فرایند نامگذاری برند و آشنایی با انواع نام برند




یک نام فوق ‌العاده، معمولاً شما را به راحتی از سایر برندها متمایز کرده و به ایجاد آگاهی از برند نیز کمک می‌ کند. امروزه شرکت‌ های زیادی در حوزه تکنولوژی در سراسر دنیا مشغول فعالیت هستند، اما شرکت اپل، نامی دارد که آن را متمایز از دیگران می ‌کند.

در واقع نام برندهای مطرح جهان نظیر کوکا کولا، فیسبوک، توئیتر، دیزنی و … القا کننده معنا و اطمینان هستند و لذا بدون داشتن هیچ توضیحی می‌‌فهمید که حوزه فعالیت آنها چیست و در کجای زندگی به آنها نیاز دارید. به عبارتی نامگذاری برند می ‌تواند آینده و مسیر کسب و کارتان را شکل دهد چرا که نام به یادماندنی در ذهن مخاطب بهتر جای می‌گیرد. در هر صورت، نامگذاری برند، فرآیندی زمانبر است پس باید صبور باشید تا بتوانید به موفقیت برسید. بنابراین بزرگ ترین مانع شما برای انتخاب یک نام مناسب، همین زمان است و بسیاری از شرکت ها تمایلی به صرف زمان و منابع کافی برای این مرحله حساس ندارند که این اشتباه بزرگی است. در واقع این مرحله به زمان، منابع و بودجه نیاز دارد. اگر زمان یا منابع کافی ندارید، به یک شرکت خبره مراجعه کنید و بودجه لازم برای یک نام مناسب کنار بگذارید. با صرف زمان کافی می توانید نامی انتخاب کنید که اسم برند شما را سر زبان ها بیندازد و وقتی پایه های یک کسب و کار پر قدرت بنا شود، موفقیت در چند قدمی شما خواهد بود.


فرآیند نامگذاری برند

اگر ارزش پیشنهادی برند، قول و وعده های برند و مسیر استراتژیک برند را مشخص نکرده باشید، چطور می خواهید بفهمید که نام درستی را برای برند خود انتخاب کرده‌اید؟ پس قبل از انتخاب نام برند، باید استراتژی مناسب برندتان را تهیه کنید.
بعد از تعیین استراتژی برند، نوبت انتخاب نام برای شرکت، محصول یا خدمات است، پس ببینید چه چیزی آن را منحصر به فرد می کند؟ می خواهید یادآور چه چیزی در ذهن مخاطب باشد؟ همچنین باید مشخص کنید که این نام قرار است چه موضوعی را مطرح کند. در ادامه لازم است که از رقبای خود و حوزه ای که برندتان در آن قرار می گیرد بیشتر بدانید و بازار را به خوبی بشناسید. رقبا چه نام هایی را انتخاب کرده اند؟ کدام را می پسندید؟ واکنش مخاطب نسبت به آنها چه بوده است؟ بنابراین نقاط ضعف و فرصت ها را شناسایی کرده و نامی انتخاب کنید که این فرصت ها را پوشش دهد.

تهیه لیستی از نام ها

لیستی از نام ها تهیه کنید و برای این منظور می توانید آنها را گروه بندی کنید که معمولاً از ۴ نوع شیوه نامگذاری استفاده می شود: توصیفی، تجربی، انتزاعی و میراثی.
نام های توصیفی مانند پی پال، پلی استیشن، اسنپ چت که عملکرد شرکت را توصیف می کند. در واقع این نام ها به خوبی هویت برند را مشخص کرده و مصرف کننده به راحتی می تواند محصولات یا خدمات آنها را تشخیص دهد.
نام های تجربی مانند اسکای، اپل و … که احساسات را برمی انگیزند. در این شیوه نامگذاری، بزرگ‌ترین مشکل مرتبط کردن معنا با برند، می باشد، به همین دلیل باید درک عمیقی از کسب و کار خود داشته باشید.
نام های انتزاعی مانند یاهو، اسکایپ، گوگل که کلمات تشکیل دهنده آنها، صدای یه یادماندنی دارند و می توانند در آینده، معانی جدیدی پیدا کنند. در واقع صدای این کلمات است که به نوعی به عملکرد آنها اشاره دارد مثلاً توئیتر، تجربه گپ و گفت را به مخاطب القا می کند و گوگل، انسان را به یاد تحقیق و کشف کردن می اندازد.
نام های میراثی مانند آدیداس، فراری و … که بر اساس نام موسس یا مخفف نام سازمان است. کلمات مخفف راحت تر تلفظ می شوند و به سادگی در ذهن باقی می مانند. اما نقطه ضعف آنها در این است که هیچ روحی ندارند و از آنجا که در دایره لغات نیستند، هیچ معنایی را القا نمی کنند.

تهیه نام مناسب

بعد از اینکه لیستی از نام ها را تهیه کردید حالا نوبت به خلق یک نام برای برندتان است. سعی کنید این نام کوتاه باشد، به راحتی به یاد سپرده شود، در هر زبانی به راحتی بیان شود و در گذر زمان ارزش خود را حفظ کند. یک تیم خلاق با حضور افرادی که مورد اعتماد هستند و در عین حال بتوانند نظرات متفاوتی بدهند، تشکیل دهید. این افراد باید بتوانند تمام ایده های خود را یادداشت کنند و خودتان نیز هر چه به ذهنتان می رسد مطرح کنید. به دنبال کلمات مترداف، مشابه و جذاب باشید. هر تعداد کلمه که می توانید جمع آوری کرده و معانی و مخفف آنها را نیز بنویسید.

گزینش لیست نام های انتخابی

از لیست نام ها پرینت گرفته و از تیم خود بخواهید نام های مورد علاقه شان را انتخاب کرده و نام های نامناسب را مشخص کنند. به این ترتیب از شر نام های ناکارآمد خلاص می شوید و تعداد کمی از اسامی جالب باقی می ماند. سعی کنید از هر لیست حداقل ۵ نام باقی بماند. این نام ها باید بتواند علیرغم تغییرات بازار، تعمیم برند، گسترش جغرافیایی، ترندها و … به بقای خود ادامه دهد زیرا اصلاً مشخص نیست که جهان، بازار، مصرف کننده، رقبا و غیره طی سال های آینده چه شکلی خواهد داشت.

تحقیق درباره نام ها

تا به اینجای کار، لیستی متشکل از ۲۰ نام خواهید داشت که باید ببینید کدامیک مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این، درباره معنای منفی نام ها در زبان ها و فرهنگ های مختلف تحقیق کنید. لیست خود را تا جایی که ممکن است ویرایش کنید تا به یک یا دو اسم ختم شود.

ارائه نام منتخب جهت بررسی نهایی

نام های نهایی را با فونت بزرگ و زیبا چاپ کنید تا ببینید آیا از نظر بصری جذاب هستند. مخاطب شاید یک نام کاملاً خوب را صرفاً به خاطر استایلش دوست نداشته باشد و دست رد به آن بزند. موقع خواندن این نام باید به دو سوال پاسخ دهید: هنگام خواندن کلمه، چه فکری می کنید؟ کدام نام را می پسندید و چرا؟ می توانید این آزمایش را روی تیم خود نیز انجام دهید، بعد از گذشت چند روز مجدداً از آنها بپرسید که کدام نام را به یاد می آورند و تا چه حد این یادآوری نام برایشان ساده و سریع بوده است. هر چه بتوانید نظرات بیشتری را جمع آوری کنید به نتیجه مطلوب تری خواهید رسید.

تست لوگو

بعد از انتخاب نام، یک لوگو تهیه کنید زیرا باعث می شود تاثیر بصری نام مورد نظرتان دو چندان شود. حال با آزمایش بصری مطمئن می شوید نامی که برای نمایش شرکت، محصول یا خدمات خود انتخاب کرده اید مناسب بوده است یا خیر.

انواع نام برند

نام برند توصیفی

نام برند توصیفی، خدمات شرکت را به شکل توصیفی بیان می کند. از آنجا که نام برند باید ساده و جامع باشد و تخصص شرکت را توصیف کند، پس جای زیادی برای خلاقیت در نامگذاری باقی نمی ماند. داشتن نام برندی شفاف و روشن، این مزیت را دارد که می تواند داستان برند را به وضوح و به شکلی تاثیرگذار برای مخاطب توصیف کند. اما جنبه منفی‌ این نوع نامگذاری زمانی است که نام برند هیچ ربطی به محصولات یا کسب و کار جدید شرکت نداشته باشد.
از برندهای توصیفی می توان به جنرال الکتریک اشاره کرد که نامی ساده است و باعث برقراری رابطه بین کسب و کار و مشتری می شود، اما اگر همین جنرال الکتریک بخواهد به بازار کالاهای تند مصرف (FMCG) وارد شود، دیگر این نام برند شاید برای مشتری جذاب نباشد و بی ربط به نظر برسد. همین موضوع برای جنرال موتورز نیز صدق می کند.

نام برند به یادماندنی

نام برند به یادماندنی را سنگ بنای نامگذاری برند و جایگاه یابی برند می دانند. این نام ها معمولاً بسیار خلاقانه هستند و تمایز درخورتوجهی در صنعت مربوطه ایجاد می کنند. در نام به یادماندنی، پیشنهاد یا استعاره ای نهفته است که یک تجربه قدرتمند یا جایگاه برند را در ذهن مشتری تداعی می کند. به عنوان مثال ویرجین، نایک و آمازون که به خاطر اصالت و نوآورانه بودنشان، بسیار راحت آن ها را به یاد می آوریم. این برندها برای حفظ شایستگی خود در بازار باید محصولاتی را ارائه کنند که با نام برندشان همخوانی داشته باشد زیرا نام برند به یادماندنی،‌ مسئولیت زیادی را به شرکت ها تحمیل می کند.

نام برند ساختگی

نامگذاری محصولاتی که کاملاً نوآورانه یا جدید هستند و تاکنون مشابه آن در بازار وجود نداشته است، چالش بزرگی به شمار می رود. اینجاست که نام برند ساختگی به کمک کسب و کارها می آید تا محصولی که برای اولین بار وارد بازار می شود را نامگذاری کنند. این نوع نام ها نه تنها متمایز هستند، بلکه واضح و خلاقانه نیز محسوب می شوند. بااینکه ساخت چنین نام هایی دشوار است،‌ اما اگر با برند هماهنگی داشته باشد، به راحتی به یاد آورده می شود. کسب و کارها در اغلب موارد از نام هایی که ریشه لاتین، یونانی یا ریشه خارجی دارند، برای نامگذاری برند استفاده می کنند. اکسون،‌ کداک،‌ زیراکس و… از جمله این نام ها هستند.
چالش برانگیزترین بخش این نوع نامگذاری برند این است که آن‌ها هیچ تعریف مشخصی غیر از تعریفی که مبتکر آن ارائه کرده، ندارد و به همین دلیل شرکت ها برای اینکه این نام را در ذهن مردم جا بیندازند باید پول زیادی را صرف القای معنای مورد نظرشان در ذهن مشتری کنند.

نام برند لغوی

نام برند لغوی با استفاده از بازی کلمات سعی می کند یادآوری آن را برای مشتری آسان کند. این نام ها ترکیبی از کلمات مرکب، املای کلمات و کلمات خارجی هستند و جزو رایج ترین روش نامگذاری برند به حساب می آیند. نام های لغوی نظیر دانکن دوناتس، برگر کینگ، کوکا کولا و… بسیار هوشمندانه هستند و می توانند روی مشتری تاثیرگذار باشند و بیشتر از همه برای مشتری‌هایی جذابیت دارند که مدت زمان زیادی در معرض چنین نام هایی قرار داشته اند.

نام برند اختصاری

نام برند اختصاری در اکثر موارد از اسم کلی شرکت گرفته شده است تا راحت تر تلفظ شود. برخی شرکت ها مدت زمان زیادی است که از این نوع نام برای نامگذاری برند استفاده می کند. آی بی ام، کی اف سی، یو پی اس، ناسا،‌ یونیسف از نام های برند شناخته شده اختصاری هستند. شرکت هایی مثل جنرال موتورز یا جنرال الکتریک نیز از نام های اختصاری GM و GE استفاده می کنند. از نظر یک قاعده کلی، به خاطر سپردن این نوع نام ها نه تنها برای مشتری دشوار است، بلکه برای وکیل علامت تجاری نیز مشکل خواهد بود.

نام برند جغرافیایی

زمانی که نام برند، محدوده‌ جغرافیایی یا کشوری که در آن فعالیت می کند یا فعالیت خود را از آنجا آغاز کرده است را برای خود انتخاب می کند،‌ به آن نام برند جغرافیایی می گویند. سوئیس میلیتری، آمریکن اکسپرس، بوستون ساینتیفیک تنها چند نمونه از این نوع نام برند هستند. با این حال مشخص شده است که گسترش چنین کسب و کارهایی در کشورهای دیگر محدودیت های خود را دارد و وقتی این کسب و کارها از نظر جغرافیایی با یک کشور یا ایالت خاص مشکل داشته باشد،‌ گسترش تجارت و تطبیق با شرایط دشوار خواهد بود.

نام برند بنیانگذار

به طور سنتی نام های برند با نام بنیانگذاران آن ها مرتبط بوده است و قدمت آن به اولین برندهایی که به وجود آمدند، برمی گردد، نظیر برند قدیمی فورد که از روی هنری فورد گرفته شده یا دیزنی که از روی والت دیزنی نامگذاری شده است. علاوه بر این، برخی شرکت ها از نام افراد مشهور به عنوان «سیگنچر ادیشن» برای تبلیغ برند خود استفاده می کنند، نظیر سیگنچر ادیشن آنجلینا جولی روی کیف های اچ اند ام (H&M)؛ هرچند روش مذکور را نمی توان به عنوان نام برند بنیانگذار در نظر گرفت.

نام برند تاریخی

نام برند تاریخی به شخصیت ها و نام های تاریخی مرتبط است که هیچ ربطی به یک کسب و کار ندارند،‌ اما شاید حمایت این کسب و کار از شخصیت تاریخی خاصی را نشان دهد، نظیر تسلا موتورز.

نام برند مدرن

امروزه برندها، نام هایی را انتخاب می کنند که به محصول یا خدمات مورد نظرشان مربوط باشد. این نام های مدرن شامل کلمات مرکب می شوند و معناهای متعددی دارند، به طوری که هر مشتری می تواند برداشت خود را از آن داشته باشد،‌ نظیر بلک بری،‌ فیسبوک، اسنپ چت و اینستاگرام.
جاانداختن یک نام برند مدرن مستلزم تبلیغات گسترده است تا مردم بتوانند به راحتی آن را به یاد بیاورند. علاوه بر این مشتری باید همه جا خدمات یا محصولات این برند را ببیند تا از این طریق نام برند ملکه ذهن او شود و نامی آشنا برایش باشد.

نام برند مرکب

نام برند مرکب، از یک یا چند طبقه بندی فوق برای نامگذاری استفاده می کند. به عنوان مثال تلنور (Telenor)، یک شرکت مخابراتی نروژی است که دو کلمه ابتدایی آن به تخصص شرکت و صنعت مخابرات (Telecom) مربوط می شود و بخش دوم به محدوده جغرافیایی شرکت یعنی نروژ (Norway) اشاره دارد.
لینکین پارک (Linkin Park) نیز یک نام برند مرکب برای یک گروه راک آمریکایی است که نام خود را از لینکلن پارک (Lincoln Park) گرفته اند. فارکس (Forex) نیز ترکیبی از دو کلمه‌ی Foreign Exchange به معنای مبادله ارز خارجی است.
09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
فروش برند شنزي shenzi
فروش برند تي ولي TIVOLI
فروش برند غنیمت GHANIMAT
فروش برند آماده ماتراسيmatrasi
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده