انتخاب اسم برند و فروش برند





اسم برند و تمام آنچه درباره انتخاب اسم برند کسب و کارتان باید بدانید

با وجود بسیاری از برندها در جهان، ایجاد ایده‌های بی‌نظیر در مورد اسامی خاص برای برند دشوار و سخت است. انتخاب یک اسم برند ایرانی مناسب می‌تواند شرکت شما را بر سر زبان‌ها بیندازد درحالی که یک اسم نامناسب می‌تواند شرکت شما را با شکست روبه‌رو سازد.
اسمی که برای برندتان انتخاب می‌کنید، تبدیل به قسمتی از مجموعه بزرگ‌تر می‌شود. یعنی تمام برند شما اسم آن نیست، برند شما متشکل از اقداماتی است که انجام می‌دهید، رویدادهایی که برگزار می‌کنید، هویت بصری که از خود ارائه می‌دهید، لحنی که در صحبت با مخاطب خود انتخاب می‌کنید، جایگاهی که در آن قرار دارید و … است.

اسم کسب‌وکار شما فقط به این معنا نیست که مردم، شرکت شما را چگونه تعریف می‌کنند. بلکه این فرصتی است که بتوانید خود را از رقبا متمایز کنید، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و مراحل اولیه شناخته شدن برند خود را آغاز کنید.

اسم برند ایرانی و اهمیت آن

در کشور ما نیز با توجه به تفاوت‌های فرهنگی و زبانی با دنیا، استفاده از خلاقیت و نوآوری در زمینه انتخاب اسم برند ایرانی اهمیت بسیار زیادی دارد. بدون اتکا به خلاقیت در زمینه انتخاب نمونه اسم برند، شما توانایی لازم برای جلب نظر مخاطب هدف را نخواهید داشت. در صورت انتخاب اسمی مناسب امکان موفقیت شما در جلب نظر مخاطب هدف و تبدیل آن‌ها به مشتریان افزایش خواهد یافت.
نام برند می‌تواند از سه جز تشکیل شده باشد:
۱) Brand name (اسم برند)
۲) Trade name (اسم تجاری)
۳) Trade dress (لباس تجاری)
اسم تجاری همان اسم‌های بازرگانی، اسامی شرکت‌ها و … است که شرکت تحت آن عنوان فعالیت حقوقی و قانونی دارد و قانون نیز از آن اسم ثبت‌شده در برابر استفاده دیگران حمایت می‌کند. در مقابل اسم برند ترکیبی از خواص و ویژگی‌های ملموس و ناملموس است که به بازار معرفی می‌شود و نیازی به ثبت کردن آن نیست.
به عنوان مثال شرکت پپسی را در نظر بگیرید که با اسم تجاری «پپسی کو» به ثبت رسیده است ولی اسم برند آن در اذهان عمومی همان «پپسی» است.
Trade dress (لباس تجاری) شامل همه موارد یک کسب‌وکار از قبیل: بسته‌بندی، لوگو، رنگ سازمانی و … می‌باشد که به منظور حفاظت قانونی به ثبت می‌رسد.
قبل از هر چیزی و در ابتدای راه انواع اسم‌ها را دسته‌بندی می‌کنیم. اسم‌ها می‌توانند به شش دسته تقسیم شوند و تقریباً هر نام تجاری در جهان در یکی از این ۶ دسته قرار می‌گیرد که در زیر هر کدام را به صورت مختصر توضیح داده‌ایم.

نام‌های ناشناس

برای این دسته، از نام شخص یا گروه خاص استفاده می‌شود. اینها برندهایی هستند که اعتقادات و تجسم دیدگاه بنیانگذارانشان را در خود جای می‌دهند. این نوع اسم‌ها به احتمال زیاد هیچ تصویر درست و واضحی در ذهن مشتری ایجاد نخواهند کرد.
به عنوان مثال، اسم آدیداس از Adolph “Adi” Dassler ( آدی داسلر)، بنیانگذار شرکت گرفته شده است یا در ایران می‌توانید پشمک حاج عبدالله را در این گروه از نام‌ها در نظر بگیرید.

اگر خواستید که به هر دلیلی نام موسس را روی یک برند بگذارید باید در ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید و سپس تصمیم بگیرید.
۱) آیا پرسونال برند موسس کسب‌وکار خیلی برای او مهم است؟
۲) پرسونال برند موسس کسب‌وکار در رابطه با فعالیت برند است؟
۳) آیا قرار است اسم را برای کسب‌وکار خانوادگی انتخاب کنید؟
۴) فضای کسب‌وکارتان اجازه انتخاب این نوع اسم را به شما می‌دهد؟

اسم‌های معنادار

این‌گونه اسم‌ها با بازگرداندن معنی به اسم تجاری کار می‌کنند. لطفاً معنی را با تعریف اشتباه نگیرید. قرار نیست اسم انتخابی مستقیماً فعالیت شما را شرح دهد. ممکن است معنی اسم‌تان زیر چندین لایه مخفی شده باشد.
به عنوان مثال بزرگترین رودخانه دنیا آمازون است، بنابراین منطقی است که بزرگ‌ترین فروشگاه محصولات جهان اسم آمازون را برگزیند. به لوگوی آمازون که دقت کنید یک فلش حرف a را به z وصل کرده است. درواقع اولین حرف الفبای انگلیسی به آخرین آن وصل شده است که این فلش خود نشان از کامل بودن این سایت دارد؛ یعنی ازشیرمرغ تا جون آدمی‌زاد را می‌توانید از آمازون تهیه کنید. در ایران هم نام برند آب معدنی دماوند که به اقتباس از نام قله مرتفع ایران یعنی قله دماوند گرفته شده است، در این گروه از اسامی جای می‌گیرد.

اسم‌های توصیفی

این نوع اسم‌ها نشان‌دهنده این هستند که شرکت، محصول یا خدمات شما چیست یا چه کاری انجام می‌دهید. اسم‌های توصیفی همچنین برای توصیف مشاغل مؤثر هستند مانند easypay که یک شرکت پرداخت است.
مزیت یك اسم توصیفی این است كه آن‌ها داستانی با اسم تجاری واضح را بیان می‌كنند. با این حال ، نکته منفی این است که شما را متصل می‌کند و انعطاف‌پذیری را برای تنوع بخشیدن به محصولات یا خدمات شما کاهش می‌دهد.
به عنوان مثال در میان استارت‌آپ‌های ایرانی می‌توان به نام جاباما (سامانه رزرو آنلاین هتل، ویلا و اقامتگاه) به عنوان یک نمونه اسم برند کوتاه و توصیفی، اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های بارز نام برند جاباما این است که توانسته ماموریت کامل برند خود را در قالب اسم برند به مخاطبان معرفی کند.

اسم‌های مخفف

اسم‌های مخفف ممکن است ساده باشند و راحت‌تر به خاطر سپرده شوند ولی توانایی تداعی هیچ ذهنیتی را در افکار مشتری به جهت خرید و وفاداری به برند را نخواهند داشت و بی‌روح هستند. شاید از معروف‌ترین نام برندهای مخفف در جهان بتوان به KFC که برند رستوران‌های زنجیره‌ای مرغ سوخاری و فست‌‌فود هست اشاره کرد. اما در کشور ما این‌گونه نامگذار‌ی‌ها نیز مرسوم هست و می‌‌توان مثلاً به نام مپنا که مخفف نام شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران هست اشاره کرد.

اسم‌های ابداعی

انتخاب اسم برای برند با وجود اسم‌های تجاری زیاد، باعث شده است تا برخی از شرکت‌ها اسم خود را اختراع کنند. اسم‌های اختراع شده می‌توانند بسیار قدرتمند و منحصربه‌فرد باشند. جدید بودن و خوش‌آوایی اسامی ابداعی بعضاً باعث ماندگاری نام‌‌ها در ذهن مخاطبان هدف برند می‌شود. در میان برندهای ایرانی شاید نام فروشگاه اینترنتی بامیلو که از سال ۱۳۹۳ فعال شد و درسال ۱۳۹۷ به کار خود پایان داد از بارزترین نمونه نام‌های ابداعی برای برندهای تجاری ایران باشد.

اسم‌های برگرفته از زبان‌های خارجی

برخی اسامی خاص برای برند را می‌توان از زبان‌های خارجی گرفت. فکر خود را در مورد معنی بیشتر برندها مشغول نکنید، اما در برخی موارد، آن‌ها دارای یک backstory جالب هستند. به عنوان مثال، سامسونگ به معنی ۳ ستاره به زبان کره‌ای و لگو به معنی بازی خوب در زبان دانمارکی است.
بنابراین این بدان معنی است که فراتر از زبان خودتان یک فرصت نامگذاری نیز وجود دارد، اکنون زمان جستجو کردن آن است.
در ایران نیز گروه گلرنگ سابقه زیادی در انتخاب نام برندهای خارجی و لاتین برای زیرمجموعه‌های خود دارد که شاید به علت گرایش مصرف در مخاطبان هدف کالاهای تندمصرف به محصولات خارجی دارد.

قوانین نام‌گذاری اسم برند

حال به برخی از قوانین نام‌گذاری برندها می‌پردازیم که بهتر است در فرایند انتخاب نام برند رعایت شوند. البته ناگفته نماند که ما این قوانین را یاد می‌گیریم که بتوانیم در بعضی مواقع آن‌ها را بشکنیم. زیرا بسیاری از اسم‌های عالی دنیا کوتاه نیستند، تعداد قابل توجهی از برندهای برتر املایی سخت دارند و بعضی از اسم‌ها هم بیشتر در خاطره می‌مانند. این کاملاً بستگی به نوع و شرایط کسب‌وکار شما دارد.

۱٫ کوتاه بودن

زیاد شنیده‌اید که می‌گویند اسم شما باید ساده و کوتاه باشد تا در ذهن مشتری سریع جای بگیرد ولی زیاد کوتاه بودن هم به چشم نمی‌آید و زودتر به فراموشی سپرده می‌شود. در انتخاب اسم برند ایرانی دقت کنید که حداقل از ۳ کلمه تشکیل شده باشد و از ۱۰ حرف تجاوز نکند. به خاطر سپردن اسم‌های بیشتر از ۳ کلمه هم بسیار دشوار است.
البته این موضوع را هم باید گفت که ماندگاری یک اسم در ذهن در طول زمان و تحت تأثیر عوامل متعددی مانند لوگو، خود محصول، تبلیغات و … ایجاد می‌شود.

۲٫ غیرمعمول بودن

بعضی افراد در خلق یا استفاده از اسامی غیرمعمول و عجیب‌و‌غریب اصرار دارند. این نوع اسم‌ها را حتی وفادارترین مصرف‌کنندگان هم نمی‌توانند به خوبی نام شرکت یا محصول را استفاده کنند. به یاد داشته باشید برای برندهایی که به دنبال برتری هستند حرف مردم مهم‌تر است. زیرا یکی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی همان بازاریابی دهان‌به‌دهان یا بازاریابی شفاهی (Word Of Mouth Marketing) است.
در مقابل افرادی هم براین باورند که اسامی غیرمعمول بیشتر در خاطره می‌ماند و اسامی رایج خیلی راحت‌تر فراموش می‌شوند. به عنوان مثال موتورهای جستجو Infoseek، Alltheweb و Google را در نظر بگیرید. اولی یعنی جستجوی اطلاعات، دومی یعنی تمام وب و در آخر گوگل هیچ معنای خاصی ندارد و کلمه ابداعی است.

۳٫ منحصربه‌فرد بودن

اسم‌هایی که قبلاً شنیده نشده‌اند و منحصربه‌فرد هستند می‌توانند برای کسب‌وکار و محصول شما شانس بیشتری را به همراه بیاورند. به عنوان مثال اسم‌هایی مانند گوگل، یاهو و سونی کاملاً منحصربه‌فرد هستند که پیش از آن کمتر کسی آن‌ها را شنیده بود.

۴٫ داشتن دامنه اینترنتی

یک تصمیم اصلی در فرآیند نام‌گذاری این است که تعیین کنید آیا این برند به نام دامنه احتیاج دارد یا خیر. ممکن است با داشتن یک محصول یا خدمات به یک نام دامنه احتیاج نداشته باشید. نیاز به نام دامنه همه به این بستگی دارد که شما چگونه برند خود را تبلیغ می‌کنید. یافتن نام دامنه com. در دسترس بسیار سخت است، مگر اینکه شما با کلمات ابداعی کار کنید. این فرض است که همه اسم‌های خوب ثبت شده‌اند، اما این بدان معنا نیست که از همه نام‌های دامنه استفاده می‌شود. همچنین به شبکه‌های اجتماعی نگاه کنید و بررسی کنید که آیا اسم شما در کانال‌های اجتماعی مانند تلگرام، فیس بوک، اینستاگرام و یا توییتر گرفته شده است یا خیر.

۵٫ ریتم و ساختار تکرارشونده

عموماً مشتریان به اسم‌هایی که از یک ریتم و ساختار تکرارشونده استفاده شده است، واکنش مثبت‌تری نشان می‌دهند و این نوع اسم‌ها می‌توانند به برندهای قدرتمندتری تبدیل شوند. به زبان آوردن این اسم‌ها خوشایند است و قابلیت ماندگاری ویژه‌ای در ذهن دارند. به عنوان مثال «مَزمَز» و «چین چین» را در نظر بگیرید که از همین سبک هستند. اما هیچ فرمول اثبات شده‌ای برای انتخاب اسم برند و موفقیت آن وجود ندارد.

۶٫ مواد اولیه

شاید خیلی عجیب به نظر برسد، اما شما می‌توانید از مواد اولیه محصول خود اسم خوبی استخراج کنید. به عنوان مثال دلستر جوجو را در نظر بگیرید که جو مواد اولیه دلستر است. یا کوکاکولا را در نظر بگیرید، کوکا نام گیاهی هست که از آن نوشابه می‌گیرند. رقیب کوکاکولا یعنی پپسی هم نام خود را از آنزیم گوارشی «پپسین» گرفته است.

۷٫ جغرافیا

در گذاشتن نام شهر، محله یا یک مکان معروف به عنوان اسم کسب‌وکارتان دقت کنید. زیرا این‌گونه اسم‌ها فقط برای زمانی که قصد فروش در همان منطقه را دارید تأثیرگذار است و در زمان گسترش کسب‌وکارتان با دیگر کشورها به مشکل برمی‌خورید.

۸٫ طنز و شوخی

با توجه به اینکه واژه‌های طنزآمیز نظر افراد را به کسب‌و‌کارتان جلب می‌کنند ولی در نهایت منجر به فروش نخواهند شد. این کار موجب می‌شود که مردم برای مدتی کوتاه به جای توجه به محصول شما فقط به اسم شما توجه داشته باشند. باید توجه کرد که اسم طنزآمیز برای همه کسب‌وکارها مناسب نیست و در انتخاب آن باید نهایت دقت صورت بگیرد.

۹٫ ایجاد محدودیت

برای انتخاب نام برند خودتان را محدود نکنید. اسمی را انتخاب نکنید که باعث محدودیت تجارت شما در راه توسعه و تنوع محصولات و نیز کسب‌وکارتان در کشورهای مختلف شود. به عنوان مثال شرکت زر ماکارون را در نظر بگیرید که اسم «زر ماکارون» مانع از توسعه محصول می‌شود زیرا به جز ماکارونی محصول دیگری را نمی‌توانند تولید کنند.

۱۰٫ نوشتاری و تلفظ

شما باید اسمی را انتخاب کنید که کاربر به واسطه شنیدن اسم بتواند به راحتی آن را نوشته و از همه مهم‌تر بتواند اسم صحیح آن را در اینترنت تایپ کند. همچنین نوع نوشتن و تلفظ آن در اغلب زبان‌های مختلف جهان باید به یک گونه باشد. به عنوان مثال محصولات بهداشتی AVE در فارسی «اوه» نوشته می‌شوند در حالی که در نوشتار فارسی واژه Oh نیز «اوه» است. (اوه! خدای من)

۱۱٫ شخصیت بخشی

در بعضی موارد از اسامی مشهور یا افسانه‌های فرهنگ‌های مختلف استفاده می‌شود. به عنوان مثال همه مردم علی بابا را به سفرهای زیادی که انجام می‌داد می‌شناسند. لذا سایت معروف فروش بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس هم اسم علی بابا را برای خود انتخاب کرده است.

۱۲٫ آینده‌نگرانه باشد

معنی اسم برند در فرهنگ‌های بازار هدف نیز از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به احتمال زیاد داستان آب معدنی شرکت «الموت» (به معنای آشیانه عقاب و نام منطقه‌ای در قزوین) را شنیده‌اید که وقتی به کشورهای عربی صادر شد فقط به دلیل معنای این اسم تجاری در زبان عربی (الموت= مرگ) با واکنش منفی مشتریان رو به رو شد.

۱۳٫ اسم‌های عمومی

با انتخاب اسم‌های عمومی نمی‌توانید در دنیای بازار رقابت کنید بخصوص اکنون که اینترنت و وب در زندگی روزمره کاربران نفوذ کرده است. به عنوان مثال اسم میهن را در نظر بگیرید که یک اسم عمومی است و در مقابل دایتی به راحتی می‌تواند این اسم را به چالش بکشد. زیرا واژه میهن همیشه به یک کلمه کامل‌کننده دیگر مثل بستنی میهن نیاز دارد.

۱۴٫ اسم‌های صدادار

اسمی است که با گفتن آن آهنگ خاصی به وجود می‌آید. این نوع اسم‌ها در تبلیغات و برندینگ بسیار موثر هستند. به عنوان مثال می‌توان «چی توز» و «اشی مشی» را نام برد. همچنین می‌دانید که توییتر از سروصدای گنچشک‌ها الهام گرفته است که در لوگوی خود نیز از آن استفاده کرده است.

۱۵٫ اسم‌های تکراری

پیشنهاد می‌شود از اسم‌های تکراری استفاده نکنید زیرا بودجه و تلاش زیادی برای برندینگ کردن آن لازم است. به عنوان مثال ماهان را در نظر بگیرید که با شنیدن آن عده‌ای به یاد هواپیمایی ماهان و عده‌ای به یاد موسسه آموزش عالی آزاد ماهان می‌افتند.

حال می‌خواهیم به فرآیند نام‌گذاری بپردازیم اما قبل از انتخاب اسم برند خود باید مشخص کنید که مشتری شما چه کسی است؟ چه چیزی را به آن‌ها می‌خواهید بفروشید؟ (و چه چیزی را نمی‌فروشید)، چرا آن‌ها از شما خریداری می‌کنند و تفاوت اصلی شما با رقبا در چیست؟
درواقع اگر ندانید برای چه کسی اسم برند خود را انتخاب می‌کنید، پس انتخاب یک اسم قانع‌کننده را بسیار سخت‌تر خواهید کرد. قبل از شروع جلسات نام‌گذاری، اطمینان حاصل کنید که شخصیت کاربر یا مجموعه‌ای از شخصیت‌های مختلف را در اختیار دارید که می‌توانید از آن‌ها برای بررسی ایده‌های خود از منظر مشتری استفاده کنید. مشخص کردن شخصیت کاربر (پرسونال) به شما امکان می‌دهد تا در کفش افرادی که می‌خواهید محصولات و خدمات خود را بفروشید، قدم بگذارید، بنابراین می‌توانید نامی را انتخاب کنید که با مشتریان خود طنین انداز باشد.

مراحل یا فرآیند نام‌گذاری برند

۱٫ تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات

قبل از نام‌گذاری شرکت خود باید بدانید چه کسی هستید و می‌خواهید مردم هنگام دیدن شغل شما چه فکر کنند. بهترین اسم‌های برند بخش‌های مهم هویت برند خود را برجسته می‌کنند، از جمله:
چشم انداز برند (Vision): چرا شرکت شما وجود دارد؟
ماموریت برند (Mission): کاری که انجام می‌دهید، تا چه اندازه می‌خواهید آن را رشد بدهید؟
ارزش برند (Values): نحوه تحقق وعده‌های خود، چقدر می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید؟
قدم دیگری که باید قبل از شروع طوفان مغزی یا قرار دادن قلم روی کاغذ بردارید، این است که منظره رقابتی را برای برند خود ترسیم کنید. برای این منظور، لیست کاملی از همه رقبا در اسم برند خود تهیه کنید. هم رقبای مستقیم و هم غیرمستقیم را در نظر بگیرید. همان‌طور که نام‌ها را جمع می‌کنید‌، آن‌ها را به شش دسته‌ای که در بالا ذکر شد تقسیم کنید.
هنگامی که لیست کاملی داشته باشید به دنبال این روندها باشید:
کلمات یا عبارات مشترک چیست؟
کنوانسیون‌های نام‌گذاری چیست؟ به عنوان مثال، آیا رقبا در یک گروه بیشتر از سایرین تجمع می‌کنند؟
اسامی رقبا چه نگرش و اعتقادی را برمی‌انگیزد؟
کدام برندها بیشترین ویژگی را دارند و چرا؟
حال یک تصویر واضح از زمین بازی به شما کمک می‌کند تا دستورالعمل‌هایی را برای پروژه نام‌گذاری خود تهیه کنید.

۲٫ دستور کار خلاقانه

پیش‌نویس‌های خود را تنظیم کنید. چگونه می‌خواهید اسم برند شما اجرا شود؟ اسم برند خود را کجاها استفاده می‌کنید؟ ( بر روی بسته‌بندی، روی محصولات و ویدئو و ….) چه قوانینی را باید رعایت کنید؟ و … . دستور کار شما باید کامل باشد به طوری که پاسخ تمام پرسش‌ها در مورد خلاقیت، کیفیت، نوآوری، مشتری‌مداری، کارایی، اخلاق‌مداری و حرفه‌ای بودن و … مشخص باشد. به عنوان مثال به جای اشاره به کیفیت باید بیان کنید که چرا معتقد هستید که برندتان با کیفیت است. بهتر است بر روی تمایزهای واقعی برند خود تمرکز کنید.
یک پیش‌نویس خلاقانه و قدرتمند، پیشاپیش معیارهای لازم را برای قضاوت درباره مفاهیم مختلف را در اختیارتان قرار خواهد داد.

۳٫ تشکیل گروه

گروهی برای انتخاب اسم تشکیل بدهید. انتخاب یک گروه از افراد خبره و باسابقه در حوزه‌های تبلیغات، مطبوعات، ادبیات فارسی، زبان‌شناسی و جامعه‌شناسی. گروهی که جمعی از دوستان یا اعضای خانواده باشند هیچ فایده‌ای ندارد. حتی می‌توانید این کار را به تنهایی هم انجام دهید. تولید اسامی یک فرآیند خلاق است و اگر به خودتان آزادی بدهید به بهترین وجه کار می‌کند. شروع به ساختن لیست‌های اسامی در دفترچه یادداشت خود کنید.

۴٫ ارزیابی

در ارزیابی باید به همه موارد گفته شده در بالا توجه کنید. همچنین باید به شاخص‌های قانونی مانند: مشکلات سیاسی، اجتماعی، شباهت به دیگر برندها، محدودیت‌های شرکت و …. توجه شود. در ارزیابی اسامی نباید در قیدوبند دوست داشتن اسامی بمانید و همچنین نباید توقع بیش از حد برای جایگاه‌سازی داشته باشید. پس از ارزیابی اسامی و باقی ماندن تعدادکمی از آن‌ها نوبت به بازخورد گرفتن می‌رسد.

۵٫ بازخورد و رأی‌گیری

برای نام‌گذاری و سایر تصمیمات مهم، دریافت بازخورد از کارمندان، مشتریان و کاربران را مورد توجه قرار دهید زیرا آن‌ها معمولاً پاسخ‌های صادقانه را در اختیار شما قرار می‌دهند و گاهی ممکن است به شما در شناسایی مسائل پیش‌بینی نشده و جنبه‌های منفی کمک کنند. اگر زمان و بودجه لازم برای انجام تحقیقات را داشته باشید می‌توانید در مورد اسامی کاندید شده تحقیقات وسیع انجام دهید.

۶٫ انتخاب و اجرا

پس از انتخاب اسم برند خود سریعاً برای گرفتن دامنه اینترنتی و سایر شبکه‌های اجتماعی اقدام کنید. برای حمایت از اسم برند خود به ساخت شعار تبلیغاتی، لوگو و … بپردازید.

۷٫ ثبت اسم برند

پس از انتخاب اسم برند به منظور حفظ و نگهداری باید آن را به لحاظ قانونی ثبت کنید تا در آینده کسی نتواند مدعی این اسم شود.

مراحل ثبت اسم برند در ایران به شرح زیر است:

    1. ابتدا به سایت جستجوی علائم تجاری سازمان ثبت و اسناد کشور مراجعه کنید و اسم‌های مشابه را بررسی و استعلام اسم شرکت‌ها را نیز دریافت کنید.
    2. برای ثبت برند خود به وب سایت مالکیت معنوی سازمان املاک و اسناد کشور مراجعه و اظهارنامه مربوطه را تکمیل نمایید.
    3. براساس قوانین موجود اسم برند انتخابی می‌بایست حتماً دارای ریشه فارسی بوده و معنی مناسبی داشته باشد.
    4. در صورت داشتن کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی می‌توانید از اسامی با ریشه غیر از زبان فارسی استفاده نمایید.
    5. پس از انتخاب اسم مناسب به مجوزی که تأییدکننده فعالیت شما در حوزه مورد‌نظر است نیاز دارید.
    6. پرداخت هزینه‌های ثبت برند شامل (هزینه ثبت اظهارنامه، هزینه درج آگهی تقاضا در روزنامه رسمی، هزینه حق الثبت، هزینه روزنامه دوم، حق الوکاله وکیل جهت تشکیل پرونده برند و اخذ گواهی دال بر این‌که به مدت ۱۰ سال مالک اسم برند ثبت شده خود ) می‌باشید که در صورت تمایل می‌بایست آن را تمدید نمایید.
نام‌گذاری برند صبر و شکیبایی می‌خواهد. بزرگترین مانع برای انتخاب اسم درخشان زمان است. بسیاری از شرکت‌ها حاضر نیستند زمان یا منابع لازم را برای انتخاب بهترین اسم برند صرف کنند که این اشتباه است.
بهترین اسم‌ با مخاطبان شما صحبت می‌کند و در مورد برند شما چیزی معنی‌دار می‌گوید. با یک فرآیند نام‌گذاری برند، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که اسمی که انتخاب می‌کنید با مشتریان خود طنین‌انداز می‌شود و شانس شما در ایجاد روابط پرسود و طولانی مدت را افزایش می‌دهد.
با انتخاب درست، اسم برند شما می‌تواند یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های شما باشد، قادر به تمایز با رقبای شما و تسریع در آگاهی از برند است. با یک فرآیند با دقت برنامه‌ریزی شده، می‌توانید بر چالش‌های نام‌گذاری مؤثر غلبه کرده و بهترین اسم را انتخاب کنید.
09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند مارلون marlon
فروش برند هنرپیشه
فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده