سامسونگ را بشناسید،تاریخچه برند سامسونگ از آغاز تا امروز





سال ۱۹۳۸ لی بیونگ چول که عضوِ خانواده‌ای صاحب ‌نام و ثروتمند در یکی از مناطق کره جنوبی بود به شهر کوچکی به نام دانگو رفت و اولین شرکت تجاری خود را تاسیس کرد. لی بیونگ هزینه احداث این شرکت را به پشتوانه پدرش به دست آورده بود. حوزه فعالیت این شرکت صادرات ماهی خشک، مواد غذایی محلی و رشته فرنگی به کشورهای دیگر بود. داستان برند سامسونگ پیچیدگی‌های خاص خود را داراست.
اگر تا اینجای قصه را خوانده و حالا با ناراحتی از اینکه با یک عنوان گمراه‌کننده به جای گفتن از داستان سامسونگ، مجبور شده‌اید قصه یک ماهی‌فروش را بخوانید، و اصلا تاریخچه سامسونگ سبزی‌فروشی را کجای دلتان بگذارید و با همین احوالات، قصد ترک صفحه را دارید، صبر کنید! کمی دیگر با ما همراه باشید شاید نظرتان عوض شد.

تاریخچه شرکت سامسونگ

لی بیونگ چول موسس شرکت صادرات ماهی و رشته‌فرنگی نام شرکتش را Samsung Sanghoe نهاد، بله همانطور که حالا دیگر احتمالا حدس زده‌اید، برخلاف تصور عموم مردم که شرکت جهانی سامسونگ را از ابتدای فعالیتش یک برند جهانی می‌دانند در حقیقت سامسونگ هم مثل بسیاری دیگر از برندهای جهانی دیگر دوران افت و خیز بسیاری داشته تا آن حد که شروع تاسیس این برند هیچ ارتباطی با فعالیت امروزش هم نداشته است.
حق دارید اگر انتظار خواندن چنین شروعی را از داستان برند سامسونگ نداشتید. فروش ماهی و تولید اسمارت‌فون هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند.
لی بیونگ چول کارش را با چهل نفر کارمند آغاز کرد و اتفاقا در سال‌های ابتدایی موفقیت‌های بسیاری را به دست آورد تا آنجا که دفتر مدیریت شرکت ده سال پس از تاسیس به «سئول» پایتخت کره جنوبی منتقل شد. اگرچه این مستقر شدن در سئول چندان دوامی نیافت و با شروع جنگ کُره، لی هم عطای پایتخت نشینی را به لقایش بخشید.
داستان برند سامسونگ، داستان پر فراز و نشیبی است که منحصر به همین تجربه فروش و صادرات ماهی و رشته‌فرنگی هم نمی‌شود. لی در سال‌ ۱۹۵۴ یک شرکت با نام Chiel Mojik تاسیس کرد و فعالیت خود را منحصر به ریسندگی پشم کرد، این تجارت تا همین امروز هم یکی از بزرگترین فعالان صنعت پارچه به حساب می‌آید.

داستان شرکت سامسونگ و همکاری با موسس گروه هیوسانگ

مسیر داستان شرکت سامسونگ پیش از احداث شرکت Chiel Mojik، در سال ۱۹۴۷ با همکاری لی بیونگ چول مدیر شرکت سامسونگ و چو‌هانگ جای از سرمایه‌گذارن بزرگ کره‌ای و موسس گروه هیوسانگ بود. در حقیقت نحوه‌ همکاری اینگونه بود که چو در یکی از زیر مجموعه‌های شرکت سامسونگ با نام Samsung Mulsan Gongsa سرمایه‌گذاری کرد، اما بعد از چند سال به دلیل اختلاف سلیقه‌ای که بین لی و چو به وجود آمد به شراکتشان پایان دادند و گروه ساخته شده به سه زیر‌مجموعه تحت عنوان‌های :
  • سامسونگ گروپ
  • هیوسانگ گروپ
  • هانکوک تایر
تجزیه شد. حتما تا خواندن همین بخش از ماجرا هم متوجه شده‌اید تاریخچه برند شرکت سامسونگ با پیچیدگی‌های بسیاری همراه است.

داستان برند سامسونگ در مسیر ورود به صنعت الکترونیک

داستان شرکت سامسونگ از اینجا به بعد در مسیری قرار می‌گیرد که برای همه ما قابل انتظار است. حوالی سال ۱۹۷۰ میلادی شرکت سامسونگ یک زیرمجموعه دیگر با نام سامسونگ الکتریک اینداستریز تاسیس کرد و به صورت جدی وارد صنعت الکترونیک شد.
برای این زیرمجموعه تازه تاسیس نیاز به یک واحد اجرایی بود که آن را هم در شهر سون تاسیس کردند و به این ترتیب اولین محصولات خود را که شامل یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون و حتی ماشین حساب بود، تولید کرد.
کمی بعد از تاسیس این واحد الکترونیکی یک شرکت ژاپنی با نام NEC تصمیم به همکاری با این شرکت کره‌ای گرفت، حاصل این همکاری تاسیس Samsung-NEC و تولید محصولات خانگی و سیستم‌های صوتی شد. بله، من هم مثل شما فکرش را نمی‌کردم در تاریخچه برند شرکت سامسونگ این اندازه تعدد گروه و زیرمجموعه وجود داشته باشد.
به هرحال این همکاری‌ها و ادغام شرکت‌ها به همین‌جا ختم نشد و قریب به ده سال بعد شرکت سامسونگ یکی از با اهمیت‌ترین خریدهای خود را انجام داد. این خرید ارزشمند شرکت Hanguk Jeonja Tongsin بود که سامسونگ را وارد صنعت مخابرت کرد. واقعیت این است که شرکت هانگوک پایه و اساس امپراتوری عظیم سامسونگ در حوزه موبایل است. با این همه در شروع همکاری آنچه تولید می‌کردند سوئیچ‌های مخابراتی بود.

زیرمجموعه‌ای که در سال ۱۹۷۰ در بخش الکترونیک تاسیس شده بود تا سال ۱۹۸۱ موفق به تولید ده میلیون تلویزیون سیاه و سفید شد، کمتر از سه سال بعد هم، لی طی یک اقدام از تصمیمش برای ورود به صنعت تولید حافظه DRAM رونمایی و تنها سه سال بعد از این رونمایی به سومین تولیدکننده این محصول در جهان بدل شد.
عاقبت لی بویینگ چویل در ۱۹۸۷ درگذشت و حکومت بر امپراتوری به دست پسرش افتاد. مدیر جدید شرکت بزرگ سامسونگ را به چهار بخش بزرگ تقسیم کرد.
تقسیم‌بندی شرکت سامسونگ به این شکل:
  • سامسونگ گروپ
  • شینسگائه
  • سی‌جی
  • هانسول
صورت گرفت که در واقع سامسونگ گروپ بخش اصلی این تقسیم‌بندی بود که زیرمجموعه‌های زیادی را در خود حفظ کرده بود، و بخش‌های دیگر به مرور به طور کلی از شرکت اصلی جدا شدند و هریک به طور مستقل به فعالیت خود ادامه دادند.

آیا اولین تولید موبایل، برای داستان برند سامسونگ یک تهدید بود؟

سال ۱۹۹۰ در تاریخچه برند شرکت سامسونگ همزمان است با فعالیت‌هایی در راستای تبدیل سامسونگ به یک برند جهانی و اولین اقدام در راستای آن هم، احداث اولین کارخانه‌ی تولید تلویزیون در خارج از مرزهای کُره، در کشور پرتغال بود.
تا پیش از این شاید می‌شد در پاسخ به این سوال که « شرکت سامسونگ در کدام کشور است؟» کره جنوبی را نام برد اما امروزه باید به قطعیت گفت سامسونگ مرزها را پشت سر گذاشته و حالا دیگر نه محدود به یک کشور بلکه یک برند جهانی است.
همچنین پیش از اقدام برای جهانی شدن در سال ۱۹۸۲ سامسونگ موفق به معرفی اولین کامپیوتر شخصی خود شد. کامپیوتری که برای ذخیره اطلاعاتش از یک نوار کاست بهره‌ می‌گرفت.
محصولات شرکت سامسونگ در بازار گوشی و موبایل اولین بار با یک عرضه در کره جنوبی آغاز شد، زمانی که برند موتورولا بزرگترین سهم بازار موبایل کره را در اختیار داشت.
برخلاف پیش‌بینی‌ها تولیدات سامسونگ با چنان کیفیت ضعیفی به بازار آمدند که مدیران سامسونگ در خود را برای خروج از این بازار آماده می‌کردند. عملکرد گوشی‌های تولیدی آنچنان با مشکل مواجه بودند که دستور نابودی موبایل‌های تولیدی را صادر کردند.
باید به همکاری‌های این شرکت کره‌ای در تاریخچه برند شرکت سامسونگ عادت کرده باشید، پس خوب است بدانید که سال ۲۰۰۶ شرکت سامسونگ و سونی به اتفاق هم بزرگ‌ترین تولیدکننده LCD جهان را با نام S-LCD راه‌اندازی کردند.
اما این همکاری آنچنان طولانی نشد. شرکت سامسونگ شش سال بعد کل سهام سونی را از S-LCD خریداری کرد و اینگونه تمام شرکت را به تملک خود درآورد.

پرچمدار در قرن ۲۱، داستانی که جاودانه شد

داستان برند شرکت سامسونگ و چگونگی سلطه‌اش بر بازار موبایل را شاید بتوانیم با تاسیس یک شرکت برنامه‌نویسی در لهستان مرتبط بدانیم. این اولین اقدام حرفه‌ای و هوشمندانه برای یک ورود قدرتمند به بازار موبایل بود.
این شرکت برنامه‌نویسی را امروزه همه با عنوان گلکسی می‌شناسیم، شرکتی که برند سامسونگ به کمک آن در سال۲۰۱۲ نوکیا را برای همیشه از دور رقابت‌ها خارج کرد و تا امروز که در سال ۲۰۲۱ میلادی هستیم سامسونگ همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان است.

برترین محصولات شرکت سامسونگ در صنعت دیجیتال

درآمدزاترین زیر‌مجموعه برند سامسونگ مربوط به سامسونگ الکترونیکس است که در شهر سون واقع در کره جنوبی مستقر است و تخمین زده شده است که سالانه ۲۲۵ میلیارد دلار آورده مالی دارد. این برند بین‌المللی در سراسر جهان بالغ بر سیصد هزار کارمند دارد و در هشتاد کشور جهان مجموعه‌های تولیدی خود را دارد.

صفحه نمایش‌های LED و  LCD

سامسونگ از بهترین تولیدکنندگان صفحه‌های نمایشی در جهان است که در تولیدات خود از بهترین فناوری روز جهان AMOLED بهره می‌برد. این فناوری پنل‌های نمایشی را نسبت به نسل پیشین خود نازک‌تر و بسیار شفاف‌تر ارائه می‌دهد.

تلویزیون

از سال ۲۰۰۵ این شرکت بر بازار تلویزیون مسلط شد و در یک پروسه چهار ساله حدود ۳۰ میلیون تلویزیون صفحه تخت در جهان به فروش رساند. محصولات شرکت سامسونگ در این بازار شامل تلویزیون‌هایی با قابلیت اتصال به اینترنت در سال ۲۰۰۷ و تولید تلویزیون‌های HD3D در سال ۲۰۱۰ بود.

لپ‌تاپ و کامپیوتر

می‌شود گفت سامسونگ در این بازار در مقایسه با سایر بازارهای خود چندان قوی عمل نکرده باشد، با اینحال در سال ۱۹۹۶ با اولین کامپیوتر مجهز به صفحه کلید ارگونومیک که آن را Sens 810 نامگذاری کرده است، قدم مهمی در این بازار برداشت. تا آنجا که طی ده سال گذشته سامسونگ لپ‌تاپ‌هایی سبک، نازک و قدرتمند تولید و به بازار عرضه کرده است.

گوشی هوشمند و تبلت

باید موفقیت برند سامسونگ در بازار تلفن‌های همراه را مرهون معرفی سیستم عامل اندروید از سوی گوگل بدانیم، چرا که تا پیش از این سامسونگ جایگاه بزرگی در این بازار نداشت اما حضور سیستم عامل اندروید در موبایل‌های سامسونگ منجر به تصرف بخش اعظم بازار تلفن‌های همراه شد. این موفقیت تا جایی رفته که امروزه سامسونگ یکی از بزرگترین پرچمداران صنعت تلفن هوشمند در جهان شناخته می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید برترین محصولات این برند در حوزه فناوری و دیجیتال است. داستان شرکت سامسونگ همراه با فراز و نشیب‌های  بسیاری بوده و شاید بعد از این هم خواهد بود، اما آنچه برای مخاطب این نوشتار باید الگو قرار بگیرد این است که هیچ موفقیتی اتفاقی به وجود نیامده و اگر امروز می‌توان در پاسخ به این سوال که «شرکت سامسونگ در کدام کشور است» لبخندی به لب نشانده و بگوییم «بگو در کدام کشور نیست» برآمده از جسارت و بلند پروازی لی بویینگ چویل موسس برند سامسونگ است. 

09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند مارلون marlon
فروش برند هنرپیشه
فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده