برند چیست؟





برند چیست؟

گاهی اوقات افراد از روی نداشتن آگاهی کافی، واژه “برند” را به اشتباه، مترادف، هم معنی و جایگزین کلمه “لوگو” می دانند و از آن کلمه در محاورات خود استفاده می نمایند. توجه داشته باشید که برند دارای مفهومی بسیار گسترده تر و فراتر از یک لوگو است.
در واقع می توان گفت هویتی است که شامل ایده ها، ارزش ها، باورها، نگرشها، استاندارد، کیفیت، حسن نیت و اعتماد در کسب و کار و مجموعه ای از این برداشتها و انتظارات در ذهن مصرف کنندگان است که معمولا از طریق تبلیغات مداوم، بازاریابی، روابط عمومی و ارتباطات، همچنین صرف هزینه های بسیار و از طریق واکنش ها و بازخوردهای مصرف کننده و مخاطب موفقیت خود را بدست می آورد و به مرور زمان نیز به تکامل می رسد.
برند را می توان به صورت بصری و از طریق کلمات، فونت ها، شعارها، تصاویر، طرح های رنگی و غیره نشان داد. در واقع برند، ویژگی و مشخصه ای است که بتواند در بردارنده خصوصیات منحصر به فرد یک محصول، خدمات یا فعالیت تجاری باشد. لوگو می تواند به عنوان چهره و نماینده بصری برند یک مؤسسه و یا یک شرکت باشد.

چرا ما نیاز به برندسازی، برندسازی تجاری داریم ؟

وقتی کلمه “نام تجاری” را می شنویم ، اکثر ما به لوگوها ، شعارها و سایر علائم قابل تشخیص فکر می کنیم. اما این تنها بخشی از تعریف است. اصطلاح برند در واقع یک مفهوم بازاریابی نامشهود است که به افراد کمک می کند تا یک شرکت یا شخص را بشناسند و شناسایی کنند.
برندها یکی از مهمترین و ارزشمندترین دارایی هایی هستند که یک شرکت دارد. بنابراین مهم است که شرکت ها قبل از اینکه درهای خود را برای تجارت باز کنند، تحقیقات خود را انجام دهند. برندسازی موفق می تواند به شرکت در جذب، حفظ مشتری و وفاداری به نام تجاری کمک کند.


تاریخچه برند از کجا می آید؟ 

واژه برند بر گرفته از واژه “Brandr” به معنی سوختن است که اهالی اسکاندیناوی و جوامع مستعمره آنها در دیگر کشورها در عصر ویکینگ در فاصله زمانی بین سال های ۸۰۰ تا ۱۰۶۶ میلادی به آن زبان صحبت می کردند؟
از آن جا که تولید کنندگان برای حک نشان اختصاصی خود روی تولیدشان از روش شبیه به داغ کردن استفاده می کردند، واژه برند به عنوان علامت مشخصه تجاری هر تولید کننده پذیرفته شد. اگر چه می توان گفت که ردی از آن را در تاریخ ثبت علائم تجاری اختصاصی برای تولید کننده در بازار های تجاری یافت. اما در حقیقت نخستین نشان های تجاری در قرن نوزدهم میلادی پس از اینکه در تجارت کالاها ارسال آنها به صورت انبوه دسته بندی شده مورد توجه قرار گرفت، متولد شدند.
پس از اینکه بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا قدم به مرحله صنعتی شدن گذاشتند، تولیدات بسیاری از نیازهای روزمره زندگی نظیر تولید شوینده ها از جوامع محلی به کارخانه های بزرگ صنعتی سپرده شد و بنابراین کارخانه هایی که می خواستند کالاهایشان را به کشورهای دیگر صادر کنند ملزم به حک نشان اختصاصی ان کارخانه روی محصولات تولیدی بودند.
به این ترتیب، پس از آن، واژه برند که به معنی (حک شدن نشان اختصاصی یک کالا به روش داغ کردن آن نشان روی کالای مورد نظر بود)، به عنوان واژه ای که در بردارنده معنی علامت تجاری بود پذیرفته شد. شرکت “بیس” ادعا می اولین شرکتی است که یک مثلث قرمز رنگ را به عنوان برند اختصاصی این شر فهرست برندهای تجاری به ثبت رسانده است.
کارخانه هایی که در جریان انقلاب صنعتی تاسيس شدند برای نخستین بار به فکر تولید انبوه محصولات خود افتادند و تصمیم گرفتند تولیدات خود را از آن پس در بازارهایی فراتر از محدوده های قبلی و به مشتریانی که پیش از آن تنها با کالاها و محصولات داخلی آشنا بودند بفروشند. بنابراین آنها پس از مدت کوتاهی متوجه شدند بسته بندیهای یک شکل و عمومی نمی تواند با محصولات داخلی مشابه در آن حوزه ها رقابت کند.


به طور خلاصه تاریخچه برند شامل : 
  • برندها از دیرباز برای متمایز کردن محصولات در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته اند. ایده نام تجاری ممکن است به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازگردد.
  • برندسازی در طول قرون متمادی مورد استفاده قرار گرفته است. اصطلاح مارک کردن یا نشان گذاری نیز همچنین به علائم منحصر به فرد سوخته در گاو اشاره می کند تا حیوانات یک مالک را از حیوانات دیگر متمایز کند.
  • این کار یکی از محبوب ترین کاربردها در روستاهای آمریکا را داشته است. احتمالاً اصطلاح « داغ کردن » به معنی نشان گذاری را شنیده اید.
  • « داغ کردن » توسط دامداران و برای متمایز ساختن دام ها و اسب های خود از گله ی سایر دامداران مورد استفاده قرار می گرفت. در واقع دامدار با قرار دادن علامت خود بر روی دام ها از مهمترین و با ارزش ترین دارایی های خود محافظت می کرد.
  • اما شروع برند سازی برای محصولات به دوره ای باز می گردد که کارخانجات برای فروش محصولات خود در بازار نیاز به بسته بندی پیدا کردند. بنابراین باید به وسیله علامت هایی محصولات خود را از محصول سایر تولید کنندگان متمایز می ساختند.

مهمترین تکنیک های برندینگ چیست ؟

  • برند یک مفهوم بازاریابی یا تجاری ناملموس است که به افراد کمک می کند یک شرکت، محصول یا فرد را شناسایی کنند.
  • مردم اغلب برندها را با چیزهایی مانند لوگوها، شعارها یا سایر علائم قابل تشخیص اشتباه می گیرند. برند یک حس است و نمادها در واقع ابزارهای بازاریابی هستند که به ارتقاء کالا یا خدمات کمک می کنند.
  • برندها از مهمترین و با ارزش ترین دارایی های یک شرکت محسوب می شوند.
  • شرکت ها می توانند با ثبت علائم تجاری ( لوگو ) از علامت برند خود محافظت کنند.
  • انواع آرم ها شامل آرم های تجاری ، شخصی ، محصولات و خدمات است.

نام تجاری چیست ؟

نام تجاری یکی از ارزشمندترین و مهمترین دارایی های یک شرکت محسوب می شود. در واقع ، بسیاری از شرکت ها اغلب با نام تجاری خود مورد اشاره قرار می گیرند (مثال: پپسی) به همین دلیل سازمان هایی برای ثبت و حفاظت از نام برند و علائم تجاری به وجود آمده است که از نام برند، آرم و لوگو از نظر قانونی محافظت می کنند.


برند شخصی یا Personal Branding چیست ؟

هویت پردازی و برند سازی فقط مورد استفاده شرکت ها نیستند. در حقیقت، امروزه توسط اشخاص نیز استفاده می شود، که به آن برند شخصی Personal Branding گفته می شود.
به عنوان مثال، خانواده کارداشیان پس از به دست آوردن محبوبیت از نمایش محبوب واقعیت، در برند خود ارزش پیدا کردند. این خانواده، به طور جمعی و به عنوان افراد، از نام خود برای راه اندازی موفقیت آمیز حرفه های رسانه ای و مدلینگ، نمایش های اسپین آف، لوازم آرایشی ، عطرها و خطوط لباس استفاده کرده اند.
در موردی دیگر مهران مدیری بازیگر و هنرمند ایرانی با استفاده از نام خود، برند عطر و ادکلن مدیری را روانه بازار ساخته است.


مفهوم برندسازی چیست؟

برند یک مفهوم ناملموس است که به افراد (به ویژه مصرف کنندگان) کمک می کند تا یک شرکت ، محصول یا فرد خاص را بشناسند و شناسایی کنند.


نوع برند چیست؟

انواع مختلفی از برند ها وجود دارد، اما چهار مدل از رایج ترین آنها شامل برند های تجاری، برند های شخصی، برند های محصول و برند های خدمات هستند.


نمونه های برند چیست؟

اگرچه برند ها به طور کلی نا ملموس هستند، اما ما اغلب چیزهایی مانند محصولات آنها را را با لوگو و علائم تجاری آن ها مرتبط می کنیم. به عنوان مثال می توان به Apple ، Nike ، Coca-Cola ، Advil و Tylenol اشاره کرد.


اهمیت ساختن یک نام تجاری در چیست؟

برندها از آن جهت اهمیت دارند که برای شرکتها و افراد ارزش ایجاد می کنند. برند ها همچنین مزیت های رقابتی محصولات اعم از کیفیت، قیمت، گستردگی خدمات و… را در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار را بیان می کنند. نام تجاری موفق باعث افزایش مشتری و باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می شود این امر در نهایت منجر به وفاداری به برند می شود.


ارزش ویژه برند به چه معناست؟

ارزش ویژه برند مفهومی است که به ارزش تولید شده از محصول یا خدمات یک شرکت در مقایسه با دیگر محصولات یا خدمات موجود در بازار اشاره دارد.


چرا ساختن یک برند مهم است ؟

شما می‌توانید زمان زیادی را صرف فکر کردن و تجدید نظر در انتخاب نام برند خود کنید. هر جنبه از نام تجاری، از لوگو که برای استفاده در کنار نام شرکت انتخاب می‌کنید، بسیار مهم‌تر است. مردم یک کسب‌وکار را با یک نام خاص می‌شناسند و یک گام اشتباه در انتخاب نام برند تمام چیزی است که برای نتیجه نگرفتن شرکت لازم است.
اگر صاحب یک کسب‌وکار جدید هستید، احتمالا یک میلیون نام متفاوت را مرور کرده‌اید. این یک تجربه هیجان‌انگیز و اعصاب خرد کننده است، اما شما می‌توانید موفقیت را در طولانی مدت با فکر کردن درباره هویت برند خود پیدا کنید.
در حالی که لوگوی شما یک پیغام قدرتمند ارسال می‌کند، کل بسته نام تجاری اهمیت بیشتری دارد. هر قطعه، از افرادی که شما استخدام می‌کنید، با هم می‌آیند تا تصویری از شرکت شما را شکل دهند.
این مساله مشخص می‌کند که آیا مشتریان احتمالی، شما را برای انجام کسب‌وکار انتخاب می‌کنند یا خیر. از همان ابتدا سعی در ارائه محصولات و خدمات باکیفیت کنید تا اعتماد مشتریان، مردم و مشتریان آینده را به شرکت خود جلب کنید. از طرف دیگر تبلیغات را فراموش نکنید و محصولات وخدمات شرکت خود را به اطلاع مردم برسانید.


انواع برند کدام است ؟ 

به طور کلی برند ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند :

برند انفرادی: یک شرکت ممکن است بر اساس سیاستی تصمیم بگیرد. برندهای مشخصی را برای هر یک از محصولات خود انتخاب کند.

برند فامیلی: برنده های فامیلی به یک سری از محصولات خاص محدود می شود. اصطلاح برند فامیلی رجوع می کند به یک نام تجاری که یک شرکت برای یک سری از محصولاتش انتخاب می کند.

برند شرکتی: ممکن است بر اسم همه محصولات اسم شرکت کننده یا تولید کننده را بگذاریم. وقتی یک شرکت تولید کننده ی محصولات متعددی می باشد، از این نوع برند شرکتی استفاده می شود. برای مثال نساجی تاتا ( نساجی مازندران ) محصولات مهندسی، شیمیایی و غيره.

ترکیبی از همه: محصولات اسامی خودشان را دارند و برند شرکتی مشخص می کند که شرکت همه محصولات را تولید می کند.


انواع برندسازی کدام است ؟

برند سازی شرکتی

برندسازی شرکتی راهی است که شرکت ها می توانند خود را نسبت به رقبا متمایز سازند و به این وسیله برتری محصولات خود را نمایش دهند. آنها مجموعه ای از تصمیمات مهم را برای دستیابی به این هدف ، مانند قیمت گذاری ، ماموریت اجتماعی ، بازار هدف و ارزش ها اتخاذ می کنند.


برند شخصی

همانطور که در بالا ذکر شد ، نام تجاری دیگر فقط برای شرکت ها نیست. مردم از ابزارهایی مانند رسانه های اجتماعی برای ساختن برند شخصی خود استفاده می کنند.


برندینگ محصول جدید

این نوع برند تجاری ، که به نام تجاری کالا نیز معروف است ، شامل بازاریابی یک محصول خاص است. ( مانند پفک، ریکا و … ) نام تجاری یک محصول نیازمند تحقیقات بازار و انتخاب بازار هدف مناسب است.


مارک های خدمات

این نوع مارک تجاری برای خدمات صدق می کند ، که اغلب به خلاقیت نیاز دارد ، زیرا در واقع نمی توانید خدمات را به صورت فیزیکی نشان دهید.
طبق گزارش نشریه Forbes اپل ، گوگل ، مایکروسافت ، آمازون و فیس بوک با ارزش ترین مارک ها در سال ۲۰۲۰ بودند. 09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده