دلایل شکست شرکت‌ها و راهکارهای مقابله با آن




دلایل شکست شرکت‌ها

راه رسیدن به موفقیت همیشه هم آن‌قدرها که می‌باید هموار نیست. در حقیقت شکست هم یکی از راه‌های رسیدن به اهداف است. احتمالا شما هم در طول زندگی شغلی خود شاهد شکست کسب‌وکارهای مختلفی بوده‌اید یا خودتان این تجربه را از سر گذرانده‌اید. به نظر شما دلایل شکست شرکت ها چیست؟ چه عواملی باعث می‌شود کسب‌وکارها شکست بخورند و میدان رقابت را خالی کنند؟
هر از گاهی شرایطی ایجاد می‌شود که ما از شنیدن خبر شکست شرکت ها متعجب می‌شویم و نمی‌توانیم آن را باور کنیم؛ زیرا از نظرما آن شرکت‌ها به‌قدری قدرتمند بودند که احتمال شکست خوردنشان بسیار پایین بود؛ به عبارت دیگر بیدی نبودند که با این بادها بلرزند!
اما اگر پای درد و دل مدیران این شرکت‌ها بنشینیم، متوجه می‌شویم هزار و یک دلیل و منطق برای شکست این کسب‌وکارها وجود داشته است که به احتمال زیاد افراد خارج از سازمان از این دلایل بی‌اطلاع بوده‌اند. البته بماند که در برخی از موارد نادر، حتی مدیران هم از دلایل شکست شرکت ها اطلاع ندارند!

چرا شرکت ها شکست می‌خورند؟

حقیقت این است که هیچ شکستی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. در واقع فضای رقابتی موجود، عدم توجه به مزیت رقابتی، تصمیم‌های نادرست و … همگی دست به دست هم می‌دهند و باعث شکست یک کسب و کار می‌شوند.
به عبارت دیگر دلایل شکست شرکت ها بیش‌تر به عوامل داخلی و درون سازمانی بستگی دارد تا دلایلی که به بیرون از سازمان مرتبط باشد؛ هر چند ممکن است تاثیرات محیطی و فضای رقابتی موجود نیز در برخی از مواقع روند شکست شرکت‌ها را تسریع کنند، اما به تنهایی در این مسئله دخیل نیستند.
برای روشن‌تر شدن موضوع، در ادامه این مقاله به بررسی دلایل شکست شرکت ها و کسب‌وکارهای کوچک می‌پردازیم و راه‌حل‌هایی را برای مقابله با آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهیم.

دلایل شکست شرکت ها چیست؟

۵ مورد از رایج‌ترین و مهم‌ترین دلایل شکست شرکت ها را در شکل زیر نشان داده‌ایم. در ادامه هر مورد را به شکل کامل بررسی کرده و برای آن راهکار ارائه می‌کنیم.

۱) ضعف مدیریتی

هر چند ممکن است این موضوع کلیشه‌ای به نظر برسد، اما ضعف مدیریتی در حقیقت یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست شرکت ها است.
مدیری که در برخورد با کارمندان و شرکای تجاری ضعیف عمل کند، برنامه مشخصی تعیین نکند و از مهارت‌های مدیریتی بی‌بهره باشد، بی برو بگرد باعث شکست شرکت های بزرگ نیز می‌شود.
راه‌حل: در انتخاب مدیر شرکت باید با دقت عمل شود. توجه داشته باشید که لزومی ندارد که کسی که در واقع سهامدار اصلی شرکت است، به عنوان مدیر منسوب شود. این تفکر غلط در بسیاری از مواقع، به شکست کسب‌وکار می‌انجامد.

۲) کمبود سرمایه

مشکلات مالی یکی دیگر از عواملی هستند که می‌توانند منجر به شکست کسب‌وکارها شوند. عدم توجه به ظرفیت شرکت و بازار و عدم تحلیل بازار و تقاضای مشتریان اصلی‌ترین فاکتورهای دخیل در مشکل کمبود سرمایه است.
بسیاری از شرکت‌ها به گردش مالی و نقدینگی موجود در حساب مالی شرکت و اولویت‌بندی هزینه‌ها توجهی نمی‌کنند. همین امر نیز باعث می‌شود که در طولانی مدت با مشکل کمبود سرمایه مواجه شوند.
راه‌حل: استخدام یک مدیر مالی مجرب برای محاسبات مالی دقیق و توجه به سرمایه در گردش برای برنامه‌ریزی‌های دقیق مالی می‌تواند یکی از بهترین راهکارهای موجود باشد.
توجه به نرخ بازگشت سرمایه، مدیریت پرداختی و دریافتی‌ها و استفاده از تسهیلات در صورت نیاز از دیگر وظایف مدیر مالی است.

۳) عدم بهره‌گیری از نیروهای متخصص

عدم بهره‌گیری از نیروهای متخصص یکی دیگر از دلایل شکست شرکت ها است. متاسفانه در بسیاری از مواقع، مدیران کسب‌وکارها به جای توجه به تخصص و توانایی‌های کارمند، به نرخ پایین دستمزد او توجه می‌کنند. همین امر هم باعث می‌شود که کارهای مهم به افراد غیر متخصص واگذار شود. به این ترتیب با هر اقدام شرکت یک قدم به سمت شکست نزدیک‌تر می‌شود.
راه‌حل: مدیریت منابع انسانی شرکت باید با دقت هر چه تمام‌تر به جذب افراد متخصص در حوزه‌های مختلف بپردازد. انتخاب افراد درست برای انجام کارهای مهم، راهکاری برای حرکت به سوی موفقیت خواهد بود.

۴) ضعف در تدوین برنامه استراتژیک و تعیین هدف

در بسیاری از مواقع شرکت و تمامی کارکنان در تلاش برای ارائه بهترین قابلیت‌های خود هستند؛ اما مسئله اینجاست که برنامه استراتژیکی برای همسو کردن این تلاش‌ها وجود ندارد. بنابراین برآیند تلاش کارکنان هیچ سودی برای شرکت به ارمغان نمی‌آورد.
چه بسا در برخی از مواقع کارمندان به جای این که هم جهت با هم برای رسیدن به یک هدف معین تلاش کنند، نتایج کار یکدیگر را با اهمال کاری از بین می‌برند. دیر یا زود عواقب این بی‌برنامگی دامن گیر شرکت خواهد شد.
راه‌حل: داشتن برنامه استراتژیک و تلاش برای پیاده‌سازی آن یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند از شکست شرکت‌ها جلوگیری کند. داشتن یک مدیر استراتژیک مناسب و با تجربه می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.


۵) عدم بهره‌گیری از ابزارهای بازاریابی دیجیتال

یکی از دلایل شکست شرکت ها در فضای رقابتی کسب‌وکارهای امروزی غوطه‌ور شدن در روش‌های سنتی بازاریابی و عدم توجه به فضای بازاریابی دیجیتال است.
حقیقت این است که دنیای بازاریابی دیجیتال با روی کار آمدن و توسعه شبکه‌های اجتماعی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است و لازمه موفقیت در کسب‌وکارهای امروزی بهره‌گیری از ابزارهای بازاریابی دیجیتال مانند رسانه‌های اجتماعی است.
ارتباط با مخاطب، تحت تاثیر قرار دادن او، اعتماد سازی در مشتریان و افزایش مشتری در مقیاس بزرگتری از بازار، از جمله نکات مثبت استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی کسب‌وکارها است.
راه‌حل: داشتن یک مدیر بازاریابی و مدیر محتوای مناسب و کاربلد یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیت کسب‌وکارها است.
این روزها کمتر شرکتی را می‌توان پیدا کرد که مدیر محتوا نداشته باشد. حتی اگر هم فردی به عنوان مدیر محتوا در مجموعه نباشد، حداقل تولید محتوای خلاقانه زیر نظر مدیر بازاریابی برون سپاری می‌شود.
بنابراین می‌توان گفت باید مطابق با ضرب‌المثل «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو!» پیروی کنیم؛ البته برای موفقیت بهتر است چند قدمی هم از جماعت جلوتر حرکت کنیم.
09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
فروش برند شنزي shenzi
فروش برند تي ولي TIVOLI
فروش برند غنیمت GHANIMAT
فروش برند آماده ماتراسيmatrasi
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده