. به این تبلیغات عموماً تبلیغات «پرداخت با هر کلیک» گفته می‌شود. اصطلاحات دیگری نیز برای فعالیت‌های مرتبط با بازار‌یابی موتور جستجو وجود دارد که از آن جمله می‌شود به این اصطلاحات اشاره کرد: تبلیغاتِ هزینه برای هر کلیک و تبلیغات مربوط به جست‌و‌جوهای پولی.
تبلیغات «پرداخت با هر کلیک» یا تبلیغات کلیکی گوگل به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق محتوای تبلیغاتیِ مرتبط و کلیدواژه‌هایی که با عبارات جست‌و‌جویی مخاطبان مرتبط است، خریداران بالقوّه‌ای را هدف قرار دهید. تبلیغات پرداخت با هر کلیک در صفحات نتایج موتورهای جست‌و‌جو، در کنار لیست‌های رایگان این صفحات دیده می‌شوند. تبلیغات پرداخت با هر کلیک به کسب‌و‌کار شما این امکان را می‌دهد تا شانس میزان بازدید از صفحات وب، صفحات فرود مخاطب و مقالات وبلاگ و … را افزایش بدهید.

برخی از مثال‌های روش‌های بازار‌یابی موتور جستجو

سرویس تبلیغاتی Google Adwords با اختلاف چشمگیر از سایر رقبا، محبوب‌ترین سرویسِ موتورهای جست‌و‌جو جهت تبلیغات است. سرویس‌های تبلیغاتی دیگری نظیر Bing Ads یا Yahoo search ads را هم در نظر داشته باشید. فارغ از اینکه می‌خواهید پول‌هایتان را کجا خرج کنید، استراتژی‌های کلیدیِ خاصی به منظور داشتن بازاریابی موفق موتورهای جست‌و‌جو وجود دارد:
• فعالیت‌های تبلیغاتی خود را با مدّنظر قرار دادن مخاطبان خاصی (به عنوان مثال از لحاظ جغرافیایی، صنعت خاص و …) انجام دهید.
• گروه‌های تبلیغاتی‌ که شامل کلید واژه‌های مختلفی برای مخاطبان هدف است، ایجاد کنید.
• تبلیغات را با استفاده از کلید واژه‌های گلچین شده مذکور بنویسید.
• بودجه‌ بندی تبلیغات را فراموش نکنید.
• بر آمارهایی همانند تعداد کلیک‌ها، میزان تأثیرات، نسبت مخاطبان دنبال کننده به کل مخاطبان و میانگین هزینه‌ها در هر کلیک نظارت کنید.
در هنگام برگزاری کمپین‌های تبلیغات موثر و هزینه‌بر، ملاحظات دیگری نیز بایستی رعایت شوند اما پنج نکته فوق برای کسانی که مبتدی هستند بسیار بااهمیت است. اگر برای افزایش تلاش‌های مربوط به بازار‌یابی موتور جستجو قصد دارید فرآیند بهینه‌سازی عادی موتور جست‌و‌جو را تکمیل کنید، حتماً نگاهی به Google Adwords بیندازید.
پس کدام‌یک بهتر است؟ استفاده از «بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو» یا «بازاریابی موتورهای جست‌و‌جو»؟
طرفداران هریک از این دو، آن را بر دیگری ترجیح داده و مؤثرتر می‌دانند؛ اگرچه به عقیده من فرآیند مناسب بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو، زیربنایی برای فرآیند مناسب بازار‌یابی موتور جستجو است، هر دوی این‌ها بسیار ارزشمند بوده و باید بخشی از استراتژی بازار‌یابی بین بنگاه‌ها باشند.

چه زمانی باید بر بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو تمرکز‌کرد؟

بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو از طریق محتوای مناسبی که مشتریان بالفعل و بالقوه آن را می‌پسندند، بازار‌یابی موتورهای جست‌و‌جو را پایه‌گذاری می‌کند. بدون در اختیار داشتن صفحات وب و محتوای وبلاگ و صفحات فرود مخاطبی که بهینه‌سازی شده باشند، تلاش‌های شما برای فرآیند بازار‌یابی موتورهای جست‌و‌جو به‌علّت بی‌کیفیت بودن بی‌نتیجه خواهند ماند و به دنبال آن حضور در میان صفحات وب حاصل از جست‌و‌جو، بسیار مشکل خواهد بود.
بهینه‌سازی رایگان موتورهای جست‌و‌جو در بلند‌مدت کم‌هزینه‌تر است و باعث ایجاد اعتبار در جست‌و‌جوها خواهد شد. اما این نوع بهینه‌سازی بایستی از طریق خلق مستمر محتوای باکیفیت و به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی ‌حفظ شود. به عبارتی دیگر، شما باید صاحب چیزی باشید که ارزش جست‌و‌جو را داشته باشد.

چه زمانی باید بر روی بازار‌یابی موتورهای جست‌و‌جو تمرکز کرد؟

آیا شما جزء کسانی هستید که در حال ایجاد اولین سایت اینترنتی خود به‌منظور عرضۀ محصول یا خدماتشان هستند؟ پس احتمالاً تا زمانی‌که به اندازۀ کافی معتبر شوید، نیازمند حضور آنی در جست‌و‌جوها هستید. یک پویش استراتژیک «پرداخت با هر کلیک» شما را به مقصودتان می‌رساند. در اینجا نکته حائز اهمیت این است که نباید بهینه‌سازی غیرنقدی موتورهای جست‌و‌جو را نادیده گرفت و صرفاً بر پرداخت با هر کلیک اتّکا کرد. در هر صورت شما نیازمند محتوای خارق‌العاده‌ای هستید که همواره مخاطبان وبسایت را درگیر خود کند.
به ارزیابی عواملی که برآورده کنندۀ نیازهای خاص شما هستند بپردازید، و از اینکه تفاوت بین بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو و بازار‌یابی موتورهای جست‌و‌جو را فهمیده‌اید، تا تلاش‌های شما را پیش برنده و ثمربخش کند، اطمینان حاصل نمایید. لطفا نظرات خود را در مورد این موضوع با کاربران ایران مدیر به اشتراک بگذارید.
09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند مارلون marlon
فروش برند هنرپیشه
فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده