ریبرندینگ یا بازسازی برند چیست؟





ریبرندینگ یا بازسازی برند فعالیتی است که اغلب در شرکت‌های خارجی شاهد اجرای آن هستیم اما در ایران به ندرت با این فعالیت روبرو شده ایم و دلیل آن را می‌توان در دو موضوع دانست:
یک؛ بی توجهی شرکت‌های ایرانی به برند، برند سازی و اهمیت آن و مورد دوم؛ نبود دانش مناسب در مورد ری برندینگ.
 البته در دهه اخیر شرکت‌های ایرانی نیز نسبت به اهمیت برند سازی و تأثیر آن در موفقیت کسب و کارشان آگاه شده اند و شاید زمان آن است که کمی در مورد بازسازی برند بیشتر بدانیم.
در این مقاله قصد داریم تا به صورت جامع به معرفی موضوع ری برندینگ بپردازیم و قدم‌های لازم برای بازسازی برند را برای شما توضیح دهیم.


ریبرندینگ یا بازسازی برند چیست؟

از آنجا که در سایت mrsalar قصد داریم تمامی مفاهیم برندسازی، بازاریابی، بازاریابی دیجیتال و غیره را به صورت ساده و مفهومی برای شما توضیح دهیم، بهتر است در این مقاله نیز مفهوم ریبرندینگ را با ذکر یک مثال برای شما معنی کنیم:
تصور کنید که شما صاحب یک کارگاه تولید مواد غذایی هستید. در یکسال فعالیت، تمامی سعی خود را کرده تا جایگاه مناسبی را در بازار میان رقبا پیدا کنید اما پس از گذشت زمان مذکور متوجه می‌شوید که محصولات شما به دلایلی به جای برند سازی مثبت، دچار برندسازی منفی شده است و فروش آن‌ها با هیچ پیشرفتی همراه نبوده و حتی روند نزولی نیز داشته است.


یعنی مخاطبان در زمان مشاهده محصول شما، با یادآوری یک ویژگی نامناسب آن (کیفیت، طعم، قیمت و…) سریعا تصمیم به انتخاب یک محصول دیگر می‌گیرند.
در این زمان است که شاید تمرکز دوباره بر روی افزایش کیفیت محصول و رفع نقایض، استراتژی مناسبی نباشد چون در هر حال قسمت وسیعی از قشر مخاطبان نه تنها نسبت به محصول، بلکه نسبت به برند شما بدبین شده اند و حتی این بدبینی بر روی خرید آن‌ها از مابقی محصولات با برند شما نیز تأثیر منفی می‌گذارد.
بهترین پیشنهاد ممکن در این زمان، ریبرندینگ یا بازسازی برند است! در این فعالیت شما تغییرات مورد نیاز خود را بر روی محصولاتتان اعمال کرده و پس از اطمینان از افزایش کیفیت آن‌ها و نزدیک شدن به سلیقه مخاطب، اقدام به انتشار آن‌ها در بازار با برندی جدید می‌کنید.


حال یک سؤال به وجود می‌آید، آیا ریبرندینگ صرفا برای کسب و کارهای شکست خورده و دارای محصول و خدمات بدنام، مناسب است؟

موارد استفاده از برندسازی دوباره

قبل از پرداختن به این سؤال باید بدانید برندسازی دوباره در دو نوع ممکن وجود دارد:
  • واکنشی (Reactive)
  • فعال (Proactive)
ریبرندینگ واکنشی به معنای اقدامی است که در جهت حل مشکل ایجاد شده انجام می‌پذیرد و نوع فعال آن، برندسازی دوباره ای است که خاصیت پیشگیرانه داشته. در این نوع ری برندینگ، به محض ایجاد تغییرات کوچک در بازار هدف، صاحبان کسب و کار برای جلوگیری از ضرر و یا برای رسیدن به سود بیشتر دست به اقدام می‌زنند.
برای درک کاربرد ریبرندینگ بهتر است تا از یک تعریف آکادمیک در معرفی برند سازی دوباره استفاده کنیم.


از مطالعه این تعریف متوجه می‌شویم که هدف از ریبرندینگ صرفا برندسازی دوباره برای یک کسب و کار شکست خورده با یک محصول بدنام نیست. بلکه بازسازی برند می‌تواند با اهداف بسیاری انجام شود. حتی ممکن است یک کسب و کار با برندسازی بسیار موفق، برای کاهش سهم رقبا و افزایش قدرت خود در بازار، محصول جدیدی را با یک برند متفاوت از برند قبلی منتشر کرده و اقدام به ریبرندینگ کند.

۹ زنگ خطر برای استفاده از ریبرندینگ

در هر حال بزرگترین دلیل ممکن برای انجام این فعالیت و البته توجیه اغلب کسب و کارهایی که برای انجام آن اقدام می‌کنند، کاهش تمایل مشتری به استفاده از خدمات و محصولات است. در ادامه زنگ خطرهایی را برای شما عنوان می‌کنیم که در صورت به صدا درآمدن آن‌ها باید در مورد اقدام به برندسازی دوباره، سریعا تصمیم بگیرید.

برندتان در ذهن مخاطب ماندگار نیست

از جمله خاصیت‌های یک برند معتبر، ماندگاری در ذهن مخاطب است. اگر برند شما از ماندگاری مناسبی در ذهن مشتریان و مخاطبان برخوردار نیست شاید نیاز به تجدید نظر در مورد آن داشته باشید.

برند شما از خاصیت منحصر به فرد بودن بهره نمی‌برد

در گذشته به دلیل وجود محصولات اندک، مخاطبان در انتخاب محصول مورد نظر خود محدودیت داشتند. اما امروزه برندهای بسیار زیادی در تمامی ابعاد بازار و برای محصولات و خدمات مختلف وجود دارند. اگر برند شما خاصیت منحصر به فردی ندارد که بتواند در میان رقبا به خوبی ابراز وجود کند، بهتر است تا از فعالیت ریبرندینگ استفاده کنید.

ارتباط احساسی برند شما و مخاطب، کم است

یک برند خوب میان خدمات و محصولات خود با مخاطب ارتباط احساسی برقرار می‌کند. اگر تا به حال نتوانسته اید به خوبی این ارتباط را با مخاطبان خود برقرار کنید شاید برندسازی دوباره تصمیم مناسبی باشد.

اعتبار شما نزد مخاطب به شدت کاهش یافته

کاهش اعتبار برند نزد مخاطبان مهم ترین دلیل موجه برای ریبرندینگ است. اگر اعتبار شما به اندازه دیگر رقبا نیست و مخاطبان پس از مشاهده محصولات و یا حتی اسم برند شما با حس بدی روبرو می‌شوند، در انتخاب خود شک نکنید. مطمئنا هزینه‌هایی که جهت برندسازی دوباره برای یک کسب و کار در این حالت وجود دارد بسیار کمتر از هزینه‌های موجود برای افزایش اعتبار برند سابق است.

برند شما نامرتبط به فعالیت فعلی شماست

ممکن است فعالیت گذشته شما موفق و پولساز بوده باشد اما ورودتان به یک حیطه متفاوت شاید نتواند زیر پرچم همان برند سابق انجام شود. پس بهتر است در صورت متفاوت بودن فعالیت قبلی برند و فعالیت جدید شما، برای آن تجدید نظر کنید.

قصد ارائه خدمات و محصول جدید دارید

به خوبی شاهد برندسازی دوباره برای ارائه خدمات و محصولات جدید در ایران هستیم. در صنعت غذایی ایران بارها شرکت‌ها و کارخانجات معتبر برای ایجاد یک محصول جدید، اقدام به برند سازی دوباره کرده اند و نتایج فوق العاده آن برایشان مشهود است.

جامعه هدف محصولات شما تغییر کرده

و در نهایت تغییر جامعه هدف شما از نظر جنسیت، سن و… که می‌تواند به دلایلی چون تغییر محصول، تغییر سلیقه و ذائقه و… صورت پذیرفته باشد می‌تواند به دلیل موجه شما برای ریبرندینگ تبدیل شود.


مراحل برندسازی دوباره چیست؟

بسیاری از صاحبان مشاغل پس از یک آشنایی مختصر با واژه بازسازی برند و مفهوم آن، اقدام به پیاده سازی آن در کسب و کارشان می‌کنند. باید به خوبی این را بدانید که انجام فعالیت مذکور در صورت بی برنامگی و بدون داشتن یک هدف مناسب می‌تواند بسیار خطرناک باشد. قبل از تصمیم برای آن بهتر است تا به این ۹ سؤال جواب دهید و از صحیح بودن تصمیم خود مطمئن شوید:
  1. قصد حل کردن چه مشکلی را دارید؟ چه موضوعی باعث تصمیم گیری شما برای ریبرندینگ شده است؟
  2. چه چیزی اتفاق افتاده و یا چه موضوعی تغییر کرده است؟ آیا انجام این فعالیت ضروری است یا صرفا با تصور اینکه انجام آن کسب و کار شما را در کوتاه ترین زمان زیر و رو می‌کند به سوی ریبرندینگ می‌روید؟
  3. هدف دقیق شما چیست؟ آیا برای این فعالیت برنامه ریزی مناسب را داشته اید؟ در نظر داشته باشید که برند جدید مانند یک کودک نیاز به مراقبت و کمک در جهت پیشرفت دارد.
  4. برند شما به چه صورت در حال حاضر باعث جلوگیری از پیشرفتتان می‌شود؟ در برند جدید برای رفع این محدودیت‌ها فکری کرده اید؟
  5. انتظارات خود از تغییر برندتان را مشخص کرده اید؟
  6. منابع مالی مورد نیاز و وجود انرژی و نیرو برای فعالیت‌های کمک کننده را بررسی کرده اید؟
  7. زمان مورد نیاز برای فعالیت دوباره شما با برند جدید چقدر است؟ آیا این زمان به شما ضربه وارد نمی‌کند؟
  8. آمادگی شما برای انجام این فعالیت چقدر است؟ تیم شما چطور می‌تواند شما را همراهی کند؟
  9. و در نهایت ریبرندینگ برای شما چه اتفاقی را در پی دارد؟

پس از اینکه با طرح تمامی این پرسش‌ها از تصمیم خود مطمئن شدید و توانستید یک شِمای کلی از قدم‌های مقابل خود رسم کنید، نوبت به شروع ریبرندینگ است.
برای بازسازی برند، اولین فعالیت لازم:
  1. ایجاد یک تیم منسجم و هماهنگ است.
  2. پس از آن نیاز به وجود یک محصول یا خدمت با کیفیت دارید.
  3. بعد از آن نیاز دارید تا تمامی مشکلاتی که باعث اتخاذ تصمیم برای ریبرندینگ از سمت شما شده است را رفع کرده و یا برای رفع آن‌ها برنامه ریزی کنید.
  4. در نهایت نیز باید برند جدید خود را به بازار معرفی کنید. برای این معرفی به هیچ عنوان از ۳ مورد پایین چشم پوشی نکنید:
  • بازاریابی محتوایی
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و دنیای وب
  • و در نهایت تبلیغات محیطی و آنلاین

نکات و توصیه‌های مهم در ریبرندینگ

در فرآیند ریبرندینگ به مزایا و هزینه‌های تغییر برند فکر کنید و دقیقا میزان تغییر هر بخش را مشخص کنید. گاهی اوقات کارمندان، بخش‌های مختلف شرکت و حتی مخاطبین در برابر تغییر برند مقاومت نشان می‌دهند یا بازخورد خوبی در مقابل ریبرندینگ ندارند. در چنین مواقعی یک برنامه منظم و خوب تنظیم کنید تا بتوانید بقیه را به ریبرندینگ راضی کنید.


09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده