تاریخچه برند کانن




کانن (Canon Inc) شرکتی ژاپنی با حوزه‌ی فعالیت بین‌المللی بوده که تمرکز فعالیت خود را روی طراحی و تولید محصولات تصویربرداری و اپتیک همچون دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، دستگاه‌های فتوکپی، چاپ مدار مجتمع، پرینتر و تجهیزات پزشکی معطوف کرده است. مرکز مدیریت کانن در منطقه‌ی اوتا در توکیو قرار دارد.
کانن یک فلسفه‌ی مشهور دارد که با کلمه‌ی Kyosei تعریف می‌شود. تفسیر دقیق این کلمه، «زندگی و کار کردن هماهنگ و آرام همه‌ی مردم، صرف‌نظر از نژاد، مذهب و فرهنگ با امید به آینده» است. هرچند دستیابی به چنین هدفی با وجود تمام بی‌عدالتی‌های موجود در جهان، دور از دسترس محسوب می‌شود. کانن امروز فعالیت‌های بین‌المللی را به‌گونه‌ای پیش می‌برد که حداکثر همکاری و نزدیکی را با شرکت‌ها و اشخاص کشورهای هدف، برقرار کند.

تاریخچه‌ی تأسیس

تاریخچه‌ی برند کانن به سال ۱۹۳۳ و یک پزشک متخصص زنان به‌نام تاکشی میتارای باز می‌گردد. او قصد داشت با همکاری یکی از دوستانش، دوربین‌ تولید کند. آن‌ها شرکتی به‌نام Precision Optical Instruments Laboratory را در محله‌ی روپونگی، میناتو-کو در توکیو تأسیس کردند. اولین نوآوری آن‌ها، کاربردهایی داشت که فراتر از علم پزشکی بود. در سال ۱۹۳۴، اولین محصول انقلابی آن‌ها یعنی دوربین ۳۵ میلی‌متری، به‌عنوان اولین در نوع خود در ژاپن معرفی شد. در آن زمان، دوربین برند آلمانی Leica به‌نوعی استاندارد صنعت عکاسی در حوزه‌ی ۳۵ میلی‌متری بود که دوربین میتارای، از آن الهام گرفت.


کانن متولد می‌شود

شرکت Precision Optical پس از چند سال فعالیت و درک ظرفیت بالای دوربین‌های عکاسی در بازار، نام خود را در سال ۱۹۴۷ به محصول اصلی یعنی دوربین Kwanon متمایل کرده و Canon Company را برگزید.
شروع دهه‌‌ی ۱۹۵۰، یک دستاورد بین‌المللی بزرگ دیگر برای کانن به همراه داشت. عکاسان خبری جنگ دو کره در آن سال‌ها، به این نتیجه رسیدند که لنزهای شرکت ژاپنی نیز به‌اندازه‌ی لنزهای آلمانی‌ها دقیق و قوی هستند. پس از آن، بازار صادرات کانن با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد. در طول دهه‌ی پیش رو، سرعت رشد برند ژاپنی، افزایش یافت. توسعه‌ی بین‌المللی، کانن را مجاب به تأسیس زیرمجموعه‌ی آمریکایی در نیویورک و زیرمجموعه‌ی اروپایی در ژنو کرد که همگی در همان دهه‌ی ۱۹۵۰ انجام شد.دوربین ۸ میلی‌متری فیلم‌برداری، در سال ۱۹۵۹ به خط تولید محصولات کانن اضافه شد. آن‌ها توسعه‌ در این حوزه را نیز با قدرت ادامه دادند و در سال ۱۹۵۹، به‌عنوان اولین شرکت، دوربین فیلم‌برداری ۸ میلی‌متری با زوم داخلی معرفی کردند.

ورود به حوزه‌ی تجهیزات اداری

کانن تا میانه‌های دهه‌ی ۱۹۶۰، به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی ژاپنی دوربین‌های میان‌رده تبدیل شده بود. در آن سال‌ها، بازار دوربین‌های حرفه‌ای و گران‌قیمت، تحت سلطه‌ی نیکون بود. رشد کانن در آن دهه‌ی طلایی به‌حدی بود که ابعاد شرکت بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۳، بیش از ۳ برابر شد.
اولین تجهیز اداری تولید کانن، در سال ۱۹۶۴ و با نام Canola 130 معرفی شد. برند ژاپنی، با تولید ماشین‌حساب کانولا، ورود رسمی به بازار تجهیزات غیر از دوربین را شروع کرد. محصول کانن، اولین ماشین‌حساب جهان بود که از طراحی ۱۰ دکمه‌ای استفاده می‌کرد. طرحی که امروز به یک استاندارد در صنعت تبدیل شده است.
تلاش کانن برای حضور جدی در بازار محصولات اداری همچون ماشین‌حساب، در سال‌های بعد هم ادامه پیدا کرد. آن‌ها در سال ۱۹۷۰ با یکی از مشهورترین شرکت‌های الکترونیکی آن زمان یعنی Texas Instruments وارد همکاری شدند و اولین ماشین‌حساب دستی کاملا الکترونیک را معرفی کردند.
دسته‌بندی دیگری که در سال‌های میانی قرن بیستم میزبان کانن شد، دستگاه‌های فتوکپی بودند. آن‌ها در سال ۱۹۶۵ با معرفی Canofax 1000 به این حوزه وارد شدند و ۳ سال بعد، با معرفی نوآوری جدید در دستگاه‌های کپی کاغذی، قدرت خود را به رخ رقبا کشیدند. تا پیش از آن، زیراکس با دستگاه‌های خود و فناوری انحصاری زیروگرافی، در بازار دستگاه‌های کپی فرمانروایی می‌کرد. موفقیت‌های پی‌در‌پی کانن در آن سال‌ها باعث شد تا شرکت ژاپنی، برندینگ خود را نیز کمی تغییر داده و نام Canon Inc را برگزیند. نامی که تا به امروز برای این برند ژاپنی استفاده شده است.


تغییر ساختارهای طراحی محصول و بازاریابی

میتارای که تا آن سال‌ها هنوز در مقام رئیس هیئت‌مدیره‌ی کانن مشغول به کار بود، پس از مشاهده‌ی چالش‌های ایجاد شده به‌خاطر ضعف در بازاریابی، ریوزابورو کاکو را به‌‌عنوان مدیر اجرایی و با هدف تغییر ساختارهای بازاریابی و فروش شرکت انتخاب کرد. کاکو ساختار کانن را به‌نوعی تغییر داد که ابتدا روند طراحی و تولید محصولات یک نظم و انسجام کلی بگیرد و سپس، بازاریابی با شدت بیشتری پیگیری شد.
یکی از محصولات انقلابی کانن یعنی دوربین ۳۵ میلی‌متری AE-1، در سال ۱۹۷۶ معرفی شد. این دوربین از یک ریزپردازنده برای فوکوس خودکار و تنظیم نوردهی استفاده می‌کرد. تبلیغات محصول جدید کانن نیز برخلاف موارد قبلی، با گستردگی و نفوذ بالا انجام شده و در آن‌ها، با اینلفوئنسرهای ورزشی نیز همکاری شد. خود میتارای در آن زمان اعلام کرد که شروع تبلیغات دوربین ۳۵ میلی‌متری در تلویزیون، یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شد. دوربین AE-1 به گواه بسیاری از کارشناسان آن زمان، یکی از بهترین نوآوری‌های صنعت عکاسی بود و حتی برخی، لقب شورولت صنعت عکاسی را به آن دادند.


رقابت و رفاقت با آمریکایی‌ها

ماشین تایپ الکترونیکی، نوآوری بعدی کانن بود که در سال ۱۹۸۲ معرفی شد. آن‌ها با معرفی این دستگاه، وارد نبردی جدی با غول آن سال‌های دنیای کامپیوتر یعنی IBM شدند. پس از گذشت یک سال، سهم برند ژاپنی از بازار به ۱۱ درصد و سهم IBM از ۲۶ به ۱۷ درصد رسید. در سال ۱۹۸۳، ژاپنی‌ها وارد نبرد با غول آمریکایی دیگر صنعت کامپیوتر یعنی زیراکس شدند و با عرضه‌ی پرینتر لیزری با قیمتی یک سوم محصول آمریکایی، بازار آن‌ها را تحت تأثیر قرار دادند. برند هم‌وطن کانن یعنی Ricoh هم از عطش آن‌ها برای تصاحب هرچه بیشتر بازارها در امان نبود و در بازار دستگاه‌های کپی، ضربه‌های سختی از آن‌ها خورد.
تمامی تلاش‌های کانن برای حضور هرچه بیشتر در بازار کامپیوتر، منجر به دوئلی شدید بین آن‌ها و ‌IBM در سال‌های بعدی شد. آن‌ها تحقیق و توسعه‌ی مدارهای مجتمع نوری را به‌عنوان پروژه‌ای اصلی به واحدهای مهندسی خود اضافه کردند و در اقدامی تهاجمی‌تر، بازاریابی کامپیوترهای مکینتاش اپل، یعنی رقیب جدی IBM را در ژاپن انجام دادند. تلاش‌های ژاپنی‌ها برای توسعه‌ی مدارهای اپتیکی در سال‌های بعد نتیجه داد و استیو جابز که از اپل خارج شده بود، برای کامپیوترهای شرکت جدید خود یعنی NeXT از مدارهای کانن استفاده کرد. در سال ۱۹۸۹، کانن با پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار، ۱۶.۷ درصد از سهام نکست را تصاحب کرد و همچنین، بازاریابی محصولات آن‌ها در آسیا را نیز بر عهده گرفت.


شروع چالش‌ها و کاهش سرعت رشد

کانن از میانه‌ی دهه‌ی ۱۹۷۵ تا پایان دهه‌ی ۱۹۸۰، رشد مناسبی داشت. در دوره‌ی ۱۰ ساله از ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵، فروش سالانه‌ی آن‌ها ۷ برابر شد و به ۳.۳ میلیارد دلار رسید. سود خالص از فروش نیز در آن دوره‌ی زمانی رشد ۲۰ برابری را تجربه کرد و به ۱۳۶ میلیون دلار رسید. تا پایان دهه‌ی ۱۹۸۰، فروش سالانه رکورد ۸.۱۸ میلیارد دلار را شکست و سود نیز، ۲۳۲ میلیون دلار گزارش شد. سال ۱۹۹۰، اوج رشد کانن بود و آن‌ها با ثبت فروش ۱۲.۷۳ میلیارد و سود ۴۵۲ میلیون دلاری، بهترین سال خود را پشت سر گذاشتند. در سال‌های بعد، سرعت رشد برند ژاپنی کاهش یافت و سوددهی آن‌ها نیز کمتر شد. طبق آمار، حاشیه‌ی سود شرکت از ۲.۸ تا ۳.۶ درصد در سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱، به ۱.۱ تا ۱.۹ درصد در خلال سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ رسید.


تغییر مدیریت و سلطه بر بازارها

تاکشی میتارای، در سال ۱۹۸۴ از دنیا رفت و شرکتی که تأسیس کرده بود، دست‌به‌دست به اعضای خانواده‌اش منتقل شد. در سال ۱۹۹۳، بزرگ‌ترین پسر او یعنی هاجیمه میتارای به مقام مدیریت کل کانن رسید، اما ۲ سال بعد به‌صورت ناگهانی بر اثر ذات‌الریه از دنیا رفت. فوجیو میتارای، برادرزاده‌ی میتارای بزرگ، مدیر بعدی کانن بود که تاکنون هم در آن سمت باقی مانده است. دوران مدیریت او، با پیشرفت‌های قابل توجهی برای کانن همراه بود.
شیوه‌ی مدیریتی فوجیو میتارای، ترکیبی از روش‌های ژاپنی و آمریکایی بود. او ترکیبی از تصمیم‌گیری جمعی و امنیت شغلی از فرهنگ ژاپنی را با قوانین پرداختی منظم و محاسبه‌ی دقیق سود و زیان از فرهنگ آمریکایی ارائه می‌داد. او پیش از مدیریت کل شرکت، به‌مدت ۲۳ سال مدیر واحد ایالات متحده بود و همین تجربه، او را در توسعه‌ی فرهنگ سازمانی جدید یاری کرد.
حذف فرایندهای ضررده و کوچک کردن ابعاد عملیاتی کانن، یکی از برنامه‌های جدی میتارای جدید بود. او در خلال سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹، بسیاری از مجموعه‌های عملیاتی کانن را تعطیل کرد. بخش‌‌های تولید کامپیوترهای شخصی، صفحات نمایش LCD، باتری‌های خورشیدی فتوولتائیک، ماشین‌های تایپ الکترونیکی و کارت‌ها حافظه‌ی نوری، همگی از فهرست فعالیت‌های کانن حذف شدند.


سال‌های اخیر و وضعیت کنونی برند کانن

سونجی یوشیدا، روند توسعه‌ی محصولات و تغییرات ساختاری در مدیریت مورد نظر میتارای را ادامه داد. به‌علاوه، او توجه ویژه‌ای هم به مباحث آموزش و افزایش شهرت برند کانن داشت. او در سال ۲۰۰۶ و پس از تصدی پست مدیریت، مؤسسه‌ای بین‌المللی برای آموزش مدیریت و رهبری تحت نام کانن ثبت کرد. در آن زمان، همکاری برند ژاپنی با دستگاه‌های آموزشی کشور نیز بیش‌ازپیش افزایش یافت. یکی از همکاری‌های بزرگ کانن، با دانشگاه کیوتو و در پروژه‌ای مرتبط با عکس‌برداری پزشکی انجام شد. به‌علاوه، سابقه‌ی درخشان کانن در صنعت اپتیک، باعث همکاری نزدیک آن‌ها با دانشگاه اوتسونومیا شد که درنهایت به تأسیس مرکز تحقیقات اپتیک انجامید.
کانن در سال‌های فعالیت، درکنار تولید محصولات انقلابی و جذاب برای انواع مشتریان، نوآوری در حوزه‌ی اپتیک را نیز در دستور کار اصلی خود قرار داده است. باوجود اینکه برند ژاپنی در سال‌های ابتدایی حتی لنز دوربین‌های خود را از شرکت مادر نیکون امروزی خریداری می‌کرد، اما نزدیک به یک قرن فعالیت در صنعت اپتیک، آن‌ها را به یکی از مشهورترین و معتبرترین برندهای این حوزه نیز بدل کرده است. آن‌ها برای شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ در سرتاسر جهان محصولات اپتیکی همچون لنزهای تصویربرداری تولید می‌کنند و آمریکا در بخش تحقیقات فیزیک نجومی، یکی از مشتریان اصلی کانن محسوب می‌شود.
09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند مارلون marlon
فروش برند هنرپیشه
فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده