برند مواد غذایی؛صفر تا صد ثبت برند مواد غذایی




نام تجاری یا برند چیست؟

نام تجاری یا برند ترکیبی از نام، سمبل، نشانه، طرح، شعار، علامت یا ترکیبی از آنهاست که موجب شناسایی محصول، تمایز آن از سایر محصولات و انتقال یک مفهوم یا احساس به مخاطب می شود.
به موجب تبصره ۱ قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات مصوب اول تیرماه ۱۳۱۰ ثبت علامت در ایران اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد ولی ماده ۲ اضافه می کند که «حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد.». در واقع داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد. ثبت
علامت تجاری اجباری نیست اما ثبت، باعث تامین حمایت از آن خواهد شد. به عبارت دیگر و اگر بنا باشد از منظر حقوقی به آن نگاه کنیم، ثبت علائم تجاری مطابق قانون و آیین نامه آن اجباری نیست. یعنی اگر کسی علامتی برای کالای خود انتخاب کرد و استعمال نمود و آن را به ثبت نرسانید وی را الزام نمی کنند.

چگونگی ثبت برند مواد غذایی
روند ثبت برند مواد غذایی در طبقه شغلی ۳۵ انجام می شود. پیش از ثبت برند مواد غذایی جدید، باید در این طبقه استعلام صورت بگیرد تا مشخص شود که آیا پیش از این این برند یا برند مشابه آن را ثبت کرده است یا خیر. اگر پاسخ منفی بود، متقاضی می‌تواند برای ثبت برند مواد غذایی جدید جدید اقدام کند. در صورتی که برند مشابه قبلاً ثبت شده باشد، وی باید نام تجاری را انتخاب کند. برند مواد غذایی می تواند به شکل یک اسم یا به شکل و فرم خاص یا با علامت تجاری مواد غذایی ثبت شود. در هر صورت برای ثبت نام تجاری مواد غذایی یا ثبت لوگوی مواد غذایی باید  نمونه ای از برند حتماً مورد استعلام قرار گرفته و برای اداره مالکیت فرستاده شود . پس از ۳۵ تا ۴۰ روز کاری در صورت تایید اولیه برند ، آن برند یا ثبت علامت تجاری مواد غذایی نزد اداره مالکیت تضمین شده و محفوظ باقی می‌ماند و بعد از آن لازم است که سایر مراحل طی شود.

نحوه ثبت برند مواد غذایی
ثبت برند مواد غذایی یکی از الزامات قانونی و حقوقی در عرصه صنعت مواد غذایی است. در واقع شرکت هایی که در اساسنامه خود موضوع تولید و توزیع و یا خدمات مرتبط با مواد غذایی را انتخاب کرده اند نه تنها باید از سازمان غذا و دارو مجوز فعالیت دریافت نمایند تا فعالیت آنها رسمی و قانونی باشد بلکه در هنگام فعالیت نیز باید برند و یا علامت تجاری مشخص و ثبت شده داشته باشند. تولید مواد غذایی و فروش و پخش مواد غذایی صنعتی پر درآمد و همیشگی بوده و هست و به دلیل تقاضای بالا جهت خرید محصولات غذایی تعداد تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات غذایی بیشتر از هر صنعت دیگری می باشد، از این رو تقاضا برای ثبت علامت تجاری مواد غذایی در طبقات مختلف زیاد بوده و تعداد علامات تجاری ثبت شده در این صنعت به دلیل تراکم محصول بالا بسیار زیاد و بعضا ثبت علامت تجاری یا برند مواد غذایی برای بعضی از متقاضیان کار بسیار سختی می باشد. از ابتدایی ترین و ضروری ترین نیاز انسان ها مواد غذایی است و همین امر موجب شده که بازار مربوط به مواد غذایی پر رونق تر و فعال تر از سایر نیاز ها باشد.

مدارک لازم برای ثبت برند مواد غذایی

شرکت های ثبت شده مواد غذایی باید برای ثبت برند مواد غذایی خود ابتدا پروانه تاسیس را دریافت نموده باشند. پروانه تاسیس سندی است که پس از ثبت شرکت مواد غذایی و صدور پروانه بهره برداری شرکت  توسط  معاونت غذا و دارو دانشگاه صادر شده باشد. همچنین دارای مسئول فنی با شرایط فوق الذکر باشند . در غیر اینصورت نمی توانند برای ثبت برند اقدام کنند.

اما مدارک لازم برای ثبت برند مواد غذایی به تفکیک اشخاص حقیقی و حقوقی متناسب با زیر می باشد:

 
  • یک نسخه کپی از آگهی تاسیس، هر نوع تغییرات مانند تغییر نام، آدرس و تغییر مدیر عامل و همچنین آگهی روزنامه رسمی درباره تاسیس به همراه درج تغییرات
  • یک نسخه کپی از مجوز های شرکت شامل پروانه بهره برداری و جواز تاسیس
  • کپی کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیر عامل شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت
  • ارائه یک نمونه از علامت تجاری مورد تقاضاد در ابعاد ۱۰*۱۰
  • مهر شرکت
  • وکالتنامه وکیل در صورتیکه وکیل فرایند ثبت برند را دنبال کند
برای اشخاص حقیقی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • کپی جواز کسب و یا هرگونه مجوز فعالیت
  • کپی کارت بازرگانی به نام متقاضی
  • یک نمونه از علامت تجاری مورد درخواست در ابعاد ۱۰*۱۰
  • وکالتنامه وکیل در صورتیکه وکیل فرایند ثبت برند را دنبال کند.

ریز طبقات برند مواد غذایی

همانطور که اشاره نمودیم، برند مواد غذایی و بسته بندی آن در طبقات ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۹ و ۴۳ ثبت می‌شود که در ادامه اقلام موجود در این ۶ طبقه را با هم بررسی می‌کنیم:
 
طبقه ۲۹- گوشت، گوشت ماهی، گوشت ماکیان و شکار، عصاره‌های گوشت، میوه‌ها و سبزیجات پخته شده، خنک شده، منجمد شده و به صورت کنسرو، انواع ژله، مرباجات و کمپوت‌ها، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی، روغن‌های خوراکی و چربی‌های خوراکی
 
طبقه۳۰- قهوه، چای، کاکائو، و قهوه مصنوعی، برنج، پیوکا و ساکوز (نشاسته، نیوک و نشاسته ساگو)، آرد و فرآورده‌‌های ساخته شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینی‌ها، یخ‌های خوراکی، عسل، ملاس، شکر، مخمر، پودر شیرینی پزی، نمک، خردل، ادویه، سرکه، انواع سس (چاشنی‌ها)، یخ و بستنی
 
طبقه۳۱- غلات، محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلی که در طبقات دیگر طبقه‌بندی نشده‌اند، حیوانات زنده، میوه و سبزیجات تازه، بذرها، گیاهان طبیعی و گل‌ها، مواد غذائی مختص حیوانات، مالت (جوانه جو)
 
طبقه۳۲- ماءالشعیرها، آب‌های معدنی و گازدار و سایر نوشابه‌های غیرالکلی، آب میوه‌ها و نوشابه‌های میوه‌ای، شربت‌ها و سایر فراورده‌ها برای ساخت نوشابه‌ها
 
طبقه۳۹- حمل و نقل، بسته بندی و انبارسازی کالاها و غیره
 
طبقه۴۳- خدمات مربوط به عرضه اغذیه و نوشیدنی و غیره

مزایای ثبت برند مواد غذایی
با در نظر گرفتن همه جوانب ذکر شده درباره ثبت برند مواد غذایی، حتماً به این موضوع واقف شده‌اید که این کار مزایای بی‌شماری دارد. از جمله مزایای ثبت برند مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • افزایش فروش
  • جلب اعتماد مشتری
  • گسترش تبلیغات بر اساس برند ثبت شده مواد غذایی
  • امکان شرکت در بازار رقابت
  • ایجاد انحصار برای محصول غذایی
  • تشویق شرکت ها به حفظ و بهبود کیفیت محصولات
  • اهمیت در روند اخذ مجوزهای مربوط به اعطای نمایندگی
  • توانمندسازی مشتریان برای تشخیص محصول مورد نظر
  • افزایش اعتبار و وجهه برای شرکت و محصول
  • ایجاد منبع درآمد مستقیم از محل حق امتیاز نشان تجاری ثبت شده مواد غذایی

برند مواد غذایی و جایگاه آن در صنعت

 در طول همه دوران، مواد غذایی نیاز اصلی انسان‌ها بوده و با گذشت زمان همواره از سوی فعالان تجاری و اقتصادی به عنوان بازاری کارآمد و مناسب برای تجارت شناخته شده است. با توجه به این نیاز هر روزه و نقش مهم آن در حفظ سلامت، مردم به دنبال برند های مواد غذایی معتبر و با کیفیت هستند چون به سلامتی خود و خانواده شان اهمیت می دهند. برند های مواد غذایی شامل زیرشاخه‌های متعددی هستند و لیستی طولانی را شامل می‌شوند.
همه مواد خوراکی آماده و غیرآماده در لیست برندهای مواد غذایی جای می‌گیرند که تنواع زیادی دارند. مانند انواع غذاهای آماده، انواع دسر ها، نوشیدنی ها، تولیدات صنعتی مانند بیسکویت و پفک و … و همه به نوعی برند غذایی محسوب می شوند. به همین دلیل شرکت ها و کارخانجات فعال در حوزه غذایی کشور اغلب به ثبت یک برند و یا علامت تجاری بسنده نمی کنند و با توسعه فعالیت های خود و تعریف طبقات برند خود هر روز برندی جدید برای خانواده جدید خود در بازار معرفی می کنند و اهداف و استراتژی های تبلیغاتی و بازاریابی خود را بر نشان تجاری مواد غذایی جدید استوار می کنند.
یک کارخانه تولیدی در حوزه مواد غذایی عملیات ثبت برند مواد غذایی را برای گروه‌های مختلف غذایی انجام می‌دهد. مثلاً یک برند برای خانواده محصولات غذایی نانی، یک برند برای خانواده غذایی تنقلات و آجیل ها، یک برند برای نوشیدنی ها و غیره. به همین دلیل می توان گفت که نقش ثبت برند و علامت های تجاری در صنایع تولید مواد غذایی برای افزایش اعتبار و وجهه شرکت‌های مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است. ثبت برند مواد غذایی در واقع به غیر از همراه داشتن مزیت های رسمی برند های مطرح موجود در بازار (مانند ایجاد تمایز و استفاده کاربری برای تبلیغات و بازار یابی) به عنوان فاکتوری برای طبقه بندی و تقسیم محصولات غذایی، بازاریابان، بازارها و … مورد استفاده قرار می گیرد.
با ذکر تمامی این موارد باید توجه داشت که ضرورت ثبت برند مواد غذایی فقط همین‌ها نیست. به دلیل ارتباط تنگاتنگ مواد غذایی با سلامت انسان ها، شرکت‌های مواد غذایی ملزم هستند که برند خود را به ثبت برسانند. هیچ کارخانه مواد غذایی بدون داشتن برند به عنوان شناسنامه محصولات خود نمی تواند در بازار اقدام به فروش بکنند . بنابر این شرکت های مواد غذایی ضمن دریافت مجوز ثبت شرکت مواد غذایی از سازمان غذا و دارو و اتحادیه صنایع غذایی ایران و تعیین نفراتی به عنوان مدیر فنی شرکت که دارای شرایط قانونی باشد باید برند غذایی هم داشته باشند. کار یک مسئول فنی در شرکتهای مواد غذایی، کنترل و نظارت بر تولید مواد غذایی است و به همین منظور وی باید تحصیلات مرتبط با موضوع تولید را در حداقل پایه کارشناسی داشته باشد. این فرد باید با تایید سازمان غذا و دارو منتصب شده باشد و پروانه مسئولیت  فنی را هم اخذ کرده باشد.


میهن برند بزرگترین سایت در خصوص خرید و فروش برند،واگذاری برند،برند آماده خشکبار و حبوبات، برند آماده برای فروش برند مواد غذایی،فروش برند مواد شستشو، فروش برند مواد ضد عفونی ، فروش برند خوراکی و .... جهت ارتباط با مجموعه میهن برند با مشاوران مجموعه میهن برند در 24 ساعت از شبانه روز میتوانید در ارتباط باشید. 09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند مارلون marlon
فروش برند هنرپیشه
فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده