آموزش گام به گام ثبت برند



برند چیست ؟

نام و علامت تجاری است که برای به خاطر ماندن لوگو و اسم شرکت به محض دیدن و شنیدن آن محصول برند نامیده می شود .

برند (برندینگ) یا علامت تجاری شامل لوگو و نام شرکت می باشد که بعد از ثبت فرد دیگری قادر به ثبت آن نیست . مدت زمان اعتبار برند ثبت شده ۱۰ سال است که بعد از به اتمام رسیدن این زمان تا ۶ ماه میتوان برای تمدید برند اقدام نمود. زمان حدودی اخذ برند بین ۳۰ تا ۶۰ روز کاری می باشد .

برند را در ۴۵ طبقه مختلف میتوان ثبت نمود . هر برند بعد از شناخته شدن معمولا در تمام طبقات ، برند خود را ثبت میکند مثل برند شاتل که این کار را انجام داده است .

درخواست ثبت علامت تجاری می تواند به صورت نوشته لاتین یا فارسی باشد جهت ثبت برند لاتین نیاز به کارت بازرگانی یه کارت عضویت اتاق بازرگانی و جهت ثبت برند فارسی نیاز به کارت عضویت یا بازرگانی یا مجوز فعالیت یا بهره برداری می باشد که در جهت دریافت هر کدام از این مجوزها یا کارت ، موسسه نیک پارس می تواند با شما همکاری لازم را داشته باشد.

اگر برند ثبت شده از نظر اسم و شکل لوگو و هم آوایی داشتن شاکی داشته باشد درخواست ثبت علامت تجاری شما باطل و منحل می شود .


مزایای ثبت برند

 به طور حتما شرکت و یا سازمانی که برند شود، پولدار هم می شود و این دو رابطه بسیار نزدیکی با همدیگر دارند. یکی از مهم ترین بخش های شناخته شدن، ثبت برند ماست. این کار باعث می شود که به صورت رسمی و حرفه ای کار خود را شروع کنیم و زمانی که مشتریان با ما ارتباط بگیرند و ثبت علامت تجاری ما را ببینند به راحتی درک می کنند که با یک شرکت حرفه ای و متخصص در حال ارتباط هستند و بسیار راحت به ما اعتماد می کنند.

ثبت علامت تجاری همه راه برندسازی و شناخته شدن نیست و عوامل دیگری هم چون روش های تبلیغات شرکت، چگونگی مدیریت ارتباط با مشتریان، میزان کیفیت محصولات و خدمات ما نیز در برندسازی بسیار مهم است. اساسا ثبت علامت تجاری برای بعد از برند شدن مفید است و باعث می گردد که برند ما حفظ شود و کسی نتواند از اسم و رسم ما در میان جامعه بدون این که ما اطلاعی داشته باشیم، سوءاستفاده کند.


آموزش گام به گام ثبت برند

 برند همان علامت تجاری معتبری است که هر شخصی در بازار کار و تجارت خود از آن به عنوان نشان و علامت تجاری محصول و خدمت خود استفاده می کند. لذا باید این نشان و علامت تجاری براساس قوانین اداره ثبت شرکتها و علائم و اختراعات به ثبت رسمی برسد تا حق انحصار آن فقط مربوط به خود شخص و محصول و خدمت وی باشد. اما براساس ماده ۲ قانون اداره ثبت و علائم و اختراعات یک برند یا علامت تجاری تا زمانی به ثبت نرسد کسی حق انحصار آن را ندارد و زمانی به ثبت رسانده شود، حق استعمال انحصاری آن متعلق به او خواهد بود؛ بنابراین باید برای ثبت برند یا علامت تجاری حتماً فرایند کار و مدارک و شرایط آن به درستی انجام شود.

در این مقاله به مزیت های کلی که ثبت علامت تجاری دارد، اشاره شده است، هم چنین مواردی که باعث می شود هر چه سریعتر برند خود را ثبت کنیم نیز آورده شده و به مراحل و مدارکی که برای ثبت علامت تجاری در سازمان اسناد و املاک کشور ، مورد نیاز می باشد، پرداخته شده است.

ازبرند به عنوان نماد و علامت تجاری سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات، کارخانه‌ها و سایر ارگان‌ها استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر برند، نماد، علامت و نشانه تجاری خدماتی است که به گونه‌ای معرف فرایند عملکرد یک مجموعه است. قابل ذکر است که بایستی نشان تجاری برگزیده شده جهت مالکیت، بر اساس قوانین مربوطه بصورت رسمی ثبت شود. مادامی که برند و یا نشانه تجاری به ثبت نرسیده باشد، حق انحصاری برند در گرو شخص نخواهد بود. درنتیجه با ارائه مدارک مرتبط با پروسه و یا فرایند کاری، نشانه تجاری ثبت و حق انحصاری آن متعلق به شخص خواهد بود.


ثبت برند تجاری 

جهت محافظت از علامت تجاری، پس از آنکه برند شما با توجه به ارائه مدارک لازم و اظهارنامه ثبت شد، دفاتر ملی و ناحیه‌ای از برند شما محافظت می‌کند. درواقع وظیفه اینگونه دفاتر آن است که اطلاعات داده شده مبنی بر ثبت و یا تمدید ان را نگهداری نماید.  از ثبت علامت تجاری بصورت جداگانه در دفاتر هر منطقهWIPOقابل ذکر است که سیستم بین المللی و هر کشور جلوگیری می‌نماید.جهت ثبت بین المللی علائم که ازسوی سازمان مالکیت جهانی با عنوان توافق نامه مادرید تنظیم و ابلاغ شده است، متقاضی برای ثبت بین‌المللی برند خود بایستی مدارک مربوطه را  ارسال نماید و بدین جهت درخواست بین‌المللی نشان WIPOبه مرکز بین المللی ژنو آن است که پس WIPOتجاری خود را در سیستم مادرید نیز به ثبت رساند.

وظیفه دفتر از ثبت نام تجاری آن را به یکی از کشورهایی که عضوی از تعهدات ژنو هستند، ارسال کند. ثبت بین المللی نشان تجاری، فرایند اداری را دربر می گیرد. بطور کلی ثبت برند تجاری بصورت بین المللی، فرایندی ایمن است که در وهله اول بایستی در کشور مربوطه برند تجاری ثبت شده و سپس بین‌المللی شود


برای ثبت برند به چه مدارکی نیازمندیم؟

 

-کپی از تمامی مدارک هویتی شخص حقیقی مانند:کپی از شناسنامه،کارت ملی، کارت تجاری(کارت بازرگانی)، مجوز فعالیت(پروانه بهره برداری،مجوز تأسیس)،پروانه ساخت و یا جواز کسب و تجارت.

-کپی از تمامی مدارک هویتی شخص حقوقی مانند: کپی از شناسنامه، کارت ملی، کارت تجاری(کارت بازرگانی)، روزنامه رسمی، آخرین تغییرات شرکت، مجوز فعالیت(پروانه بهره برداری،مجوز تأسیس)،پروانه ساخت و یا جواز کسب و تجارت.

نکته مهم:اگر فرد متقاضی در ثبت علامت تجاری خود از حروف انگلیسی استفاده کرده باشد لازم است کپی کارت بازرگانی خود را ارائه دهد در غیر اینصورت نیاز به کپی آن نیست.

 

برای ثبت برند اشخاص حقیقی، کپی کارت ملی و شناسنامه به علاوه کپی کارت بازرگانی و مجوز فعالیت الزامی است. و برای اشخاص حقوقی کپی آگهی روزنامه به چاپ رسیده شده به علاوه کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت مدیره سازمان الزامی است.


مراحل ثبت برند

 در مرحله اول باید اظهارنامه ثبت نامی خود را تحویل کارشناسان ثبت علائم تجاری بدهید، برای تنظیم اظهارنامه، کارشناسان شرکت نیک پارس، این کار را در سریع ترین زمان ممکن برای شما انجام می دهند. پس از تحویل این اظهارنامه کارشناسان نسبت به رد و یا تایید شدن نام برند شما اقدام می کنند.

اگر از نظرات کارشناسان مشاور در این زمینه استفاده نکنید ممکن است چندین بار برند انتخابی شما توسط کارشناسان علائم تجاری، عدم تایید شود و به ازای هر عدم تاییدی دوباره ۱۵ روز از وقت و انرژی شما گرفته می شود، پس بهتر است در ابتدا از مشاورین و متخصصین فعال در این زمینه استفاده کنید تا هم وقت و هم هزینه شما به هدر نرود.

 

  • ساخت لوگو با رنگ و شکل خاص که باعث جذب مشتری شود .
  • تبلیغات هدفمند که باعث جذب و جا افتادن و شناخته شدن برند شود .
  • ایده پردازی و روابط عمومی بالا که باعث برگشت دوباره و دائمی شدن مشتری می شود .
  • بسته بندی یکی از مهمترین المان های جذب مشتری در برند سازی می باشد که باید به آن توجه ویژه و خاصی شود.
  • مشخص کردن بازار هدف ، میزان سهمی که از بازار هدف می خواهید ، چقدر در آمد برای برندتان پیش بینی می کنید و … سولات مهم در برند سازی است .

مدارک لازم ثبت برند

در پایان تکمیل هر یک از مراحل، نهایتاً دکمه اتمام را کلیک نموده و کد رهگیری ثبت برند خود را دریافت می نمایید. در صورت تأیید ثبت علامت تجاری از طرف کارشناسان مربوط به ثبت علائم تجاری، ۲ نسخه از قرارداد مذکور به آدرس شما ارسال می شود و شما مؤظف هستید که پس از امضای هر دو نسخه از قرارداد، یکی از آنها را با مدارک دیگربرابر اصل کرده و به همراه واریز میزان هزینه درخواست شده در نسخهمجدد، به آدرس مرکز ارسال نمایید تا روند کاری ثبت علامت تجاری،فرآیند رسمی خود را آغاز کند.

موضوع مهم دیگر در ثبت علامت تجاری، تقدم زمانی ثبت درخواست اظهارنامه ها می باشد. به این ترتیب که اظهارنامه هایی که از نظر زمانی زودتر ثبت شده باشند، از نظر بررسی و قرار گیری در روند و روال اداری، دارای تقدم هستند. از طرفی اداره مالکیت صنعتی اظهارنامه را از لحاظ قانونی،شرایط و مقررات درج شده، ارزیابی کرده و چنانچه علائم را شایسته ثبت بداند آن را تأیید و اجازه درج آگهی در روزنامه های رسمی را صادر می کند.


09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
فروش برند شنزي shenzi
فروش برند تي ولي TIVOLI
فروش برند غنیمت GHANIMAT
فروش برند آماده ماتراسيmatrasi
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده