خود مدیریتی، مهارتی کلیدی برای کسب پیروزی در کار و زندگی




خود مدیریتی

وقتی به واژه خود مدیریتی نگاه می‌کنیم، ناخودآگاه به این فکر می‌افتیم که باید به مدیر خودمان تبدیل شویم. بله درست است، با این تفاوت که نیازی نیست کسب‌وکار مجزایی هم برای خود راه‌‌ بیندازیم. در حقیقت، خود مدیریتی را می‌توان در به عهده گرفتن مسئولیت اقدامات و فعالیت‌های فردی توصیف کرد. شخصی که توانایی خود مدیریتی داشته باشد، به خوبی می‌تواند خودش را سازماندهی کند همچنین ایده‌هایش را در هر پروژه‌ای مطرح نماید. چیزی که ما از آن صحبت می‌کنیم، تبدیل شدن به مدیر خودتان است، نه مدیر یک تیم یا شرکت!
شخصی که نسبت به مدیریت خود اقدام می‌کند، در واقع قصد دارد سطح توانمندی‌هایش را ارتقا بخشد و در دو زندگی فردی و کسب و کاری، به فرد کارآمدتری بدل گردد.

سه مورد از کلیدی‌‌ترین مهارت‌های خود مدیریتی عبارتند از:

۱) ابتکار عمل
۲) سازمان‌دهی
۳) مسئولیت‌پذیری

خود مدیریتی یکی از پنج مهارت حرفه‌ای زندگی مدرن

پنج مهارت برتری که هر فردی باید در زندگی به آن‌ها مجهز باشد، عبارتند از خودباوری، برقراری ارتباط، خود مدیریتی، کار تیمی و توانایی حل مساله. در این میان، خود مدیریتی این قابلیت را دارد که تحولاتی بزرگ را در زندگی رقم بزند.

جالب است بدانید طبق تحقیقات انجام شده، کودکان ۵ ساله‌ای که به نسبت همسالان خود از قابلیت خود مدیریتی بالاتری برخودارند، در آینده به دانش‌آموزان بهتری تبدیل می‌شوند، از نظر سلامت جسمانی نمره قابل قبول‌تری دریافت می‌کنند، درآمد بیشتری دارند، والدین بهتری برای فرزندانشان می‌شوند و از فضای اعتیاد و فعالیت‌های مجرمانه دور می‌مانند. در حقیقت، دلیل بالا بودن اهمیت پدیده خود مدیریتی، در حیاتی بودن مهارت‌های اساسی آن، یعنی ابتکار عمل، سازمان‌دهی و مسئولیت‌پذیری نهفته است.

چرا ابتکار عمل مهم است؟

کارفرمایان همواره در انتخاب کارمندان، فاکتوری به نام توانایی برخورد با مساله و حل آن را در اولویت قرار می‌دهند. بنابراین حتما باید در پروپوزال‌های کاری یا مصاحبه‌های شغلی به رئیس خود نشان دهید که به تنهایی از عهده فکر کردن برمی‌آیید و فرد خلاقی هستید. ابتکار عمل در زندگی شخصی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در حقیقت آن‌چه موجب می‌شود پس از پشت سر گذاشتن یک جر و بحث ناامید کننده با دوستتان، گوشی تلفن را در دست گرفته و با زنگ زدن به او، در پی آشتی برآیید، همان ابتکار عمل است. ادامه دادن تحصیلات و تصمیم برای انجام کار پارت تایم نیز معلول برخوردار بودن از مهارت ابتکار عمل به شمار می‌رود.

چرا سازماندهی مهم است؟

در واژه سازماندهی مفاهیم بسیاری نهفته است. از مدیریت زمان گرفته تا اولویت‌بندی مسئولیت‌ها، تقویت احتمال پیدا کردن شغل مناسب و بهبود کیفیت زندگی، همگی در نتیجه سازماندهی محقق می‌شوند. کسی که به خصیصه سازماندهی مسلح باشد، به خوبی می‌داند که چه کاری را باید در چه زمانی انجام دهد، خودکارش را کجا گذاشته است و امروز نوبت اوست که برای همکارانشان بیسکوئیت‌ بخرد. چنین افرادی فعالیت‌های خود را لیست‌بندی می‌کنند، از گوگل کلندر یا ابزارهای مشابه کمک می‌گیرند و این توانمندی را دارند که رفتارشان را در محیط کار و زندگی، تحت کنترل بگیرند.
در کنار فراموش نکردن زمان صرف نهار و دیر نرسیدن به قرارها، سازماندهی همچنین به شما کمک می‌کند تا از نظر دیگران، حرفه‌ای‌تر به نظر برسید و وظایف شغلی خود را با بازدهی بیشتری به پایان برسانید. هم کارمندان و هم مدیران، مهارت سازماندهی را در فرد مقابل رصد می‌کنند و اگر وی را قوی بیابند، احترام خاصی برایش قائل می‌شوند. می‌توان ادعا کرد که سطح منظم بودن هر شخص، مستقیما نشان‌دهنده میزان اهمیتی می‌باشد که او برای حرفه کاری خود قائل است.

چرا مسئولیت‌پذیری مهم است؟

همه از کسانی که دارای طرز برخورد مثبتی هستند. اگر مسئولیتی به آن‌ها واگذار شود، به خوبی از عهده آن برمی‌آیند خوششان می‌آید. اگر چنین فردی را در تیم خود دارید، مطمئن باشید که او نهایت پتانسیل‌های خود را به کار می‌گیرد تا تسک‌های محوله به خود را در بهترین شکل ممکن به انجام برساند. اگر در پروژه‌ای که به شما واگذار شده، صرفا از روی علاقمندی و نه از روی اجبار، کمی بیشتر وقت بگذارید.و تلاش کنید، با احتمال بسیار بالایی خواهید دید که پروژه بهتر از سطح انتظاراتتان پیش خواهد رفت. کسانی که با شما در این پروژه مشارکت داشته‌اند نیز پس از دیدن انگیزه و علاقه بالای شما، با فراغ بال برای شرکت در پروژه‌های بعدی به سراغتان خواهند آمد.
 

مزایای بهره‌مند بودن از موهبت خود مدیریتی در زندگی شخصی

  • سطح اعتماد به نفس‌تان ارتقا پیدا خواهد یافت.
  • زندگی شما به تعادل خواهد رسید و زیرساخت‌های آن محکم‌تر پایه‌ریزی خواهد گردید.
  • در مواجهه با موانع و مشکلات زندگی، تاب‌آوری بالاتری خواهید داشت و دچار مشکلات عاطفی و روانی نخواهید شد.
  • از نظر سلامت جسمی و روانی، به جایگاه بهتری خواهید رسید.
  • و …

مزایای بهره‌مند بودن از موهبت خود مدیریتی در محیط‌های شغلی

  • در صورت روبرو شدن با فرصت‌های جدید، با آمادگی بیشتری از تغییر استقبال خواهید کرد.
  • به کار خود افتخار خواهید کرد و در محیط شغلی به عنوان فردی کوشا شناخته خواهید شد.
  • تسک‌ های خود را بهتر جلو خواهید برد و از قبل، تمهیدات لازم را برای وظایف آتی خواهید اندیشید.
  • همواره برای کسب تجربه کاری و یادگیری نکات لازم انگیزه خواهید داشت.
  • بدون نگرانی و سرزنش دیگران، سر وقت به جلسات مهم خواهید رسید. و تمامی اقلام مورد نیاز را با خود به همراه خواهید برد. این امر در مورد مصاحبه‌های شغلی نیز صحت دارد.
09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
فروش برند شنزي shenzi
فروش برند تي ولي TIVOLI
فروش برند غنیمت GHANIMAT
فروش برند آماده ماتراسيmatrasi
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده