فروش برند/۷ ایده برندسازی موفق که باید بدانید



برندسازی موفق و قوی و تاثیرگذار یکی از ارزشمندترین بخش های هر استراتژی کسب و کار است. در دنیای امروز شما نیازمند برندی خاطره انگیز و در عین حال قابل اعتماد هستید. برخی افراد گمان می کنند فرآیند برندسازی موفق، کاری آسان است. با این حال همچنان ایجاد برندی معتبر و استاندارد دشواری های فراوانی دارد. به عنوان مثال مدیریت برندی که هم قابل اعتماد و همگام با برندهای محبوب باشد، بسیار دشوار است.

یک برند موفق توانایی اقناع مشتریان به منظور پرداخت هزینه ای بیشتر برای کالایی مشخص فقط به این دلیل که تولید برندشان است، خواهد داشت. درست به همین خاطر برندهای بزرگی نظیر گوگل و Bounty کنترل بسیار زیادی بر روی مشتریان شان دارند. همچنین سرمایه گذاری فراوان آنها برای حفظ جایگاه برندشان نیز در قالب همین نکته فهم پذیر خواهد بود.


در سطح پیشرفته، قدرت برندها از محصولات با کیفیت و ایجاد برندشان به عنوان یکی از بخش های ضروری زندگی مشتریان ناشی می شود. اگر کسب وکار شما توانایی ورود به زندگی فردی را داشته باشد، شانس تان به منظور تبدیل وی به مشتری ثابت به شدت افزایش خواهد یافت. بی شک راه درازی برای تحول از یک استارتاپ ساده به برندی موفق وجود دارد. با این حال هفت توصیه این مقاله شما را در راستای طی راحت تر این مسیر راهنمایی خواهد کرد.

۷ ایده برندسازی موفق که باید بدانید

 

۱٫ اهمیت شناخت مخاطب

یکی از ویژگی های مهم هر برند موفقی شناخت دقیق مخاطب اش است. در واقع مشا باید توانایی توصیف علایق و ترجیحات آنها را داشته باشید. در این زمینه به پرسش های ذیل توجه کنید. به طور معمول روزهای آنها چه شکلی است؟ فروشگاه لباس مورد علاقه شان کدام است؟ کدام شبکه بازاریابی را بیشتر دنبال می کنند؟

توجه به پرسش های فوق شما را در راستای کسب درکی واضح تر از مخاطب تان راهنمایی خواهد کرد. در حقیقت شناخت دقیق مخاطب موجب سهولت در راستای بهبود رابطه میان تان به صورت قدم به قدم می شود. بی تردید موفق ترین نمونه در این زمینه برند آمازون است. آنها در طول ۲۰ سال گذشته به طور مداوم مخاطب های خود را طبقه بندی کرده اند. هدف آنها از انجام چنین کارهایی آگاهی از دلیل محبوبیت شان در میان طیف مختلف کاربران دنیای تجارت آنلاین است.

۲٫ فقط یکبار به هدف بزنید

لوکاس کورزمان، موسس برند Women’s Best اظهارنظر جالبی دارد:«شما فقط یکبار باید به هدف بزنید». این جمله بدان معناست که شما باید به طور مداوم المان های مختلف را امتحان نمایید تا در نهایت به ترکیب مطلوب برسید. درست مانند بسیاری از دستاوردهای دنیای کارآفرینی که از دل تلاش و زحمت مداوم بیرون می آید. در این میان برندسازی نیز ماهیت جداگانه ای ندارد.

در همان حال که در تلاش برای ایجاد برندتان هستید، آن را از درون لنز آزمایش و خلاقیت بنگرید. این فرآیند ممکن است شامل امتحان شیوه تازه ای از بازاریابی و حتی فرمول های متفاوت برای جذب مخاطب نیز شود به عبارت ساده، ایجاد برندی موفق و بزرگ از ایجاد تغییر تا زمان دستیابی به فرم مناسب ناشی می شود.

۳٫ برقراری رابطه با افراد تاثیرگذار

بی تردید شما توانایی فعالیت پیرامون برندسازی بدون حضور گسترده در شبکه های اجتماعی را ندارید. در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی ارتباط با افراد تاثیرگذار بسیار مهم است. در این زمینه به نظر کورزمان پیگیری بازاریابی تاثیرگذاری برای برندسازی موفق بسیار ضروری است. به این ترتیب کورزمان همیشه ۶۰ درصد از بودجه برندش را صرف بازاریابی به شیوه تاثیرگذاری می کند. بهترین راهکار در اینجا شروع کار با یک فرد تاثیرگذار در مقیاس محلی است. به این ترتیب پس از کسب اندکی تجربه به سراغ پروژه های بزرگ تر خواهید رفت.

۴٫ تعامل با مشتریان

هنگام تصمیم گیری هایی که بر روی مشتریان تان تاثیرگذار است، باید با آنها مشورت نمایید. به این ترتیب تا جای ممکن آنها را در فرآیند تصمیم گیری شریک نمایید. بهترین نمونه در این مورد برند Ben & Jerry است. آنها مشتریان شان را به ارائه نظرات گسترده و مشارکت در فرایند انتخاب نام محصولات تشویق می کنند.

یکی دیگر از راهکارهای موثر در این زمینه نظرخواهی و گردآوری پایگاه اطلاعاتی از مشتریان است. به این ترتیب در برخی از موارد که زمان کافی برای نظرسنجی وجود ندارد، از پایگاه اطلاعاتی تان استفاده نمایید. به عنوام مثال هنگام انتخاب فردی تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی برای همکاری به سلیقه مشتریان تان توجه کنید. این کار به آسانی با مراجعه به داده های قبلی پیرامون مشتریان امکان پذیر خواهد بود.

۵٫ توسعه مداوم داستان برند مان

فرقی ندارد که شرکتی تازه تاسیس باشید یا برندی معبتر با ده ها سال سابقه فعالیت، در هر صورت شما باید به طور مداوم داستان برندتان را توسعه دهید. این فرآیند شامل آمیختن تکنیک های مختلف بازاریابی و برندسازی به یکدیگر می شود. به این ترتیب ماحصل فعالیت تان داستانی اعجاب انگیز خواهد بود.

مزیت توسعه مداوم داستان برندمان بازآفرینی رابطه میان ما و مشتریان است. در حقیقت داستان توسعه یافته توانایی ایجاد علاقه بیشتر در مشتریان نسبت به برندمان را دارد. با این حال توجه داشته باشید که توسعه داستان برندتان گامی بسیار مهم و در عین حال حساس است. اگر در این میان خطایی انجام دهید، جبران ان هزینه و زمان بسیار زیادی را طلب می کند.

۶٫ تنظیم بادبان‌ها در جهت مناسب

کورزمان مهم ترین معیارش را در تعیین موفقیت یک فرآیند تبلیغاتی میزان بازگشت هزینه عنوان می کند. براین اساس وی بر فرآیند طراحی همه کمپین های برندش نظارت دارد. هدف از این کار افزایش بازگشت سرمایه گذاری بر روی کمپین ها عنوان شده است.

بهترین راهکار برای تنظیم بادبان های تبلیغاتی تان در جهت موافق اطمینان از یک نکته مهم است. براین اساس باید مطمئن شوید که مخاطب فقط تبلیغ شما را مشاهده نمی کند، بلکه از آن انگیزه ای مشخص برای اقدام نیز دریافت خواهد کرد. به عنوان مثال اگر شما برندی در زمینه تولید کفش ورزشی هستید، کمپین شما باید مخاطب را ترغیب به انجام فعالیت ورزشی نماید. در این میان نیز اگر خوش شانس باشید، مخاطب از کفش های برند شما برای دستیابی به هدفش استفاده خواهد کرد.

۷٫ حضور در رخدادهای شخصی

در زندگی همه افراد رخدادهای شخصی بی شماری وجود دارد که فرصت مناسبی را برای حضور برندتان فراهم می کند. به عنوان مثال اگر شما در نمایشگاه ویژه کسب وکارتان حضور دارید، طراحی برنامه ای جذاب برای جلب مشتریان گامی موثر در راستای تاثیرگذاری و حضور در رخدادهای شخصی شان محسوب می شود. بی شک چنین کارهایی تاثیر خود را به صورت آهسته تر بر روی مخاطب می گذارد. با این حال میزان تاثیرگذاری شان در صورت انجام آن به صورت مناسب بسیار بیشتر از اقدامات مشابه خواهد بود.


۲۴ نکته برندسازی با انتخاب اسم مناسب:

 

۱- نام تجاری را جدی بگیرید

 

نامگذاری شرکت و یا محصولات تان یک موضوع جدی است. نامی که شما انتخاب می‌کنید بخشی جدایی ناپذیر از برند شرکتتان را بر عهده دارد. اسم شما نشان دهنده ایماژ، برند و موقعیت شما در بازار است. نام یک شرکت فراتر از یک نام صرف است. بلکه بخش بزرگی از برند شرکت شماست.

درباره برندسازی اینترنتی و نام دامنه، محصولات و بازاریابی بیشتر فکر کنید. و اینکه یک نام چگونه ترجمان تمامی جوانب این برند خواهد بود .


۲- رقبا را چک کنید

 

رقبای شما چه اسامی دارند؟ برای انتخاب اسم مناسب با قابلیت برندسازی٬ فهرستی از اسامی آنها تهیه کرده و با هم مقایسه کنید تا ایده شما توسعه پیدا کرده و اسم مناسب تری انتخاب کنید. اسمی که در میان رقبا، شما را متمایز کند.


۳- به مخاطبان بازار خود فکر کنید

 

هدف شما این‌است که نام برند شما در میان مخاطبان شما مهم و طنین انداز باشد. بنابراین از هر آنچه که درباره مخاطبان خود می‌دانید استفاده کنید. تا بتوانید ارتباط نام‌هایی که به ذهنتان می‌آید را با واقعیت بازار مخاطبان تان اندازه‌گیری کنید و بسنجید.

 

۴- از دیگران بخواهید که نام شرکت شما را تلفظ کنند

 

بعضی از شرکت‌ها عمداً یک نام تجاری را که مشتریان به سختی آن را تلفظ می کنند انتخاب می‌کنند. این استراتژی پر خطر تلاش می‌کند تا شرکت را بهتر از رقبایش نشان دهد. اما مشاوران حرفه‌ای کسب و کار ، نظری بر خلاف این دارند.

برای برندسازی با اسم مناسب، توصیه می‌کنم، اگر اسم شرکت که انتخاب کردید شبیه یک غلط املایی است، آن را از لیست انتخاب نام‌هایتان حذف کنید. من معتقدم یک نام تجاری همان‌طور که نوشته می‌شود، باید به سادگی هم تلفظ شود یا برعکس. در غیر این‌صورت همیشه مجبور خواهید بود آن را با چندین بار با صدای بلند تکرار کنید.

تلفظ و به خاطرسپاری چنین نام‌هایی بدون تبلیغات سنگین ممکن نیست. علاوه بر این‌که این گونه اسامی، سرد و بی روح هستند.

 

۵- از خلاقیت هم استفاده کنید

 

برای برندسازی با اسم مناسب، همانطور که به تلفظ ساده و به ذهن سپرده شدن آن فکر می‌کنید، از ارزش یک نام کاملا متمایز هم غافل نشوید. نام ابداعی شما اگر یک معنا و مفهوم ویژه‌ای داشته باشد، باعث می‌شود کسب و کار شما به یاد ماندنی‌تر شود.

 

۶- از تمام زوایا نگاه کنید

 

کمی در مورد اسم مناسب و رابطه آن با برندتان و فعالیت‌های هر روزه کسب وکارتان فکر کنید. واینکه دیگران در مورد نام شرکت شما چه فکر و حسی پیدا می‌کنند.

خوب فکر کنید! مطمئن شوید که نام انتخابی شما، پیام کسب و کار شما را به صورت رسا منتقل می‌کند.

 

۷- خودتان را محدود نکنید

 

یک نکته بسیار مهم دیگر برای برندسازی با اسم، این است که اگر اسمی انتخاب کنید که «دقیقاً» نشان دهنده این باشد که چه کاری می کنید، ممکن است پیشرفت آینده کسب و کار خود را محدود کنید.

گاهی اوقات عاقلانه این است که اندکی کلی نگرتر باشیم. تا مجبور نشویم که نام شرکت را در آینده تغییر دهیم. یا خود را محدود به فعالیت در همان زمینه اولیه کنیم.


۸- از پیشنهادات دوستان خود بهره‌مند شوید

 

هنگامی که شما چند گزینه برای برندسازی با انتخاب اسم دارید با دوستانتان، خانواده، همکاران و کارفرمایان احتمالی در میان بگذارید و نظر آنان را جویا شوید. احساس و پیشنهادهای آنان را بخواهید و بازخورد آن را به فرایندتان بیافزاید .

 

۹- از تشکیل کار گروه برای انتخاب اسم خودداری کنید

 

به نظر می رسد که درگیر کردن همه دوستان، خانواده، کارکنان، کارفرمایان و … در انتخاب اسم کار صحیحی باشد.

اما این شیوه مشکلات عدیده‌ای هم به همراه خواهد داشت:

اولین و واضح‌ترین مشکل این که شما در نهایت مجبور خواهید شد که تنها یک اسم انتخاب کنید. و این ریسک وجود دارد که افراد از شما رنجیده خاطر شوند.

دوم اینکه شما معمولا اسمی را انتخاب می کنید که نتیجه جمع است و اغلب یک اسم خیلی معمولی خواهد بود.

روش بهتر این است که تنها افراد کلیدی را درگیر کنید – هر چه کمتر بهتر-

آنهایی که قلبا به فکر سود و انتفاع شرکت هستند را انتخاب کنید.

مطمئن شوید که هم از افراد راست مغز و هم از افراد چپ مغز استفاده کرده‌اید. زیرا استفاده صرف از افراد چپ مغز، منجر به این می‌شود که اسم انتخاب شده خیلی توصیفی شود.

از پروسه طوفان فکری استفاده کنید. به این معنی که تمامی پیشنهادها را جمع آوری نمایید. و سپس در زمان مناسب نسبت به حذف یک به یک گزینه ها اقدام نموده تا در نهایت به نام مناسب برای برندسازی برسید.

 

۱۰- اسم مناسب کوتاه و مختصر

 

هرچه نام تجاری کوتاه‌تر باشد برای برندسازی بهتر است. و به خاطر سپردن آن راحت‌تر.

وقتی یک شرکت یا محصول دارای هویتی قابل فهم و ساده باشد، هزینه برندسازی کاهش می یابد.

برندسازی با انتخاب اسم مناسب

۱۱- کوتاه باشد اما مخفف نباشد

 

به منظور سهولت در مذاکرات و مکاتبات وسوسه انگیز است که نام تجاری را مخفف کنیم. اما به عنوان صاحب یک کسب وکار کوچک، منابع و توان بازاریابی کافی را نداریم تا به بازار و مشتریان خود آموزش دهیم که کلمات مخفف ما به چه معنا و مفهومی می باشند.

شما باید هزینه زیادی صرف کنید و هیچ‌وقت IBM نخواهید شد. پس IBM نباشید و نام مخفف انتخاب نکنید.

 

۱۲- تقلید و کپی برداری ممنوع

 

برای برندسازی باید متفاوت باشید. از اسم یک برند مشهور به هیچ وجه استفاده نکنید. تلاش نکنید با کمی اصلاحات و تغییرات بر روی برندهای معروف، برند جدیدتان را خلق کنید. چرا که نه تنها موجب بروز مسائل حقوقی می‌گردد، بلکه هر گونه تبلیغات و هزینه‌های مرتبط، نتیجه معکوس به همراه خواهد داشت.

 

۱۳- تحقیق روی سابقه نام انتخابی

 

حتی بهترین نام‌ها، وقتی که توسط شخص دیگری مورد استفاده قرارگرفته باشد، بی‌ارزش خواهد بود. استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی ومنابع رسمی به منظور حصول اطمینان از چنین موضوعی ضروری است.

خصوصا در مورد دامنه این نکته را حتما رعایت کنید. چون سوابق یک دامنه بد در گوگل، زمان، انرژی و هزینه زیادی برای شما در بر خواهد داشت. در دوره آنلاین کسب و کار اینترنتی پولساز در این موارد توضیحات زیادی دادم.

 

۱۴- از بازی با کلمات بپزهیرید

 

استفاده از استراتژی بازی با کلمات می‎تواند منجر به این شود که مشتریان به سختی شما را به یاد بیاورند و پیدایتان کنند. انتخاب اسامی با مزه ممکن در برندسازی، نتیجه معکوس داشته باشد. از نام‌های منفی خودداری کنید. نام شما باید در افراد اشتیاق ایجاد کند.

 

۱۵- فرا منطقه ای فکر کنید

 

شرکت‌های کوچک زیادی به صورت منطقه‌ای فعالیت می‌کنند. این بدان معنا نیست که اسم شرکت شما هم بایستی برمبنای محدوده جغرافیایی شما باشد. اگر شما برای مشتریانی در بازار محلی فعالیت می‌کنید، آنها این را به خوبی می‌دانند و شما را می شناسند. اضافه کردن نام منطقه به کسب و کارتان فقط تاکید می‌کند که شما نیز به لیست بلند بالای سایر شرکت‌های محلی با اسامی مشابه اضافه شده‌اید.

بزرگ‌تر بیاندیشید!

به این بیندیشید که ممکن است در آینده برند شما توسعه یافته و قصد صادر نمودن کالا و خدمات خود را به کشورهای دیگر داشته باشید. این نکته را به یاد داشته باشید که تلفظ برخی حروف و کلمات در زبان‌های دیگر امکان پذیر نبوده و یا با مشکل همراه است. به عنوان مثال حروف ق و خ در زبان انگلیسی و حروف گ، چ، پ و ژ در زبان عربی.

گام فراتر این است که تا آنجا که ممکن است سعی کنید نام منتخب شما تداعی کننده مفاهیم نامناسب در سایر زبانها نبوده و همچنین توسعه برند شما در بازار هدف با مشکل مواجه نگردد.


نمونه بارز این مسئله برای برند نوشیدنی‌های زم زم (Zam Zam ) اتفاق افتاد که با توجه به اینکه این برند تداعی کننده مفهوم خاصی در ذهن مخاطبان محصولات شرکت در کشور عربستان ایجاد می‌نمود از سوی دولت این کشور مجبور به تغییر آن به Zem Zem گردید. و یا برند معروف لبنیات تولید استرالیا که مجبور شد با نام پنیر کیبی، که تغییر یافته واژه اصلی است به بازار کشور ایران وارد شود.

اتفاقاتی از این دست می‌تواند ضربه مهلکی به برندهای شناخته شده وارد آورد که بازسازی برند و یا شناساندن برند جدید ممکن است مستلزم صرف وقت و انرژی بسیار گردد.

 

۱۶- از برندسازی با نام شخصی پرهیز کنید

 

برخی از کارآفرینان تمایل دارند که کسب و کار خود را به نام خودشان ثبت کنند. اگر قرار شود روزی شرکت به فروش برسد، نام شرکتی که به نام موسس آن است برای خریدارن احتمالی آن کمتر جذاب می باشد.

 

۱۷- انتخاب نام کلیشه ای

 

در هنگام انتخاب نام ناخودآگاه فرایند تفکرات به سمت وسوی انتخاب اسامی براساس استعاره می رود. این موضوع هیچ عیبی ندارد البته تا زمانیکه آنقدر استفاه نشده باشد که تکراری و خسته کننده باشد.

در کشور خودمان برندسازی را با پسوندهای: گستر، صنعت، پردازان، فرا و … زیاد مشاهده می‌کنیم.

 

۱۸- ظاهری زیبا و متقارن

 

در برندسازی با انتخاب اسم ببینید نام تجاری شما چگونه در علامت و آرم شرکت یا بیلبوردهای تبلیغاتی نمایان می‌شود. به عنوان مثال نام شرکت Xerox , Volvo ,GoGo که از یک تعادل و توازن برخورداراست و دوستانه و جذاب به نظر می رسند.

 

Web Friendly -19 باشید

 

مشتریان به صورت روزانه با اسامی مختلف نام‌های تجاری شرکت‌ها و تبلیغات مختلف بمباران می‌شوند. دامنه یا آدرس وب سایت شما می بایست همانند نام شرکتتان باشد. از انتخاب دامنه سایت با – (خط تیره) یا دش اجتناب کنید. به خاطر سپردن آدرس سایت حتی بدون خط تیره به اندازه کافی خودش سخت هست.

 

۲۰- آیا نام انتخابی، فقط برای شما معنی و مفهوم دارد؟

 

نام تجاری که معنای پنهان یا شخصی داشته باشد نمی‌تواند تداعی کننده چیزی در مورد برند شرکت شما باشد. شما همیشه برای ارایه توضیحات اضافی در مورد برندتان، حضور ندارید.

 

۲۱- عجله نکنید

 

برای برندسازی با انتخاب اسم مناسب عجله نکنید. چند روزی نام‌های انتخابی را کنار گذاشته و دوباره به آن‌ها سر بزنید.

پیشنهاد می‌کنم لیست اسامی را برای یک یا دو روز کنار بگذارید. سپس مجددا آنها را بررسی کنید. ممکن است بعد از چند روز احساس متفاوتی نسبت به اسمی که قبلا دوستش داشتید پیدا کنید. و یا حتی ممکن است با نگاه کردن به لیست، اسامی جدید و کاملتری به ذهنتان برسد.

 

۲۲- مطمئن شوید دوستش دارید

 

فرایند برندسازی با انتخاب اسم مناسب، می‌تواند به راحتی تبدیل به یک دردسر بزرگ شود.

مدیر عامل شرکت Kingdom Ridge می گوید: او و شریک تجاری اش صدها ساعت برای بررسی و فکر کردن در مورد نام شرکت خود سپری کردند. آن ها در میان لیستی از نام خدایان یونانی، کوه‌ها، مکان‌های جغرافیا و …جستجو کردند و نهایتا هم به نتیجه نرسیدند.

Chris تصمیم گرفت که یک نام شناخته شده را انتخاب کند. خیابانی که او در آن زندگی می کرد Kingdom Ridge . او می گوید حالا هر زمانی که نام شرکت خود را می شنود هیجان زده می‌شود.

 

۲۳- قانون را فراموش نکنید

 

برای برندسازی، اسامی انتخابی باید فارسی باشد، لاتین نباشد، با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد. تکراری نباشد. بدین منظور به سایت www.ilenc.ir مراجعه کنید. از اعداد به صورت ریاضی آن استفاده نشود. از عناوین ایثارگران، شاهد و امثالهم استفاده نشود. از عنوان‌های شعرا، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.

برای مثال چند سال پیش، برند آب معدنی سورپرایز به دلیل استفاده از واژه بیگانه، از سوی مراجع برای تعویض نام تجاری، تحت فشار قرار گرفت.

 

۲۴- انتخاب نام اشتباه و اصرار بر عدم تعویض آن

 

بسیاری از صاحبان کسب وکار می‌دانند که اسم شرکت‌شان مشکل دارد. ولی امید دارند که به نحوه معجزه آسایی این مشکل خود به خود حل شود. برای برندسازی با انتخاب اسم باید یک نام مناسب را در همان ابتدا انتخاب کنید. انتخاب یک نام مناسب در آغاز بسیار آسان‌تر از تغییر نام در سال‌های آینده خواهد بود.


09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
فروش برند شنزي shenzi
فروش برند تي ولي TIVOLI
فروش برند غنیمت GHANIMAT
فروش برند آماده ماتراسيmatrasi
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده