استعلام و ثبت برند تجاری




ثبت برند تجاری یا نام تجاری

برند، علامتی اختصاری است که هر شرکت برای معرفی محصول و خدمات خود از آن استفاده می کند.. در واقع برند معرف خدمات و محصولات شرکت ها  و اشخاص هست.
می توان گفت با ثبت علامت تجای است که یک شرکت به مشتریان خود معرفی می شود.
اولین اقدام هر فرد برای تولید و فروش یک محصول یا یک شرکت بعد از ثبت خود برای شروع تبلیغات و معرفی خود، ثبت علامت تجاری است که براساس ضوابط و قوانین مندرج در قوانین مربوط به ثبت علائم و اختراعات، این پروسه انجام می شود.
اصل و اساس شروع هر فعالیت حرفه ای در حوزه کسب و کار یا تولید یک محصول انتخاب یک نام تجاری و متعاقبا ثبت برند آن برای جلوگیری از کپی برداری سایر است.
امروزه بیشتر صاحبین کسب و کار برای خود برند داشته اند که به ندرت اسمی پیدا می شود که قبلا ثبت نشده باشد و باید به اسم های خاص و جدید رو آورد.
معمولا تولید کنندگان به ثبت برند دوم و ثبت برند سوم رو آورده اند. شما بعد از ثبت برند می توانید آن را بروی محصولی که در حوزه کاریتان است درج کنید و از حمایت قانونی برای محافظت از کپی برداری استفاده نمایید.
زمانی که شخص یا شرکتی از برند شما برای نام گذاری محصولاتش استفاده نمایند. آنگاه شما بنا بر قوانین برند در کشور می توانید آن مجموعه را موظف به تغییر نام و بابت این تخطی مجازات نمایید.
  • هر شخصی نمی تواند هر نامی را که خواست ثبت کند.
  • شخص متقاضی ثبت برند و ثبت علامت تجاری باید در هر زمینه ای که مجوز فعالیت دارد علامت را در همان زمینه ثبت کند.

مراحل ثبت برند

برای ثبت برند که می تواند نام تجاری یا لوگوی مربوط به کسب و کار شما باشد.شما نیاز است که 4 گام اصلی را طی کنید:

انتخاب نام برند و علامت تجاری

اولین گام شما در این ابتدای کار، انتخاب نام برند است که می خواهید با آن سالها فعالیت کنید و بین مشتریان و در بازار معروف شوید.
پس نامی را انتخاب کنید که اولا از نام هایی که محدودیت ثبت ندارند انتخاب کنید و دوم اینکه قبلا نباید ثبت شده باشد. نامهای که محدودیت دارند یا عام هستند یا خلاف قوانین اسلامی و عمومی هستند.

  استعلام از قابلیت ثبت برند

شما قبل از ثبت برند و لوگو یا هر علامت تجاری باید بررسی کنید که آیا این برند قبلا ثبت شده است یا خیر؟ چنانچه یک نام یا یک علامت تجاری در حوزه فعالیت شما قبلا ثبت شده باشد شما نمی توانید دیگر آن نام را برای خود به ثبت برسانید.
این کار باعث می شود احتمال رد شدن برند شما در سامانه درصد بالایی کاهش یابد.

  تکمیل مدارک لازم

بعد از انتخاب نام و استعلام از احتمال ثبت، باید مدارک مورد نیاز برای ثبت برند را که در پایین همین مطلب دقیق ذکر شده است تکمیل کنید.
عموما خیلی از افراد نمی دانند که ثبت برند تجاری خیلی سخت نیست و فرآیند تکمیل مدارک آن هم به راحتی و با مشاوره رایگان، بسیار هم راحت است.

 ثبت اظهارنامه علامت تجاری

بعد از تکمیل مدارک لازم، باید در وب سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام نموده و جهت تایید حساب کاربری گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی دریافت نمایید.
بعد از فرآیند ثبت اظهارنامه ثبت برند در سایت و بارگذاری مدارک و تصویر برند در سایت باید حداقل 15 روز منتظر ماند تا نتیجه بررسی کارشناسان اعلام شود.

ثبت اظهارنامه برند در سایت اداره مالکیت

در این مرحله با ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی وارد قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری شوید.
بعد از اقدام به تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود کنید. مدارکی همچون کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی یا متقاضیان، مجوز فعالیت، کارت بازرگانی (اگر قصد ثبت برند لاتین را دارید) و همچنین نمونه برند خود با اندازه ۶ × ۶ سانتیمتر را در سامانه فوق بارگذاری کنید.
پس از طی نمودن و تکمیل مراحل مورد نیاز برای ثبت اظهارنامه علامت تجاری و پرداخت هزینه مربوطه، در سامانه برای شما برگه‌ای نمایش داده می‌شود که باید آن را پرینت نموده و با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی اقدام به تایید اطلاعات وارد شده در سامانه نموده و از دفترخانه مذکور گواهی امضاء و فرم تایید اطلاعات کاربری دریافت نمایید.
سپس باید با وارد کردن اطلاعات این فرم در سامانه، نام کاربری و رمز عبور دریافت نمایید که جهت پیگیری‌های بعدی و اطلاع از نوبت شما در صف هر کدام از کارشناسان و اقدامات بعدی باید از طریق همین نام کاربری و رمز عبور اقدام کنید.

بررسی اظهارنامه برند توسط کارشناسان اداره علامت

بعد از آاینکه اظهارنامه ثبت علامت تجاری شما توسط هر سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری بررسی و فاقد نقص اعلام و مورد تایید واقع شد برای شما پیامکی ارسال می شود که ثبت علامت تجاری مورد تقاضای شما از سوی اداره علائم تجاری بلامانع تشخیص داده شده است.

 چاپ آگهی  ثبت برند در روزنامه

بعد از بررسی اظهارنامه شما در مدت 10 الی 15 روز، اگر ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده شود. درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می شود. در این زمان برای شما امکان واریز هزینه روزنامه رسمی نوبت اول که به آگهی تقاضای علامت تجاری موسوم است فراهم می‌شود.
چاپ آگهی مورد نظر در روزنامه رسمی و ارسال آن به آدرس شما ممکن است حدود یک هفته  زمان لازم دارد.
طبق قانون، از تاریخ انتشار روزنامه رسمی مرحله اول برای اشخاص ثالث ۳۰ روز فرصت وجود دارد که اگر ثبت علامت تقاضا شده را مغایر با حقوق قانونی خود می‌دانند نسبت به ثبت آن رسماً اعتراض کنند.

 پرداخت حق الثبت برند

بعد از اینکه ثبت برند  بلامانع تشخیص داده شد و اصل مدارک یا کپی برابر اصل آن به اداره تحویل داده شد. در سامانه ثبت برند به شما اجازه داده می شود که حق الثبت را پرداخت کنید.

دریافت تصدیق 10 ساله ثبت برند

آخرین گام از مراحل ثبت برند آن است که با در دست داشتن مدارکی مانند یک نسخه از هر دو روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶*۶ به اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید و ضمن ارائه رسید، سند برند خود را تحویل بگیرید.

مدارک لازم جهت ثبت برند

برای ثبت برند مدارک مورد نیاز، با توجه به برند شخصی یا شرکتی بودن متفاوت است.
مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری شخصی ( حقیقی )
  • تصویر مدارک شناسایی فرد متقاضی ( شناسنامه و کارت ملی)
  • گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی
  • ارائه مجوز فعالیت در حوزه مورد نظر
  • کارت بازرگــــانی
مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری شرکتی ( حقوقی)
  • تصویر مدارک شناسایی مدیرعامل ( شناسنامه و کارت ملی)
  • ارائه آگهی تاسیس شرکت
  • کارت بازرگـــانی
  •  در صورتی که وکیل و نماینده رسمی شرکت، کار ثبت علامت تجاری را انجام می دهد، می بایست مدارک نماینده قانونی نیز تهیه و ارائه گردد.
نکته 1: اگر علامت را به صورت فارسی ثبت کرده دیگر نیازی به کارت بازرگانی ندارد و گاها می توان با داشتن جــواز تــاسیس با 40 درصد پیشرفت فیزیکی، یا کسب یا هر مجوزی که نشان دهنده فعالیت شما در آن حوزه باشد، برند فارسی را ثبت نمود.
ولی اگر علامت تجاری شما به صورت لاتین باشد باید حتما از کارتــ بازرگانی استفاده کنید. این علامت نباید مشابه ای داشته باشد.
نکته 2: اگر نمونه ارائه شده برند یا علامت تجاری، به صورت سه بعدی باشد، باید نمونه تصویرگرافیکی شش زاویه ای از آن تهیه شود.

مدارک مورد نیاز جهت تمدید برند

همانطور که در بالا گفته شد اعتبار یک برند بعد از ثبت 10 سال است.پس از این ده سال نیز است که برند تمدید شود.فرآیند تمدید برند هم شبیه ثبت برند در سامانه است.

برای اشخاص حقيقی :

  • كپي شناسنامه و كارت ملي مالك علامت برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری
  • ارائه اصل يا كپي تصديق ثبت شده برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری

برای اشخاص حقوقی :

  • ارائه روزنامه آخرين تغييرات اعضاي هيئت مديره
  • كپي شناسنامه و كارت ملي دارندگان حق امضا
  • ارائه اصل يا كپي تصديق ثبت شده

مدت زمان ثبت برند

مدت زمان اطمینان از ثبت علائم تجاری حداقل 60 روز می باشد که طبق موارد زیر است
  • مدت زمان بررسی اولیه اظهارنامه تقریبا 15 روز
  • مدت زمان درج آگهی تقاضای برند در روزنامه رسمی ( نوبت اول ) 30 روز
برای دریافت گواهی نهایی ثبت برند ( گواهی 10 ساله ثبت نشان تجاری ) باید چند روز دیگر به این زمان اضافه کرد. هرچند جزو فرآیند احتمالی ثبت برند محسوب نمی شود. 09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
فروش برند شنزي shenzi
فروش برند تي ولي TIVOLI
فروش برند غنیمت GHANIMAT
فروش برند آماده ماتراسيmatrasi
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده