انواع برند و نقش برند در رونق کسب و کار




یکی از فاکتورهای بسیار مهم و اساسی در ارتقاء یک سیستم، کسب اعتبار از طریق تبلیغات می باشد. برندینگ فرآیندی است که در آن با استفاده از تفکر خلاقانه، ارائه یک محصول و تبلیغات، مخاطب از هدف ایجاد برند مطلع می شود. بنابراین اگر بخواهیم گسترده تر به این موضوع نگاه کنیم می توان گفت برند صرفاً به طراحی لوگو و یا تیزر تبلیغاتی محدود نمی شود بلکه عوامل دیگری نیز در تکمیل مفهوم آن نقش دارند که عبارتند از کیفیت کالا، نوع بسته بندی، فروش مطلوب و خدمات خاصی که برای مشتریان در نظر گرفته می شوند.
به بیان ساده تر، برندینگ یا برندسازی ساده ترین روش برای انتخاب مخاطبان، ارسال پیام مثبت به ذهن آن ها، جلب اعتماد و رضایت آنان و هویت دادن به کسب و کار خود می باشد. هر چه بیشتر مشتریان به محصول شما وفادارتر باشند، رقابت برای تولید محصول مرغوب تر بالا می رود، در نتیجه میزان سوددهی افزایش خواهد یافت. در فضای پر از رقابت امروز، تکثیر برند و عرضه کالاهای جدید، برندسازی را به یک امر چالش برانگیز تبدیل کرده است. از جمله چالش هایی که در زمینه مدیریت علائم تجاری همواره مطرح می شوند می توان به رقابت بسیار بالا، فشار قیمت ها، افزایش ارتباطات و فناوری های اطلاعاتی، بازارهای کوچک و فضای پیچیده اشاره نمود. یک نشان تجاری از عناصری مانند لوگو، نماد، URL، کاراکتر، بسته بندی و تبلیغات تشکیل شده است. این عناصر به منظور بالا بردن سطح آگاهی نسبت به برند و یا تقویت برداشت ذهنی مثبت مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از آن ها نقشی موثر و مزیتی متفاوت به همراه دارند، از این رو مدیران و بازاریابان از ترکیب این موارد در کنار یکدیگر استفاده می کنند.

برندهای مختلف از دیدگاه تولید کننده، مصرف کننده و نوع کسب و کار کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال یک مصرف کننده در صورت آگاهی از برند با ریسک کمتری در تصمیم گیری برای خرید مواجهه می شود و یک تولید کننده با برندسازی می تواند نفوذ رقبا را به حداقل برساند. در فضای کسب و کار نیز، یک برند جذابیت ایجاد نموده و موجب رونق فروش خواهد شد. البته یک علامت تجاری زمانی موفق خواهد بود که به شیوه ای مناسب معرفی شود، در مواقع لزوم یادآوری گردد و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مشتریان قرار داده و محصول را معرفی کند.
ثبت برند کارآمدترین و بهترین روش برای مطرح شدن در بازار رقابت، هویت بخشی به سازمان، کسب اعتبار و برخورداری از مشتریان وفادار می باشد. اگر از روش های برندسازی آگاه باشید با انتخاب بهترین آن ها بدون صرف کمترین هزینه می توانید از رقبا پیشی گرفته و میزان درآمد و سوددهی را افزایش دهید. اگر یک علامت تجاری در حوزه صادرات شناخته شود، به جایگاه جهانی دست یافته و در خارج از مرزهای کشور نیز طرفداران خاص خود را پیدا خواهد کرد. به منظور کسب شهرت باید حرکتی تدریجی اما پیوسته داشت تا نام علامت تجاری برای همیشه در ذهن مخاطب باقی مانده و محو نگردد. ایده های جدید و خلاقانه نیز نقشی بسیار موثر در تولید و عرضه کالای مورد نظر و به شهرت رسیدن آن ایفا می کنند.
همانطور که می دانید اصلی ترین وظیفه مدیر یک مجموعه، یافتن استراتژی ها و راهکارهای رونق کسب و کار می باشد. در واقع یک مدیر باید روش هایی را به کار ببرد که باعث دیده شدن محصول یا خدمات مورد نظر در ذهن مشتری شوند. از این رو شرکت های موفق در سراسر جهان، مجموعه هایی مسنجم هستند که بهترین استراتژی ها را به منظور پییشبرد اهداف خود به کار برده اند. آن ها رقیبان خود را به خوبی شناسایی نموده اند و راه درست را برای غلبه بر آنان انتخاب کرده اند.

در حال حاضر، مشتریان و صاحبان کسب و کارهای مختلف، نسبت به عملکردهای بازاریابی از دانش بیشتری برخوردار هستند و گرایش آن ها نسبت به اینگونه فعالیت ها بیشتر شده است. بهره مندی از روش های گوناگون از جمله برندسازی، توجه و آگاهی افراد را نسبت به تلاش های بازاریابی به ارمغان آورده است. به همین دلیل حمایت از مشتریان و اطلاع رسانی به آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد و معرفی برند یکی از بهترین روش ها بدین منظور است.
برندها همانند گذشته برای مشتریان بسیار مهم هستند اما به دلیل رقابت بسیار بالا در بازار کسب و کار و وجود انواع متفاوت آن ها، مدیریت برند کمی دشوارتر شده و نیازمند استفاده از راهکارهای اصولی تر و تصمیم گیری های کارآمدتر است. علامت های تجاری اگر به درستی معرفی شوند، فرآیند داد و ستد را برای مشتریان آسان تر نموده و محصول مورد نظر را از سایر کالاها و خدمات متمایز می کنند. این نشان های استاندارد به شرکت ها اجازه می دهند تا از ویژگی های منحصر بفرد محصول خود در بازار رقابت به صورت حقوقی دفاع کنند و مانع از هر نوع سوء استفاده شوند.

یکی از مهم ترین فاکتورهای مطرح در استراتژی کسب و کار، برندینگ است که این روزها با توجه به رقابت شدید در بازارهای مختلف مورد توجه قرار می گیرد. برندینگ یا برندسازی مفهومی فراتر از مدیریت فروش و تبلیغات دارد، در حالی که هنوز برخی از صاحبان مشاغل آن را تنها به عنوان وسیله ای برای تبلیغات می دانند. اگر بخواهیم مفهوم برندسازی را کاملاً واضح توضیح دهیم می توان به موارد زیر که در واقع اهداف استفاده از آن را در بر میگیرند نیز اشاره کنیم:
  • برندینگ ابزاری بسیار مهم و ضروری برای ماندگاری در بازار رقابت است.
  • برندها را می توان به عنوان فرهنگ در جامعه در نظر گرفت که به مرور زمان جایگاه خود را بدست آورده و مرسوم می شوند.
  • برندسازی تنها تصویری از مشتری ارائه نمی دهد بلکه برای وی ارزش ایجاد می کند.
  • یک برند معتبر منجر به ایجاد ارتباط با مشتریان از طریق محصولات می شود و برای شرکت مورد نظر، کاربران و مشتریان وفادار به همراه می آورد.

انواع برند

علامت تجاری یا برند دارای انواع مختلفی است که هر کدام با توجه به نوع کسب و کار و حوزه فعالیت مورد استفاده قرار می گیرند. در ذیل به معرفی آن ها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

برند سازمانی

این برند که به برند شرکتی نیز معروف است مستلزم رعایت استانداردهای بیشتر بوده و برای سازمان های بزرگ بسیار وسیع است. برندسازی سازمانی به منظور ارتقاء و توسعه نام تجاری یک واحد حقوقی صورت می گیرد. برند شرکتی تنها به عنوان هویت برند برای سازمان مورد نظر تلقی نمی شود زیرا نمادی از ارزش های اخلاقی است که سازمان در قبال مشتریان به آن ها متعهد بوده است. در حال حاضر با گسترش سازمان ها و توسعه آن ها، برندسازی به یک استراژی تبدیل شده و حفظ هویت برند و تصویر آن با مدیریت سازمان ها آمیخته شده است.

برند سرمایه گذار

این برند مختص سرمایه گذاران شرکت های سهامی عام است. نحوه سرمایه گذاری و عملیاتی که در ارتباط با سهام انجام می شوند وضعیت این شرکت ها را مشخص می کند. در واقع چنین شرکت هایی سعی می کنند با برنامه ریزی های استراتژیک و مالی به مردم جامعه نفع برسانند و از طریق فعالیت های عام المنفعه شهرت خود را افزایش دهند.

برند غیرانتفاعی

این برند که برند غیر دولتی نیز نامیده می شود تجربه ای باارزش به مخاطبان منتقل می کند و بر آن ها اثر می گذارد. برندسازی غیر انتفاعی با ایجاد این تجارب زمینه را برای مشارکت افراد بیشتر با سازمان های غیر دولتی فراهم می کند. این مراکز به جای عرضه محصول یا خدمات سعی می کنند گامی موثر در جهت بیدار نمودن وجهه مثبت افراد بردارند، به همین دلیل برند غیر انتفاعی چیزی فراتر از فعالیت های شرکت است و عمیق ترین سطوح معنادار برای مخاطب را در بر می گیرد. سازمانی که فعالیت آن طبق ماموریتش است و می خواهد به موقعیت و هدف خود برسد طبق استراتژی پیش میرود، در واقع برند، استراتژی آن محسوب می شود.

برند جهانی

ثبت برند جهانی به دریافت نام های بین المللی و تجاری اشاره دارد. این برندها در سطح جهانی مطرح بوده و به راحتی قابل شناسایی هستند. برندسازی جهانی به منظور ارائه یک هویت مشخص و دائم برای مشتریان در سراسر دنیا انجام می شود و تعداد کمی از شرکت ها قادر به داشتن این نوع برند هستند. داشتن این برند بدین معناست که یک شرکت از منابع جهانی برای رقابت برخوردار است و در برابر چالش هایی که برای حمایت از برند در سطح بین المللی وجود دارد پیروز گشته است.

برند ملی

این برند تصویری خاص از ویژگی های یک کشور به منظور ارتقاء آن در سطح بین المللی ارائه می دهد. برند ملی مختص کشورهاست و خصوصیات مثبت آن ها را نشان می دهد. برخلاف سایر برندینگ ها، در این مورد، محصول یا خدماتی وجود ندارد بلکه تمرکز تمام فعالیت ها بر ارزش ها می باشد. هر سرزمین دارای ارزش ها و فرهنگ های منحصر بفرد است که در سایر کشورها دیده نمی شود، از این رو برندسازی ملی تصویری فراموش نشدنی از آن ها در ذهن مردم سراسر جهان ایجاد می نماید.

برند اخلاقی

در دنیای مدرن امروزی، شرکت ها نقش بسیار مهمی در توسعه کسب و کار به عهده دارند به طوری که برخی از آن ها به اندازه ای قدرتمند هستند که قادرند بر سیاست های دولت و زندگی مردم جامعه اثر بگذارند. از این رو آن ها باید استراتژی های خود را به نفع مردم هدایت نمایند و به دنبال راهکارهای اجتماعی و زیست محیطی باشند. برند اخلاقی نماینده سازمان یا شخص است که محصولات یا خدمات آن بر اساس اصول اخلاقی بوده و هیچ آسیبی به مردم و محیط زیست وارد نمی کند. علاوه برآن به شیوه ای پایدار و مسئول به عموم مردم کمک می نماید.

برند شخصی

برند شخصی یا برند فردی مخصوص افراد است. اگر مردم شما را از طریق یکسری ویژگی های شخصی و یا تخصصی خاص بشناسند، مطمئناً در صنعت خود صاحب نام و نشان خواهید شد و اعتبار کسب خواهید کرد. برندسازی شخصی روشی است که توسط آن یکسری از خصوصیات برند را در یک فرد قرار می دهید. در واقع می توان گفت افراد به واسطه آن برای خود برند می سازند تا فرصت های کسب و کار خود را افزایش دهند و بازاریابی کنند. بازاریابی تنها محدود به محصولات و خدمات نیست بلکه هر کسی می تواند با کارها و ارتباطاتی که صورت می دهد در جامعه بازاریابی کند.

برند لوکس

این برند به نام های تجاری گفته می شود که بین واقعیت و خصوصیات انحصاری یک مرز مشخص تعریف می کند. این علامت تجاری هر چند تصویری ایده آل با شور و هیجان در بازار ارائه می دهد اما ممکن است در برابر انتظارات مشتریان همچنان آسیب پذیر باشد. برند لوکس به نحوی خود را در بازار رقابت معرفی می کند که افراد به سمت آن گرایش پیدا می کنند. مدیریت محصولات لوکس باید بر اساس یکسری قوانین صورت گیرد، از این رو چنین برندی یکجا وارد بازار نمی شود بلکه به مرور زمان و با روش های مدیریتی اصولی جایگاه خود را پیدا می کند. یک برند لاکچری بر پایه تعهد، خاص بودن، تجربه و احساسات شکل گرفته و محبوبیت خود را بدست می آورد.

برند خدمات

این برند به ارزش درک شده از خدمات مرتبط می باشد و توسعه آن کمی سخت است زیرا خدمات برخلاف محصولات ملموس نیستند و باید آن را به شکل حسی توسعه داد و در بازار رقابت مطرح نمود. در بحث خدمات نباید بر سر مهارت رقابت نمود زیرا بحث در مورد قیمت و برتری کار سختی است.

برند کارفرما

یکی از نیازهای اصلی هر شغل و کسب و کار، توانایی جذب نیروی انسانی مفید و با استعداد است، خصوصاً در بازار پر رقابت امروز که کارفرمایان درصدد جذب ماهرترین نیروها می باشند. برند کارفرما به تصویری اشاره دارد که در ذهن کارمندان یک سازمان و ذینفعان شکل گرفته است. اگر یک سازمان بتواند برندی قدرتمند خلق کند به عنوان کارفرمایی لایق در نظر گرفته می شود که برای کارمندان خود شرایط ایده آل برای کار و فعالیت فراهم نموده است. از این رو می توان گفت برند کارفرما ارزش ها، فرهنگ و شخصیت یک برند را برای ایجاد برداشت های مناسب از کارفرما بازنمایی می کند. اگر این برند مشخص بوده و به درستی تعریف شود منجر به افزایش متقاضیان استخدام شده، در نتیجه سازمان به حجم انبوهی از نیروهای با استعاداد و آگاه دست خواهد یافت.

برند محصول

این برند از جمله رایج ترین برندهایی است که عمدتاً روی هر محصول به چشم می خورد. برند محصول به منطور دستیابی به دیدگاهی بهتر در مورد کالای مورد نظر است و عواطفی را در بر می گیرد که از ظرفیت کاربرد محصول فراتر می باشند. برندسازی کالا یکی از موثرترین راه های جذب مخاطب و موفقیت محصول برای شرکت های تولید کننده یا وارد کننده می باشد. برند به اندازه ای تاثیر گذار است که می تواند مشتری را ترغیب کند از بین هزاران محصول، بدون هیچ تردیدی کالای شما را خریداری نماید.

برند دیجیتال

این برند یکی از مهم ترین برندهایی است که می توان با طراحی سایت آن را ایجاد کرد. سایتی که قرار است برند دیجیتال توسعه دهد باید بهینه سازی آن به خوبی انجام شود، در غیر اینصورت نمی تواند در صفحات اول نتایج جستجوی گوگل قرار گیرد. برندسازی دیجیتال به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا در دنیای اینترنتی امروز، محصولات خود را سریعاً در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند، در واقع آن ها در هر نقطه از دنیا می توانند مشتری جذب نموده و بازاریابی کنند.

برند مکان

برندسازی مکانی به ایجاد یک هویت برند برای یک مکان جغرافیایی خاص اشاره دارد و هدف اصلی انجام آن آگاه ساختن مخاطبان از محصولاتی که در یک محل خاص ارائه می شوند و شکل دادن به پیامی که مخاطب باید دریافت کند می باشد. برندینگ شهری، محله ای، منطقه ای و یا کشوری از نوع این برندسازی هستند. از جمله مراحلی که برای این برندسازی می توانیم نام ببریم بررسی و تعریف اولویت ها، مشخص نمودن استراتژی ها و نقطه نظرات و در نهایت اجرای برنامه استراتژیک بازاریابی می باشند. تنها زمانی می توان گفت یک برند موفق می شود که از تکنیک های برندسازی تجاری و ابزار سیاست گذاری و روابط بین المللی در قالب برنامه های هوشمند استفاده نماید.
09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده