برندینگ محصول چیست و چه تاثیری بر کسب و کار شما دارد؟




برندینگ محصول (Product Branding) یکی از مفاهیم مهم در دنیای کسب و کار و بازاریابی محسوب می‌شود که نقش حائز اهمیتی را در موفقیت و فروش محصولات و خدمات شما ایفا می‌کند. برندینگ یا برندسازی به طور کلی به معنای طراحی و انتخاب یک نام، لوگو و یا نشان تجاری منحصر به فرد برای یک کسب و کار است تا آن را از سایر بیزینس‌ها و یا محصولات مشابه موجود در بازارهای رقابتی متمایز سازد. برند شما دقیقا همان تصویری است که در ذهن و یاد مخاطبان نقش می‌بندد و احساسات آنها نسبت به نام تجاری، محصولات و خدمات شما را شکل می‌دهد. بنابراین برندینگ نقش مهمی را در رونق کسب و کار شما ایفا می‌کند و به همین جهت باید به دقت و با پیروی از برخی اصول خاص انجام شود. در ادامه این مقاله شما را با مفهوم برندینگ محصول آشنا می‌کنیم و میزان تاثیر آن بر موفقیت و رونق یک کسب و کار را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برندینگ محصول چیست؟

برندینگ محصول یا برندسازی محصول به مجموعه اقدامات هوشمندانه و آگاهانه در جهت انتخاب نام، نشان، نماد و یا لوگوی انحصاری برای یک کسب و کار اشاره دارد تا آن را از سایر نام‌های تجاری موجود در بازار متمایز سازد. اما این انتخاب نام و ایجاد تمایز باید طوری باشد که بر ذهن و احساسات مخاطب تاثیر مثبت بگذارد و او را نسبت به خرید مجدد از شما ترغیب نماید. یک نام تجاری تنها با تاثیرگذاری بر ذهن افراد می‌تواند نام خود را در ذهن و قلب آنان ثبت کرده و مصرف کنندگان را به مشتریان ثابت و وفادار تبدیل نماید. شاید فکر کنید که برندینگ محصول یک موضوع ساده و پیش پا افتاده است که تنها با انتخاب یک نام و یا یک لوگوی تجاری معمولی تمام می‌شود. در صورتی که چنین نیست و این موضوع فراتر از انتخاب یک نام ساده است؛ زیرا برندسازی یک مسئله ذهنی و احساسی محسوب می‌شود که باید بر عواطف و احساسات مخاطب تاثیر بگذارد. برندینگ محصول در واقع به کسب و کار شما هویت و اعتبار می‌بخشد و آن را از سایر بیزینس‌های مشابه موجود در بازارهای رقابتی متمایز می‌سازد. ایجاد تصویر ذهنی مثبت در مخاطبان مهم‌ترین نکته‌ای است که در زمان برندینگ محصول جدید باید به آن توجه داشته باشید. زیرا «تصویر ذهنی» و «تجربه خوشایند» دو عامل مهم و تاثیرگذار بر تصمیم گیری مشتریان در هنگام خرید محسوب می‌شوند که در نهایت منجر به رونق فروش و رشد یک برند خواهند شد.

برای درک بهتر این موضوع بیایید یک گام به عقب برگردیم و مفهوم دقیق «برند» را بررسی کنیم. ست گادین (Seth Godin) کارآفرین و نویسنده معروف آمریکایی در حوزه کسب و کار، برند را چنین تعریف می‌کند: «برند مجموعه‌ای از انتظارات، خاطرات، داستان‌ها و روابطی است که همگی در کنار یکدیگر بر تصمیم گیری مصرف کننده در هنگام خرید تاثیر می‌گذارند». بنابراین تمام کاری که در هنگام برندینگ محصول باید انجام دهید این است که در لحظه خرید بر تصمیم گیری مصرف کننده تاثیر مثبت بگذارید و بدین طریق از رقبای خود پیشی بگیرید. پس برندسازی محصول اگر به صورت صحیح و موثر انجام شود، مشتریان جدید را به خریدران وفادار و همیشگی شما تبدیل خواهد کرد.

تاثیر برندینگ محصول در کسب و کار

در دنیای پرهیاهوی بازاریابی و کسب و کار، رقبای بسیاری وجود دارند که محصولات و خدمات مشابه شما را ارائه می‌دهند و طرفداران بسیاری دارند. از این رو برای رقابت و پیشی گرفتن از رقبای خود باید در کنار ارائه محصولات با کیفیت و مرغوب بر برندینگ محصولات خود نیز توجه ویژه داشته باشید. برند شما باید قوی و خوش ساخت باشد تا در نگاه اول توجه مخاطب را به خود جلب کند و او را نسبت به خرید و امتحان کردن محصولات شما ترغیب سازد. برندینگ موثر در واقع مکانیزمی است که می‌تواند کسب و کار شما را در بازارهای رقابتی، برجسته سازد و توجه مشتریان احتمالی را جلب نماید. بنابراین اگر برندسازی محصول به درستی انجام شود قطعا می‌تواند تاثیرگذار و الهام بخش باشد و تغییرات مثبتی را در میزان فروش شما ایجاد نماید. به برندهای معتبر و نام آشنایی همچون کوکاکولا، نایکی، اپل، ال جی و غیره توجه کنید؛ موفقیت و اعتبار این برندها به صورت شانسی و یا اتفاقی بدست نیامده است. این شرکت‌های بزرگ میزان اهمیت و تاثیر برندسازی محصولات را به خوبی درک کرده‌ و از آن در تمامی بخش‌های تجارت و بازاریابی خود استفاده کرده‌اند. همین موضوع نیز منجر به ایجاد وفاداری مشتری و محبوبیت نام تجاری آنها در سراسر دنیا شده و این برندها را به نام‌هایی تکرارنشدنی و موفق تبدیل کرده است. بنابراین برای شروع کسب و کار خود باید به مسئله برندینگ محصول توجه ویژه‌ داشته باشید زیرا برند شما معرف حوزه فعالیت، محصولات و خدمات‌تان است و تاثیر مستقیمی بر تشکیل تصویر ذهنی مثبت بر مخاطبان‌ خواهد داشت. به طور کلی تاثیر برندسازی محصول در کسب و کار شامل موارد زیر است:

تمایز از رقبا

در هر بازار و صنعتی که فعالیت می‌کنید همیشه رقبای قدرتمندی وجود دارند که باید با آنها به رقابت بپردازید. برندسازی به شما کمک می‌کند تا با برجسته ساختن نام تجاری و آنچه که ارائه می‌دهید، خود را از رقبا متمایز سازید و دلایل کافی برای خرید محصولاتتان را به مشتریان ارائه دهید.

افزایش میزان آگاهی از برند

آگاهی از برند (Brand Awareness) به معنای درک و شناخت یک کسب و کار در محیط بازار و ذهن مصرف کنندگان است که نقش مهمی را در رونق یک تجارت و میزان فروش آن ایفا می‌کند. آگاهی از برند یکی از انگیزه‌ها اصلی مخاطبان هدف برای انتخاب محصولات شما محسوب می‌شود؛ حتی اگر محصولاتی بهتر و با قیمت‌هایی ارزان‌تر در بازار وجود داشته باشند. علاوه بر آگاهی از برند، مفهوم دیگری تحت عنوان «شناخت برند – Brand Recognition» نیز وجود دارد که موجب به رسمیت شناختن نام تجاری شما و شناخت آن توسط مخاطبان می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید در حال رانندگی هستید و لوگوی آدیداس را بر روی یک بنر مشاهده می‌کنید؛ قطعا هر کسی بدون نیاز به خواندن متن تبلیغ می‌تواند این برند را شناسایی کند. بنابراین شرکت آدیداس برندینگ پوشاک و سایر محصولاتش را به درستی انجام داده و به هدف اصلی خود یعنی شناخت برند دست پیدا کرده است.

ایجاد اعتماد نسبت به برند

اعتماد به برند (Brand Trust) نیز یکی دیگر از تاثیرات برندسازی محصول است که موجب رشد چشمگیر فروش شما خواهد شد؛ زیرا زمانی که مصرف کننده به کسب و کار و برند شما اعتماد داشته باشند نه تنها به مشتری ثابت و وفادار تبدیل خواهد شد، بلکه دوستان و آشنایان خود را نیز با برند شما آشنا می‌کند. بنابراین اعتماد مشتریان نسبت به برند موجب رشد دایره مشتریان و در نتیجه افزایش میزان فروش خواهد شد.

هویت بخشی به برند

برندسازی محصول به نام تجاری شما اعتبار و هویت (Brand Identity) می‌بخشد؛ درست مانند هر انسان که دارای هویت منحصر به فرد است، یک برند نیز باید هویت مستقل خود را داشته باشد. هویت بخشی به یک نام تجاری نیز تنها از طریق برندینگ حاصل می‌شود؛ بنابراین سعی کنید در همان ابتدا با انتخاب نام و نماد مناسب به کسب کار خود اعتبار ببخشید تا در بازارهای رقابتی و در نظر مخاطبان هدف به رسمیت شناخته شوید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله ایجاد هویت برند را مطالعه بفرمایید.

افزایش میزان ارزش کسب و کار

مهم نیست که کسب و کارتان بزرگ و یا کوچک باشد؛ برندینگ در هر صورت به تجارت شما ارزش می‌دهد و نقش مهمی را در موفقیت آن ایفا می‌کند. میزان رشد و پیشرفت یک کسب و کار به برندسازی موفق آن بستگی دارد؛ زیرا بدین طریق می‌توانید توجه مشتریان جدید را جلب کنید، تجارت خود را گسترش دهید و به بازارهای رقابتی تازه‌ای وارد شوید. بنابراین میزان ارزش و موفقیت نام تجاری شما در گرو برندسازی هوشمندانه و البته ارائه خدمات و محصولات منحصر به فرد است.

عناصر اصلی برندینگ محصول

برندینگ محصول یک فرآیند استراتژیک و مهم محسوب می‌شود که نیازمند خلاقیت و هوشمندی است تا بتواند تاثیرات مثبت و سازنده‌ای بر کسب و کار شما داشته باشد. عناصر بسیاری در پروسه برندینگ دخیل هستند که با در نظر گرفتن آنها می‌توانید برندینگ خود را به صورت اصولی انجام دهید. در این بخش عناصر اصلی برندینگ محصول را به شما معرفی می‌کنیم و هریک از آنها را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌دهیم. عناصر اصلی و مهم برندینگ شامل:

وب سایت و شبکه های اجتماعی

در حال حاضر حضور حرفه‌ای در فضای مجازی یکی از دارایی‌ها و سرمایه‌های اصلی نام‌های تجاری محسوب می‌شود و بخش مهمی از استراتژی بازاریابی دیجیتال شما را تشکیل می‌دهد. راه اندازی یک وب سایت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف جهت تبلیغ نام تجاری و فروش محصولات، تاثیر بسزایی در میزان فروش و البته شهرت یک برند خواهند داشت.

لوگو

لوگو به عنوان عنصر اصلی فرآیند برندینگ در نظر گرفته می‌شود و غالبا اولین چیزی است که در نگاه اول توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. لوگو بخش مهمی از پازل کسب و کار شما محسوب می‌شود که نماد ونشان بصری تجارت‌تان بوده و به همین دلیل باید به یاد ماندنی و خاص باشد. تمامی عوامل دخیل در طراحی یک لوگو از رنگ تا تایپوگرافی آن در واقع نوعی زبان تصویری هستند که نقش حائز اهمیتی را در برندسازی ایفا می‌کنند. بنابراین در طراحی لوگو کسب و کار خود دقت و حساسیت زیادی داشته باشید تا به یک نماد ماندگار و خاطره انگیز تبدیل شوید.

نام برند

نام برند نیز یکی دیگر از عناصر مهم در فرآیند برندینگ محصول به حساب می‌آید که همانند لوگو تاثیر بسزایی در دیده شدن و موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت. نام تجاری یک بیزینس باید نمایانگر هویت و حوزه فعالیت آن باشد و در عین حال نیز بیینده را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین سعی کنید برای برند خود یک نام ساده انتخاب کنید تا به راحتی در ذهن مخاطب نقش ببندد و بتواند با آن ارتباط عاطفی برقرار نماید.

رنگ برند

رنگ برند از دیگر عناصر مهم برندینگ محسوب می‌شود که در نگاه اول توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. رنگ‌های بکار رفته در طراحی لوگو و نام برند، هویت کسب و کار شما را شکل می‌دهد و در تمامی کانال‌های بازاریابی نمایان می‌شود. بنابراین در انتخاب رنگ برنذ باید روانشناسی رنگ‌ها و میزان تاثیر آنها بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان را در نظر بگیرید. به عنوان مثال قرمز یک رنگ شاد و پرانرژی است که به سرعت توجه مخاطب را جلب می‌کند اما آبی یک رنگ ملایم بوده و القا کننده حس آرامش و اعتماد است. ازاین رو برای انتقال مفهوم و پیام مورد نظر خود به مخاطبان از تاثیر رنگ‌ها غافل نشوید به مفهوم روانشناسی آنها دقت کنید زیرا رنگ‌ها موجب تحریک احساسات می‌شوند و بر درک و تجربه مصرف کنندگان تاثیر مستقیمی دارند.

تایپوگرافی

تایپوگرافی به نحوه طراحی و شکل حروف برند اشاره دارد و مانند رنگ، تاثیر بسزایی بر درک و شناخت نام تجاری شما خواهد داشت. نکته مهمی که درباره تایپوگرافی وجود دارد این است که برای نوشتن نام لوگو، طراحی وب سایت و یا بسته بندی محصولات خود از یک و یا نهایتا سه فونت مختلف اما ساده استفاده کنید. انتخاب فونت‌های عجیب و غریب و ناخوانا موجب از دست دادن توجه طیف گسترده‌ای مخاطبان خواهد شد. پس سعی کنید یک فونت ساده اما جذاب را برای برند خود انتخاب کنید.

شعار

اکثر برندهای معروف و معتبر دنیا دارای یک شعار و جمله خاص هستند که معرف حوزه فعالیتی آنها بوده و در خاطر مشتریان و طرفدارانشان ثبت شده است. درست است که یک شعار جذاب، بخش اصلی برند شما محسوب نمی‌شود اما اگر به صورت هوشمندانه و جذاب انتخاب شود به نام تجاری‌تان اعتبار بیشتری می‌بخشد و یک ابزار بازاریابی مهم و موثر به حساب می‌آید. به عنوان مثال برند آمریکایی Nike برای ما یادآور شعار معروف آن یعنی Just Do It است و با شنیدن نام برند ایرانی امرسان نیز یاد شعار معروف آن یعنی «زیبا، جادار، مطمئن» می‌افتیم و این شعارها به خوبی در خاطر ما ثبت شده است. بنابراین انتخاب یک شعار جذاب و ترجیحا خوش آوا و هم قافیه با نام تجاری، تاثیر بسزایی بر رشد و برندینگ موفق محصولات شما خواهد داشت.


09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده