مراحل ثبت برند؛فروش برند آماده




همه چیز درباره‌ ثبت برند


ثبت برند با حمایت از نام علائم تجاری و نام نشان هر فرد و یا شرکت که از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن و معرفی کالا ها و خدمات و یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب کالا را محافظت می کند. مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی قابل تمدیدشدن می باشد محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه ی متوقف کردن و تخلف در این زمینه را دارند تایید میشود از دیدگاه دیگرعلائم تجاری با وسعت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آ نها در سطح جهانی سرمایه گذاری می کنند و این ابتکار را ترویج میدهند حفاظت نام و علائم تجاری و همچنین مانع تلاش های رقبای غیر منصف مثل متقلبان و سود جویان برای استفاده از علائم مشخص به منظور مصولات ارائه خدمات نامرغوب و بی کیفیت و یا متفاوت می شوند این نظام آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید خرید و فروش کالا ها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.


فرق برند و نام تجاری چیست؟


نام و نشان تجاری (Trade Mark)، علامت مخصوصی است با رنگ، شکل، حرف، شعار، آهنگ و تصاویر خاص. کسی که نام تجاری را ثبت می کند، با ثبت آن، مطمئن است که هیچ کس دیگری، حق استفاده از آن نام و نشان را ندارد. نشان تجاری تصویری است که یک شرکت یا سازمان از خود یا محصولش، آن چنان که هست و دوست دارد دیگران بشناسند، ارائه می دهد. اما برند در واقع، ثبت هویت نشان تجاری است. برند، فقط یک مفهوم گرافیکی نیست، بسته بندی، نوع ارائه  محصول، مخاطبان محصول، کیفیت آن، تبلیغات، تجربه ها و... همه در ایجاد یک برند دخیل هستند.


برای ثبت برند چه باید بکنیم؟


شما می توانید مستقیما به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. اما یادتان باشد که روند این کار، کمی طولانی و وقت گیر است. علاوه بر این اگر پیش از اقدام، از مشاوران ماهر کمک نگیرید مکن است مجبور شوید چندین بار برند خود را تغییر دهید. پس بهتر است از کمک افراد متخصص بهره مند شوید.


قانون درباره ثبت برند چه میگوید؟


ماده های 576 تا 582 قانون تجارت ایران، مربوط به نام تجاری هستند. این فصل قانون، «اسم تجارتی» نام دارد و در آن به کلیات ثبت یک اسم برای یک فعالیت تجاری پرداخته شده است.
علاوه بر این، قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری نیز در سال 1386 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در فصل سوم این قانون، درباره ثبت علامت تجاری با جزئیات کامل صحبت شده است.


ثبت برند شرکت

نشان تجاری شرکت به عنوان یکی از شیوه‌های معرفی محصول محسوب می‌شود که می‌تواند باعث تمایز خدمات یک شرکت از سایر خدمات شود. به بیان دیگر می‌توان گفت که ثبت برند شرکت باعث می‌شود تا مشتریان بتوانند محصولات شرکت را در دنیای پر رقابت امروزی از سایر محصولات تشخیص دهند. پس از ثبت شرکت، اولین اقدام مهمی که باید انجام شود ثبت علامت تجاری است که دارای قوانین خاص است.
فردی که قصد ثبت برند شرکت را دارد باید دارای مجوزهای لازم باشد تا بتواند مراحل را به صورت قانونی به سرانجام برساند. ثبت برند شرکت اگر به زبان فارسی باشد نیازی به کارت بازرگانی نبوده و اگر زبان انتخابی برند، لاتین باشد باید حتماً کارت بازرگانی ارائه شود. قبل از ثبت برند تجاری باید این نکته را در نظر داشته باشید که نام انتخابی شما، نباید توسط شرکت دیگری به ثبت رسیده باشد در غیر این صورت امکان ثبت، نام درخواستی شما وجود ندارد.


هزینه ثبت برند

هزینه ثبت برند برای هر نام انتخابی و لوگوی در نظر گرفته شده متفاوت است و نمی‌توان یک هزینه ثابت را برای ثبت برند در نظر گرفت. در واقع شما می‌توانید به صورت کلی باید ارائه طرح خود، میزان هزینه ثبت برند را تخمین بزنید. با توجه به طرح انتخابی شما و همچنین نوع فونت و میزان ریزه کاری که در برند وجود دارد می توان انتظار قیمت‌های متفاوتی را داشت.


برای ثبت برند باید کجا رفت

یکی از سؤالات کلیدی که بسیاری از افراد در ثبت برند شرکت با آن مواجه می‌شوند، این است که برای ثبت برند باید کجا رفت. به بیان ساده می‌توان گفت که پس از تکمیل کردن فرم اظهارنامه ثبت برند شرکت، باید برای ادامه‌ی مراحل انجام کار به اداره مالکیت معنوی مراجعه کرد. سامانه اینترنتی مرکز مالکیت معنوی برای ثبت برند ایجاد شده است که متقاضیان می‌توانند ثبت نام اولیه خود را به سهولت در این سامانه انجام دهند.


مدارک لازم جهت ثبت برند

افراد حقیقی و حقوقی برای ثبت نشان تجاری باید مدارک خود را به صورت کامل تکمیل کنند تا بتوانند مراحل ثبت برند را انجام دهند. مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری به شرح زیر است:
  • ارائه مدارک شناسایی شخصی شامل کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه جواز کسب و کار
  • گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی
  • ارائه کارت بازرگانی در صورت انتخاب نام لاتین
  • در صورت وجود وکیل و نماینده برای شرکت، باید مدارک قانونی و شخصی نماینده نیز ارائه گردد.

مراحل تقاضای ثبت برند در ایران:

1-ارائه طرح منحصر به فرد

اولین اقدام قاعدتا داشتن طرحی برای ثبت می باشد. اداره مالکیت معنوی برند را ثبت می کند اما به شما علامت تجاری اماده برای ثبت نمی دهد .

برند های قابل ثبت باید حداقل هایی را داشته باشند و از مواردی پرهیز نموده باشند. این موارد به صراحت در قوانین دیده شده و سلیقه ای نیست. مثلا برند باید کاملا قابلیت ایجاد تمایز را داشته باشد، دارای اصالت باشد، بدون استفاده از حروف لاتین، حروف و کلمات تعریفی، کلمات و نشان های خارج عرف و مغایر فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.

 همچنین علامت تجاری نباید کپی، الگو گرفته، با استفاده از نمادهای کشوری و ملی و بین المللی و ... باشد و ده ها فاکتور قانونی دیگر که در ثبت برند یا علامت تجاری باید مد نظر باشد. بهتر است قبل از هرگونه اقدامی نظر یکی از کارشناس حقوقی در موسسه حقوقی ویونا طراحی و استعلام کنید.

2-تهیه اظهار نامه ثبت برند

اظهارنامه اولین سند  و مهم ترین آنها برای تقاضای ثبت برند است. اظهار نامه برگه ای حقوقی است که اطلاعت برند و مالک ان را با تمامی موارد حقوقی مورد نیاز شرح می دهد . این سند حساسیت بالایی دارد و حتما باید با نظر مشاور حقوقی تهیه شود

3- ثبت نام در سایت اداره مالکیت صنعتی

به منظور رفاه حال متقاضیان، شرایطی توسط سازمان فراهم شده تا بتوان قبل از تشکیل پرونده با ثبت اطلاعات، شرایط ثبت برند خود را بررسی کنند. برای این منظور باید متقاضی، نماینده قانونی او و یا وکیل حقوقی او با ورود به سایت اداره مالکیت صنعتی و درقسمت مالکیت معنوی اطاعات متقاضی، حقیقی یا حقوقی بودن ، اظهار نامه و سایر مدارک مورد نیاز دیگر بسته به حقیقی یا حقوقی بودن بارگذاری و تقاضا با دریافت کد رهگیری ارسال شود.

4- بررسی تقاضا

این مرحله را باید کارشناسان اداره مالکیت معنوی انجام دهند وکاری از دست شما تا اتمام این مرحله ساخته نیست. این کارشناسان با انجام استعلام هایی و بررسی شرایط طرح شما و همچنین بررسی موارد قانونی نتیجه درخواست شما را اعلام می کنند. در این مرحله اگر مستندات مشکلی داشته باشد با دادن زمانی به متقاضی درخواست اصلاح می شود. معمولا این زمان یک ماهه است. ولی در شریطی هم ممکن است کلا طرح به دلایلی رد شود که در این حالت دیگر امکان پیگیری موضوع نیست.

5- تکمیل پرونده

اگر درخواست قبول شود باید متقاضی خود و یا وکیلش برای تشکیل پرونده بصورت حضوری در محل اداره حضور پیدا کنند. در این محله اصل مدارک به همراه چند نسخه کپی باید ارائه شود. هزینه ثبت برند پرداخت می شود و برند نهایی می شود.

6- آگهی کردن برند

پس از ثبت برند یا علامت تجاری باید با هزینه متقاضی در روزنامه رسمی دادگستری و یک روزنامه کثیرالانتشار اگهی شود تا احیانا اگر مدعی و شاکی وجود دارد مشخص شود.

افرادی که ادعای مالکیت طرح را دارند و انهایی که معتقدند طرح شما از انها الگو برداری شده و یا به برند انها اسیب می زند می توانند در این مرحله با طرح شکایتی جلوی ثبت نهایی برند را بگیرند.

7- صدور پروانه ثبت برند

پس از فرصت یک ماهه از اگهی برند اداره مالکیت معنوی گواهینامه ثبت برند را به مدت 10 سال برای متقاضی و به نام او صادر خواهد کرد

8- اگهی دوم

پس از صدور گواهینامه برند یکبار دیگر موضوع برند اگهی خواهد شد.

این تمامی مراحل ثبت برند است. البته باید خاطر نشان کرد که برند قابل خرید و فروش و انتقال به دیگران هم هست و حتی می توان به مدت مشخصی ان را اجاره داد. شرایط این موارد هم در قانون تعریف شده که باید اطلاعات و قوانین حقوقی ان را به خوبی بدانید.

وکالتنامه وکیل در صورتی باید ارائه شود  که شما از خدمات موسسه حقوقی و یا یک وکیل استفاده نمایید. در ضمن در صورتیکه برند دارای حروف غیر ایرانی هم باشد باید کارت بازرگانی ارائه شود و در غیر اینصورت نیاز نیست.

برند یا علامت تجاری توسط هر فرد حقیقی و حقوقی می تواند به ثبت برسد. این اشخاص می توانند برای هر طبقه از کالا و خدمات خود برند مخصوص به خود را به ثبت برسانند و برای این موضوع هیچ محدودیتی ندارد. برند حق انحصاری اشخاص حقیقی و یا حقوقی است که ان را به ثبت رسانده باشند و استفاده از این برند یا علامت تجاری فقط منحصر به خود انها می باشد مگر اینکه به دلایل اقتصادی و یا مصلحتی فرد صاحب برند تمایل داشته باشد برند و علامت خود را با توافقنامه ای به فرد دیگری واگذار و یا حق استفاده از ان را به دیگران بدهد.

09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
فروش برند شنزي shenzi
فروش برند تي ولي TIVOLI
فروش برند غنیمت GHANIMAT
فروش برند آماده ماتراسيmatrasi
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده