فروش برند آماده و ویژگی‌های یک کارمند خوب چیست؟





کارمند خوب کیست؟

از دید مدیریت مجموعه، کارمند خوب کسی است که تمامی قوانین و مقررات مربوطه را رعایت می‌کند، مهارت کافی دارد و کارهای خود را درست و به موقع به انجام می‌رساند.
نداشتن حاشیه، عدم درگیری با سایر کارمندان، رعایت احترام، وقت‌شناس بودن، انجام درست کارها، از زیر کار در نرفتن و … نیز همگی از جمله ویژگی‌هایی هستند که از در نظر مدیران، یک کارمند خوب را توصیف می‌کنند.
 

آیا داشتن مهارت برای یک کارمند خوب کافی است؟

حقیقت این است که بسیاری از سازمان‌ها، برای استخدام نیرو، تنها به مهارت‌های او توجه می‌کنند؛ این در حالی است که تیپ شخصیتی و ویژگی‌های اخلاقی فرد بسیار بااهمیت‌تر از این مهارت‌ها است.
مهارت آموختنی است و اگر تیپ شخصیتی کارمند استخدام شده با ردیف شغلی مورد نظر همخوانی داشته باشد، امکان آموزش مهارت به او وجود دارد.
متاسفانه بیش‌تر سازمان‌ها معمولا کارمندی را استخدام می‌کنند که به لحاظ مهارت جایگاه بالایی دارد؛ همین امر نیز باعث می‌شود که تیپ شخصیتی و اخلاق حرفه‌ای و اجتماعی کارمند مورد بی‌توجهی قرار بگیرد؛ به مرور همین موضوع مشکلات متعددی را برای مدیران ایجاد می‌کند.

 

۱۰ مورد از ویژگی های کارمند خوب که مدیران باید به آن توجه کنند

شناخت کارمند خوب همیشه یکی از چالش‌های پیش روی مدیران است. از این رو در ادامه این مطلب قصد داریم ۱۰ ویژگی کارمند خوب را با شما به اشتراک بگذاریم. شناخت این ویژگی‌ها می‌تواند کمک شایانی در دسته‌بندی کارمندان به مدیران داشته باشد. این ۱۰ ویژگی را در شکل زیر معرفی کرده‌ایم و در ادامه، هر کدام را به تفضیل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱) کیفیت کار را همواره در اولویت قرار می‌دهند

اولویت دادن به کیفیت کار اصلی‌ترین ویژگی کارمند خوب است؛ چرا که یک کارمند خوب همواره نسبت به وظایفی که به او محول شده است، احساس مسئولیت می‌کند.
چنین کارمندی همواره سعی دارد همه کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و تنها در صورتی از انجام کارهای خود احساس رضایت پیدا می‌کند که مطمئن شود که این کارها به نحو احسنت به انجام رسیده‌اند.
متاسفانه بسیاری از مدیران، برای انجام وظایف دقیقه نودی که در اسرع وقت باید انجام شوند، کارمندان را تحت فشار قرار می‌دهند؛ اما حقیقت این است که شما به عنوان یک مدیر باید به اصل کیفیت کار کارکنان خود احترام قائل باشید.
کارمندی که کیفیت برای او در اولویت قرار دارد، سعی می‌کند رضایت‌بخش‌ترین نتیجه را رقم بزند.
 

۲) خود مدیریتی بالایی دارند

توان خود مدیریتی، ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی و مدیریت صحیح زمان یکی دیگر از شاخص‌های شناخت کارمند خوب است.
کارمندی که به خوبی می‌تواند به اولویت‌بندی کارهای خود بپردازند و بر اساس اولویت تعیین شده، برنامه‌ریزی کند، نقش موثری در پیشرفت سازمان شما خواهد داشت.
کارمندی که خود مدیریتی داشته باشد، یک کارمند متعهد است.
به عنوان مثال ممکن است کارمند شما به دلیل مشکل پزشکی دو روز آخر ماه را در شرکت حضور نداشته باشد؛ و پس از بازگشت به محیط کار، از شما در خواست کند که هر روز یک ساعت بیش‌تر از ساعت کاری مقرر در دفتر کار بماند تا بتواند کارهای خود را به درستی انجام دهد.
این خود مدیریتی در تمامی جنبه‌های شخصی و حرفه‌ای این شخص نمود پیدا می‌کند و باعث می‌شود که وی در کل فرد منظمی باشد.
 

۳) هوش هیجانی بالایی دارند

هنوز هم هستند مدیرانی که هنگام استخام کارمند تنها به بهره هوشی یا IQ او توجه می‌کنند و معتقد هستند که افراد باهوش کارها را به درستی و با دقت بیش‌تری انجام می‌دهند. این در حالی است که مدیریت مدرن، EQ یا هوش هیجانی را مهم‌تر از IQ می‌داند؛ زیرا توانایی برقراری ارتباط در کسب‌وکار از اهمیت بالایی برخوردار است.
جالب است بدانید که هوش هیجانی با توانایی برقراری ارتباط با مشتریان و سایر کارمندان و کنترل هیجان و احساسات در ارتباط است. بنابراین داشتن هوش هیجانی بالا را می‌توان به عنوان یک ویژگی کارمند خوب در نظر گرفت و به آن استناد کرد.
 

۴) تعهد کاری بالایی دارند

در مجموع همه کارمندان، وظایف محوله خود را در نهایت به انجام خواهند رساند؛ اما این‌که تا چه اندازه نسبت به انجام کارهای خود احساس مسئولیت کنند، بحث دیگری است.
کارمندی که هنگام انجام کارهای با اولویت بالا، با تمرکز بالایی در صدد انجام کار با بهترین کیفیت ممکن است، یک کارمند خوب محسوب می‌شود.
این کارمند ممکن است آن‌قدر در بحر کار خود رفته باشد که در کل فراموش کند که زمان کاری او به پایان رسیده است؛ زیرا تمرکز اصلی او بر روی تحویل به موقع کار با کیفیت بالا است.
البته تعهد کاری لزوما به این معنی نیست که زمان زیادی برای انجام کار سپری شود، زیرا زمان انجام کارها بر اساس ویژگی‌های شخصیتی کارمندان ممکن است متفاوت از یکدیگر باشد. مقصود از تعهد کاری انجام به موقع و درست کارها برای پیشبرد اهداف مجموعه و مسئولیت‌پذیری در قبال آن‌ها است.
 

۵) به دنبال یادگیری هستند

از هر بعدی که بخواهیم بررسی کنیم، یادگیری اصلی‌ترین شاخص کارمند خوب است. کسی که به یادگیری علاقه‌مند باشد، همواره سعی می‌کند پیشرفت کند. این پیشرفت فردی نیز به تدریج به صورت پیشرفت سازمانی نمود پیدا خواهد کرد.
احتمالا به عنوان یک مدیر مجرب بارها با کارمندانی مواجه بوده‌اید که در برابر تغییر مقاومت می‌کنند. این افراد معمولا نسبت به یادگیری یک روش جدید یا استفاده از یک ابزار نو به شدت مخالف هستند، چرا استفاده از این ابزارها منوط به صرف زمان برای یادگیری خواهد بود.
این در حالی است که کارمندانی که به دنبال یادگیری هستند، از هر فرصتی برای آموختن استفاده می‌کنند. به همین دلیل، رفته رفته بر اطلاعاتشان افزوده می‌شود و می‌توانند برای سازمان به مثابه پله ترقی تلقی شوند.
 

۶) فقط به کسب درآمد فکر نمی‌کنند

در این که هدف از کار کردن کسب درآمد است، شکی نیست؛ اما این‌که فردی بدون در نظر گرفتن کیفیت کار تنها به کسب درآمد فکر کند، خروجی خوبی نخواهد داشت؛ زیرا چنین فردی بیش‌تر تمرکز خودش را روی بخش مالی مسئله خواهد گذاشت و زمان کافی برای آموختن نحوه درست انجام دادن کارها نخواهد گذاشت.
کسب درآمد از انجام صحیح و به موقع کارها یکی از بهترین حس‌های دنیا است؛ بنابراین یک ویژگی کارمند خوب این است که سعی می‌کند نحوه صحیح انجام دادن کارها را یاد بگیرد و سپس برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی کند.
طبیعتا همین پروسه نیز او را به کسب درآمد می‌رساند؛ اما هدف او از قبول یک مسئولیت صرفا کسب درآمد نیست.
در حالت کلی هر کارمندی که فقط و فقط بر روی درآمد کاری تمرکز کند. نمی‌تواند قابل اعتماد باشد.
 

۷) به دنبال پیشرفت هستند

کسی که چرایی برای زندگی داشته باشد، با هر چگونه‌ای خواهد ساخت. کسی هم که به دنبال پیشرفت در شغل خود باشد، راه‌های مختلفی را برای رسیدن به آن امتحان خواهد کرد.
از جمله ویژگی های یک کارمند خوب هدفمند بودن است؛ فردی که هدف خود را پیشرفت قرار داده است، از طرق مختلف برای رسیدن به این هدف تلاش خواهد کرد.
یادگیری مداوم، کسب مهارت، افزایش کارایی، توجه به بهره‌وری و تلاش برای رسیدن به درجات بالا از جمله شاخص‌هایی است که مدیران از طریق آن‌ها می‌توانند کارمندان خوب را تشخیص بدهند.
البته توجه داشته باشید که منظور از این پیشرفت به هیچ وجه به معنای زیرآب زدن و رشد به قیمت پایین کشیدن بقیه نیست. چنین رفتارهایی جزوی از خطوط قرمز هر سازمانی است و باید با آن برخورد جدی شود.
 

۸) صبور و با گذشت هستند

گاهی اوقات پروسه انجام کارها پبسیار طاقت فرسا می‌شود. اگر هم قرار باشد که کارها به صورت تیمی پیش بروند، ممکن است به هر دلیلی بین افراد تیم مشکلاتی ایجاد شود. در چنین شرایطی صبر و گذشت حرف اول را می‌زند.
بدون این دو ویژگی هیچ یک از کارها به درستی پیش نخواهد رفت. اگر اعضا صبر و گذشت نداشته باشند، بیش‌تر انرژی تیم صرف برطرف کردن تنش میان اعضا می‌شود و راهی برای پیشرفت و حرکت به سمت اهداف باقی نمی‌ماند.
در مقابل، صبوری تک تک اعضای تیم و داشتن گذشت و توانایی حل اختلافات داخلی می‌تواند یک ویژگی مثبت تلقی شود که در حرکت رو به جلوی تیم نقش موثری دارد.
 

۹) خلاق هستند

خلاق بودن مانند بالی است که می‌تواند سبب تعالی و رشد یک کسب‌وکار شود. بنابراین می‌توان گفت که خلاقیت جزو مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارمند خوب به شمار می‌رود.
کارمندان خلاق همواره به دنبال امتحان کردن راه‌های گوناگون هستند و می‌توانند در برخورد با هر مسئله و مشکلی بهترین راهکار ممکن را پیشنهاد دهند.
در بسیاری از موارد، خلاقیت می‌تواند سبب این شود که راه‌های جدید و آسانی برای انجام کارهای مختلف پیدا شود. این راهکارها می‌توانند سبب صرفه‌جویی در زمان، منابع و انرژی کسب‌وکار شوند و در پیشبرد اهداف موثر باشند.
از طرفی نیز خلاقیت در تولید و ارائه محصولات جدید می‌تواند سبب پیش گام بودن یک کسب‌وکار در حوزه‌های مختلف شود؛ به همین دلیل است که خلاقیت کارکنان برای مدیر از اهمیت بالایی برخوردار است.
 

۱۰) رفتار انعطاف‌پذیری دارند و سازگار هستند

انعطاف‌پذیری و سازگار بودن نه تنها در زندگی شغلی بلکه در زندگی شخصی نیز اهمیت زیادی دارد. افراد انعطاف‌پذیر به راحتی می‌توانند خود را با شرایط وفق دهند. همین خصیصه نیز می‌تواند سبب کاهش تنش شود و راه رسیدن به اهداف را هموار کند. بنابراین انعطاف‌پذیری را می‌توان به عنوان یک شاخص کارمند خوب در نظر گرفت.
سازگاری نیز در کنار رفتار انعطاف‌پذیر نقش موثری در پیشبرد اهداف سازمانی دارد. سازگاری بیش‌تر یک ویژگی شخصیتی است و باعث می‌شود که کارمندان در مواجهه با شرایط مختلف بر رفتار خود مسلط باشند و به درستی عمل کنند.
 

آیا ویژگی کارمند خوب طبق یک فرمول مشخص تعریف می‌شود؟

شناخت ویژگی‌ های یک کارمند خوب از هیچ قانون و معادله مشخصی تبعیت نمی‌کند و درجه اهمیت هر ویژگی، بنا به نوع کسب‌وکارهای مختلف و نظر مدیران، کاملا متفاوت است.
همواره بر این موضوع تاکید می‌شود که استخدام کارمندان باید بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و روانشناختی آن‌ها صورت گیرد. چرا اگر کارمند مربوطه به ویژگی‌های شخصیتی مجهز باشد، امکان پرورش هر یک از مهارت‌های مد نظر مدیران در آن‌ها وجود خواهد داشت؛ اما استخدام افراد با تکیه صرف بر مهارت آن‌ها نمی‌تواند راه‌حل مناسبی برای پیشبرد اهداف شرکت باشد.
در حالت کلی می‌توان گفت یک کارمند خوب باعث رشد و پیشرفت کسب‌وکار می‌شود. در مقابل کارمند نامناسب به همان میزان مدیران را از اهداف دور می‌کنند. لازم به ذکر است که در برخی از موارد کارمندان ممکن است خسارت‌های غیرقابل جبرانی را به کسب‌وکار تحمیل کنند. به همین دلیل است که گفته می‌شود استخدام کارمند و اعتماد به او سخت‌ترین کار بخش مدیریت


09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده