فروش برند و راهنمای انتخاب اسم برند




اگر به دنبال برندسازی و انتخاب اسم برند تجاری خود هستید، اگر از ربات های پیشنهاد اسم برند یا لیست های تکراری پیشنهادی وب سایت های مختلف خسته شده اید و می خواهید یک نام تجاری خاص و متناسب با استراتژی های بازاریابی خود انتخاب نمایید، این راهنما را از دست ندهید. در این مقاله شما با مراحل نام گذاری برند آشنا خواهید شد تا نامی خلاقانه و منحصر به فرد برای برند خود انتخاب کنید.
در اینجا توضیح مختصری در مورد 5 مرحله انتخاب اسم برند خواهیم پرداخت. اما اگر بعد از خواندن این مقاله احساس کردید که به راهنمایی و دانش بیشتری برای انتخاب نام برند نیاز دارید، کافیست که نگاهی به “راهنمای انتخاب نام برند برای کسب وکارها “ داشته باشید. ما در این بسته آموزشی در کلیه مراحل نامگذاری برند همراه شما خواهیم بود تا بتوانید به شیوه ای عملی و با کمترین هزینه اسم برند مناسب خود را انتخاب نمایید


رویکردهای مختلف نام گذاری برند را بشناسید و از آنها در انتخاب نام تجاری استفاده کنید

اولین گام در پاسخ به سوال “چگونه اسم برند انتخاب کنیم؟” شناخت رویکردهای مختلف نام گذاری و اصول نامگذاری برند است. رویکردهای مختلفی در انتخاب اسم برند وجود دارند، ما در اینجا به بررسی سه رویکرد می پردازیم :
نام انتزاعی (Playful Brand Names)  : این اسامی برند هیچ ارتباط مستقیمی با محصول ندارند. ساخت اسم برند انتزاعی نیازمند زمان و سرمایه گذاری فراوانی است تا آن نام بتواند محصول شما را انعکاس دهد و با مخاطبتان ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال می توان به برند اپل اشاره کرد. انتخاب نام یک میوه برای محصولات حوزه تکنولوژی شاید در ابتدا کاری غیرمعقول به نظر برسد ولی با یک داستان برند قوی و معرفی قدرتمند، همین نام به ظاهر نامعقول به یکی از مزایای رقابتی اپل بدل شده است.
نام توصیفی (Descriptive Brand Names) : این نوع از اسم برند، محصول یا خدمت تان را به شکل معنادار توضیح می دهد. این رویکرد چندان ارتباط احساسی میان مخاطب و محصول برقرار نمی کند ولی به نظر می رسد که برای تصمیم گیران منطقی رویکرد جذابی است. البته می توان به کمک یک طراحی خاص و یا استراتژی بازاریابی، یک بعد احساسی نیز به آن اضافه کرد. نامی مانند جنرال موتورز در این دسته قرار دارد.
نام احساسی (Emotive Brand Names)  : این قبیل نام ها، یک پیوند احساسی را بین برند و مخاطب ایجاد می کنند. نام های احساسی یکی از سخت ترین انواع نام های برند هستند که در مورد سطح احساس یک محصول توضیح می دهند. یک نام احساسی نیازمند یک شعار یا ارائه قدرتمند محصول است تا بتواند به سرعت در میان مخاطبان جا باز کند. زمانی که مشتریان از محصول یا خدمت شما استفاده می کنند چه احساسی خواهند داشت؟ آیا محصول شما به مشتریان تان حس آزادی، زمان بیشتر، پول بیشتر یا حس آرامش و سلامت می دهد؟


بعد از آشنایی با رویکردهای گوناگون در مراحل بعد باید بتوانید :
  • لیستی بلند از گزینه های اسم برند که در هر یک از رویکردهای گوناگون بالا یا سایر رویکردها قرار دارند، تهیه کنید.
  • جلسات طوفان فکری خارجی ترتیب دهید تا نظرات افراد بیرون از شرکت را نیز جویا شوید. همچنین به گزینه های بیشتری برای انتخاب نام تجاری دست یابید.
  • اسامی مختلف را به کمک فیلترهای مثل مشتریان بتا، مدیران بازاریابی و اجرایی سایر شرکت ها و همچنین نخبگان دانشگاهی تست نمایید.
  • رویکرد مورد نظر برای محصول یا خدمتتان را به کمک شواهد و فیدبک های به دست آمده انتخاب کنید.

نام برند انتخابی خود را اعتبارسنجی کنید

چک لیستی برای اعتبارسنجی ایده های اسامی برند خود تهیه کنید. می توانید از سایت های جستجوی دامین مثل Whois استفاده نمایید تا دسترسی به دامین های نام های پیشنهادی مد نظر خود را بررسی نمایید. حتی می توانید با ابزاری متفاوت از نبود اسامی مشابه در iOS App و Google Play Store اطمینان حاصل کنید و در نهایت در مورد در دسترس بودن اکانت پیج اینستاگرام یا اکانت آپارات برند منتخب خود تحقیق کنید.
حتی می توانید شرایط خاصی برای نام گذاری شرکت تعیین کنید و آن را در چک لیست قرار دهید، به عنوان مثال کمتر از 8 حرف بودن اسم برند یا در دسترس بودن پیج اینستاگرام.
پس از تهیه چک لیست می توانید نکاتی مثل کلماتی که حتما قصد دارید در ساخت اسم برند از آن استفاده کنید یا اصطلاحات رایج در کسب و کارتان و یا مواردی که باید از آن بپرهیزید را یادداشت نمایید. به عنوان مثال یکی از این موارد قابل پرهیز می تواند این باشد که اگر قصد گسترش فعالیت های خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس را دارید از حروف غیر قابل تلفظ در زبان عربی مثل “پ” یا “ژ ” استفاده نکنید. در طول این فرایند، لیست گزینه های شما برای انتخاب نام برند در مراحل بعد کوتاه تر خواهد شد.
مهم ترین چیزی که باید در انتخاب اسم برند به خاطر داشته باشید این است که نام گذاری برند یک مسابقه نیست که بازنده یا برنده داشته باشد. مناسب ترین اسم برند تجاری در واقع نامی است که در یک کلام معیارهای مورد نظر شما را پوشش دهد. اسم برند باید به سادگی تلفظ و نوشته شود، از همه مهم تر بتوان آن اسم را تصاحب کرد و انتخاب آن نام کمترین مشکل را در آینده برای شما به همراه داشته باشد. در انتخاب نام تجاری جدید 5 تا 10 سال آینده را در نظر بگیرید و نامی انتخاب کنید که با پرتفولیو محصولات فعلی و همچنین محصولاتی که در آینده وارد بازار خواهید کرد همخوانی داشته باشد.

جلسه طوفان فکری (Brainstorming) در بیرون و داخل مجموعه خود برگزار کنید

یک یا چند جلسه با حضور گروهی از افراد خلاق شامل متخصصین برندینگ، طراحان، توسعه دهندگان وب و دارندگان کسب و کار در راستای طوفان فکری برای انتخاب نام تجاری تشکیل دهید. هدف از این جلسه دستیابی به ایده های گوناگون اشخاص مختلف است. حواستان باشد که در این جلسات به منظور جلوگیری از محدود کردن گفتگوها یا جهت دادن به آنها به هیچ عنوان به در دسترس بودن دامین فکر نکنید و تا آنجا که می توانید ایده جمع آوری کنید.
به همه حاضرین فرصتی برای صحبت بدهید و فرایند را به طور کامل برای آنان توضیح دهید. شرکت کنندگان را از بک گراند های متفاوت و از هر دو جنسیت زن و مرد انتخاب کنید تا به درستی نمایانگر بازار هدف شما باشند. برخی از شرکت ها به دلیل عدم دسترسی به بازار هدف خود و یا مسائل دیگر ترجیح می دهند که این جلسات طوفان فکری را در داخل مجموعه و با اعضای داخلی سازمان خود برپا کنند. در مورد چگونگی برگزاری این کارگاه ها و تکنیک های مختلف نامگذاری مورد استفاده در آنها به تفصیل در ده گام موثر برای نام گذاری برند صحبت شده است، که خواندن آنها به شما در انتخاب نام برند خلاقانه کمک خواهد کرد.
در نهایت یک نماینده برای برگزاری این جلسه و مدیریت آن انتخاب کنید که دارای شخصیت و زمینه فکری قوی باشد. در طول جلسه به دقت به صحبت ها گوش دهید و در صورت امکان آنها را یادداشت یا ضبط کنید. پس از پایان طوفان فکری و یافتن نام های جدید، در مورد هر یک از اسامی پیشنهادی برای اسم برند رای گیری کنید.
در نهایت لیست جدیدی از نام ها تهیه کنید و از هر یک از شرکت کننده ها در مورد نام هایی که از این لیست دوست دارند و چرایی آن بپرسید. به خاطر داشته باشید که آن دسته از اسامی که عکس العمل های منفی در مورد طرز تلفظ، ترجمه، موارد و تصاویر مرتبط به آنها وجود دارند، حذف نمایید. در نهایت دامین های در دسترس را چک کنید و از شرکت کنندگان بخواهید که نام های مشابه این اسامی انتخابی را که به ذهنشان می رسد مطرح کنند. در پایان جلسه را با حداقل سه گزینه برای اسم برند تجاری به اتمام برسانید.


نتایج حاصل از بارش فکری برای انتخاب اسم برند را دوباره بررسی کنید

جلسه طوفان فکری قبلی به دنبال بحث پیرامون گزینه های نام شرکت بوده است و نه تصمیم گیری در مورد انتخاب یک نام تجاری خاص! بنابراین بهتر است در نزدیکترین زمان ممکن جلسه ای با تیم خود تشکیل و در مورد تک تک اسامی مطرح شده بحث و گفتگو کنید. در بهترین حالت پس از طی این مراحل شما 3 نام پیشنهادی برند خواهید داشت که می توانید بر روی مخاطبان هدف خود تست کنید. اگر بخواهیم یک چک لیست کوتاه در مورد ویژگی های اسامی منتخب داشته باشیم، موارد زیر باید در مورد نام های برند انتخابی صادق باشد :
  • به یادماندنی باشد
  • منحصر به فرد باشد
  • متمرکز باشد
  • و …

لیست نهایی اسامی پیشنهادی برای انتخاب اسم برند را روی افراد مختلف آزمایش کنید

در گام نهایی بهترین سه گزینه خود را پس از تحلیل های داخلی انتخاب و آن را به همراه سوالاتی مثل “آیا این اسم به درستی حوزه فعالیت ما و چرایی انتخاب این نام را مشخص می کند؟” یا ” چه حسی نسبت به این اسم دارید؟” برای مخاطبان خود ارسال کنید یا از طریق مصاحبه تلفنی از آنها بپرسید.
شاید بپرسید که این مخاطبان را از کجا بیابیم؟
  • کاربران شبکه های اجتماعی رقبا و تالارهای گفتگوی مرتبط با محصول
  • کارمندان داخل سازمان
  • بازدیدکنندگان وب سایت (در صورتی که وب سایت خود را راه اندازی کرده اید و به دنبال نامی برای یکی از محصولات خط تولید جدید برند خود هستید.)
  • اطرافیان
تنها بخش کوچکی از افراد هستند که می توانید اسم برند انتخابی خود را روی آنها تست کنید

هویت برند خود را بشناسید

برخی از اسامی برندها مانند دیزنی (Disney)، نام­ های تجاری هستند که به تاریخچه ­ی شرکت با مؤسسان آن شرکت اشاره دارند. افرادی که از این اسامی استفاده می کنند، به دنبال آن هستند که داستان اصلی برند خود را به مؤسسان اولیه شرکت مرتبط نمایند.
انتخاب اینگونه نام ها به کمک پررنگ کردن و مهم جلوه دادن نقش مؤسسان و بهادادن به چشم اندازهای شرکت منجر به ایجاد جوی مملو از اعتماد و ارتباط میان برند و مشتریان خواهند شد.
البته باید توجه داشت که این استراتژی نامگذاری برند، گزینه ­های انتخاب نام برند را محدود کرده و کمتر به ماموریت و جایگاه شرکت می پردازد. حال اگر قصد دارید که در این حوزه فراتر روید و این محدودیت ها را پشت سر بگذارید، پیشنهاد می کنیم که علاقه­ و ارزش ­های معمول مؤسسان برند را بشناسید. گاهی اوقات بهترین نام­ها از دل مؤسسان شرکت و ارزش های آنان بیرون می ­آید!

برای انتخاب نام برند از سایر زبان ها استفاده کنید

انتخاب نام برند میتواند از هر زبانی باشد، و اما توصیه می کنیم نام­ هایی را که تلفظ ساده و ساختار زبانی مناسبی دارند، انتخاب کنید. بسیاری از شرکت های موفق یک تلفظ منحصر به فرد را  با تن صدای برند خود همراه ساخته اند، که عموما دارای معانی مرتبط با محصول و خدمت شرکت (در سایر زبان ها یا گویش ها) است. اگر محدودیت قانونی ندارید، به معانی نام انتخابی خود به زبانی دیگر که نام­ گذاری را خاص، به یاد ماندنی و جذاب می کند، فکر کنید. مانند نام برند “می ماس (Mimas) ” که نام یکی از قمرهای سیاره کیوان بوده و در عین حال هم آوا با ” ماست “به عنوان یکی از محصولات این شرکت نیز می باشد.

اسم ­های تجاری خوب منجر به برانگیختن احساسات پرسنل، مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه شما شده و کاری می کنند که مشتریان و پرسنل داخلی در مورد برند شما (اینکه به چه زبانی است و چه معنی می دهد) کنجکاو شده و سوال بپرسند. فراموش نکنید که این سوالات نشان دهنده ­ی گیج شدن مشتریان نیست، بلکه یعنی نام برند شما توانسته حس کنجکاوی آنها را برانگیزد.

رابطه خود را با طبیعت از یاد نبرید

شیفتگی ذاتی انسان ­ها به جهان طبیعت، آن را به منبع الهامی عظیم برای یافتن نام­ های احساسی تبدیل کرده است که همواره داستانی در پس خود دارند. طبیعت جایی است که انتقال پیام در آن به اشکال مختلف صورت می گیرد، به عنوان مثال شما می توانید به کمک آن خلوص، ناهمواری، اقلیم (سرد یا گرم)، یا حتی کیفیت مناسب را تعریف کنید.
با انتخاب این اسامی این امکان را پیدا می کنید تا نام برند خود را به کمک برانگیختن حس مشترک محبت و عشق به طبیعت، در ذهن مخاطبانتان ماندگار کنید. در این مرحله حتی می توانید به فعالیت های بازاریابی که در آینده منجر به معرفی بهتر نام برند شما خواهد شد، فکر کنید.
نام ­های برگرفته از طبیعت میتوانند به متمایز شدن نام برند شما از رقبایتان کمک کنند و پیام برندتان را به سادگی به مصرف ­کنندگان منتقل نمایند.
”آمازون” به عنوان یک مثال بارز در این حوزه شناخته می شود، نام این فروشگاه اینترنتی برگرفته از جنگلی با وسعت بسیار زیاد با تنوع جانوران و پوشش گیاهی متنوع و… است.
چه نامی بهتر از نام آمازون می توانست این مفاهیم را در قالب تنها یک کلمه به مخاطب القا نماید؟ در حال حاضر وب سایت آمازون بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا است، به علاوه نام رود آمازون به عنوان بلندترین رود دنیا، برای ما تداعی گر پیشرو بودن این برند در صنعت کسب و کارهای اینترنتی می باشد. از سوی دیگر شرکت آمازون هم‌اکنون طیف گسترده‌ای از کالاها و محصولات از شیر مرغ تا جون آدمیزاد را توزیع می‌کند که دقیقا با تنوع زیستی گسترده جنگل های آمازون همخوانی دارد!

از نام اماکن و مناطق جغرافیایی (Location) استفاده کنید

استفاده از نام اماکن و مناطق جغرافیایی نیزمانند طبیعت، می تواند ایده مناسبی برای نامگذاری برند به عنوان یک منبع الهام بخش باشد. سیسکو (Cisco)( برگرفته از سانفرانسیسکو (San Francisco) و هیمالیا (بر گرفته ازرشته کوه هیمالیا، به علاوه واج آرایی به کار رفته میان نام و شعار این برند (هیمالیا بر قله زیباییها) منجر به ماندگاری بیشتر این نام در اذهان افراد شده است) شرکت ­هایی هستند که از نام مناطق جغرافیایی برای انتخاب اسم تجاری خود استفاده کرده ­اند.

نام ­گذاری برند بر مبنای مناطق جغرافیایی شناخته شده، برند شما را به جامعه  نزدیک می کند و میتواند احساسات جامعه هدف شما را بر انگیزد. به عنوان مثال نام کوهستان ­ها، نام هایی باشکوه و با عظمت هستند، در مقابل نام شهرها جنبه ­ی بین­ المللی دارند. پس در هنگام انتخاب نام برند، به حسی که هنگام شنیدن این نام ها پیدا می کنید نیز توجه داشته باشید.
پس قبل از فرایند انتخاب نام برند (Brand Naming) حتما نگاهی دقیق به نقشه ایران و جهان بیاندازید. فقط به خاطر داشته باشید که نام­ های توصیفی که از نام مناطق جغرافیایی استفاده می کنند قابلیت تجاری سازی چندانی نخواهند داشت، مگر آنکه مشتریان به شکل منحصر به فردی آن نام را با محصول و خدمات شما مرتبط سازند. “رستوران لوکس تهران” یا “تلکابین رامسر” از جمله این اسامی توصیفی هستند.

در انتخاب اسم برند از ادبیات و دستور زبان غافل نشوید

یک استعاره یا تشبیه خوب، اگر با دید استراتژیک به عنوان نام برند انتخاب شود، می تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.
اسم ­های استعاره ­ای نشأت گرفته از چیزی وسیع­ تر از خود نام و معنی تحت­ الفظی آن هستند، و برای شرکت ­هایی که بخواهند فراتر از نام خود عمل کنند مناسب خواهند بود. یکی از بهترین مثال های نام های استعاره ای نام آمازون است که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم.

الهه ­ی درونی برند خود را بشناسید

همه ما ذاتاً علاقه ی زیادی به آشنایی با اسطوره ها، افسانه ها و مذاهب گوناگون داریم. به راستی که هر فرهنگ، مجموعه ای غنی از داستان­ های سمبلیک و نمادین دارد که سرشار از توصیفات زیبا برای راز بزرگ زندگی هستند. حال بیایید جور دیگری به این داستان­ ها نگاه کنیم! این اسطوره ها پر از ایده برای اسم برند هستند!
Nike نام الهه­ ی پیروزی یونان است. در سرتاسر دنیا به خصوص ایران، می توانید داستان ها و افسانه هایی را بیابید که پر از نام های اسطوره ای و بهترین منبع برای انتخاب نام برند هستند.
توصیه می کنیم که علم اسطوره شناسی را در زمینه نام­ گذاری برند و برندینگ دست کم نگیرید! پس سعی کنید جستجوی عمیق­ تری در این مباحث داشته باشید و به نام شخصیت ­ها بسنده نکنید تا نام­ های منحصر به فرد و هیجان­ انگیز بیشتری را بیابید. به عنوان مثال می توان به برند ایرانی Hugero اشاره کرد که نام خود را از نام کوه سبلان در کتاب اوستای زرتشتیان و سایر کتب به زبان پهلوی اقتباس کرده و به دنبال آن است که نامش را همچون سبلان (نماد درخشندگی ایران کهن) بر فراز ایران زمین به اهتزاز درآورده و جاودانه کند.

برای نام برند از نام اشخاص مهم (Celebrity) استفاده کنید

گاهی اوقات می توانیم از نام افراد موفق و برنده دنیا در فرایند نامگذاری استفاده کنیم. اگر خوش شانس و تا حدی خلاق باشیم حتی می توانیم خود را از رقبایمان متمایز نماییم.
این دقیقا همان کاری است که شرکت ماشین الکتریکی تسلا (Tesla) انجام داد. فقط به خاطر داشته باشید در انتخاب نام برند و برندسازی به این شیوه، به آنهایی که دیگر در بین ما نیستند و خاطراتشان احترام بگذارید.
همچنین در مورد این اسامی احتیاط کنید تا مبادا حق انحصار آن نام در اختیار کشور، برند یا شخص خاصی باشد. یکی از بررسی هایی که هنگام انتخاب نام برند باید انجام دهید تحقیق در مورد ثبت شدن یا نشدن نام به اسم شخص یا برند دیگری به جز شرکت شما است. شما باید مطمئن شوید که کسی جز شرکت شما ذینفع نام برند انتخابی نباشد و در آینده ادعایی نسبت به مالکیت حقوقی آن اسم نکند.
اغلب اوقات شرکت ­ها به دنبال نامی هستند که تمام فلسفه ­و ماهیت کسب وکار آنها را بیان کند. ولی چنین کاری ناممکن است، به خاطر داشته باشید که نام هایی که سعی دارند مفاهیم زیادی را منتقل کنند، در نهایت هیچ چیزی برای گفتن ندارند.
نام­ گذاری و برندسازی اصولی، هنر یافتن پیامی خاص و منحصر به فرد است که به کمک نام های متعدد قابل انتقال باشد . انتخاب درست این پیام به ایجاد فهرستی گسترده از اسامی می انجامد (در یک پروژه ­ی نام گذاری یا برندسازی معمولاً بیشتر از 200 گزینه برای نام برند پیشنهاد می شود). هرچه نام برند و پیام شرکت شما عمیق ­تر باشد، شما فاصله ی بیشتری با رقبای خود خواهید یافت.
یک نام برند مناسب و تاثیرگذار مشتریان شما را وادار به پرسیدن این سوال می کند که ” نام برند شما از کجا آمده است؟”، سوالی که شما میتوانید با تعریف یک داستان برند جذاب به آن پاسخ دهید.
حال که با ایده های یافتن نام برندی جذاب و متفاوت آشنا شدید نوبت به شروع فرایند نام گذاری می رسد. “نام گذاری برند” انتخاب یک نام به سلیقه و علاقه مدیریت از میان لیست گزینه های نام برند نیست، بلکه بخشی از فرایند برندینگ بوده و قوانین خاص خود را دارد. اگر تمایل دارید که با شیوه اصولی نامگذاری برند بیشتر آشنا شوید و نمی دانید که از کجا شروع کنید، توصیه می کنیم که “راهنمای انتخاب نام برند برای کسب وکارها“را مطالعه و از آن برای انتخاب نام برند خود استفاده کنید.

09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
فروش برند شنزي shenzi
فروش برند تي ولي TIVOLI
فروش برند غنیمت GHANIMAT
فروش برند آماده ماتراسيmatrasi
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده