فروش برند شخصی و تاثیر آن بر پیشرفت شغلی




هر فردی دارای یک برند شخصی است و سایر افراد هنگام یادآوری آن شخص در ذهن خود با تصاویر مختلفی از وی مواجه خواهند شد که برایند این تصاویر حس یا حس هایی را بر گرفته از برند شخصی فرد مورد نظر به وجود می آورد. تمامی انسانهای معروف و مشاهیری که می شناسیم به وسیله توانایی ها و رفتار خود برند شخصی را شکل داده اند که با شنیدن نام این افراد به حس و دریافت ذهنی ناشی از ویژگی های این افراد می رسیم. در محیط سازمان نیز تک تک افراد دارای برند شخصی هستند که قدرت این برند می تواند باعث پیشرفت و موفقیت در کار و پست سازمانی افراد گردد، در این مقاله سعی می شود چگونگی تاثیر برند شخصی و ساختن این برند بر پیشرفت و موفقیت افراد در شغلی که دارند بررسی شود.

 برند که نزدیک ترین ترجمه فارسی آن را می توان "ساختن نام نیک " برشمرد، از مباحث و استراتژی های بسیار مهم بنگاه های کسب و کار است که می تواند به بقا و افزایش سهم بازار و همچنین ساختن مشتریان وفادار منجر گردد. برند یک مفهوم ذهنی است که جزء دارایی های نامشهود هر سازمان یا بنگاه کسب و کار می باشد. برند شخصی مفهومی پیچیده تر از برندینگ در سطح شرکت ها و سازمان ها است، و بسیار مرتبط با روحیات و خلقیات، ویژگی های فردی و در نتیجه رفتارهایی که فرد بروز می دهد است و می تواند وجهه  مثبت یا منفی داشته باشد. از آنجا که سازمانهای هزاره سوم سازمانهایی هستند متکی بر انسان، و ارزشهای انسانی؛ آموزش و فرهنگ سازی در سازمانها بسیار اهمیت پیدا کرده است، توجه به رفتارهای سازمانی کارکنان و استفاده بهینه از دانش کارکنان برای پیشبرد اهداف سازمانی از اولویت های مدیران موفق در سازمان ها است. با توجه به این مزیت ها که پدید آورنده یک رابطه برد – برد بین کارکنان و سازمان است، هر یک از افراد می توانند با ساخت یک برند شخصی موفق در شغل خود نیز پیشرفت نمایند.  خواه ناخواه، روابط درون سازمانی در سازمانها تاثیر گذار است و افراد و جایگاه آنها در گروه های درون سازمانی یا خود سازمان بر اساس برند شخصی است که در طول زمان شکل می گیرد . فاکتورهای مهمی در ساخت برند شخصی موثر هستند از جمله: میزان توانایی انجام کارها، اخلاق و نوع برخورد با دیگران، دانش فردی، خوش قولی، میزان همکاری و همیاری، قابلیت کار گروهی، اعتماد پذیری، میزان تحصیلات، قدرت مدیریت، قدرت رهبری، میزان توانایی در برقراری ارتباط، میزان صبر وتحمل، وغیره؛ که در این مقاله سعی میشود چگونگی پیشرفت و موفقیت در شغل به وسیله ساخت برند شخصی مورد بررسی قرار گیرد.

تاریخچه برند شخصی          
تاریخچه برند با افزایش رقابت بین صنایع مختلف در قرن نوزدهم و اهمیت پیدا کردن بسته بندی محصولات و ثبت نام و نشان تجاری تولید کنندگان کالا بر روی بسته بندی محصولات  آغاز و با تبلیغات تلویزیونی و رادیویی ادامه یافت در دهه  1940تولید کنندگان با افزایش رقابت در پی کسب سهم بیشتر بازار شروع به استفاده از روش های مختلف برندینگ نمودند.
    همانطور که فیلیپ کاتلر پدر بازاریابی مدرن در کتاب خود می گوید  نامهای تجاری خوب از امتیاز مصرف کننده برخوردارند. امتیاز مصرف کننده بدان معنی است که مشتریان نسبت به اسامی وفاداری نشان می دهند. تعداد قابل توجهی از مشتریان، حتی در صورتی که کالاهای جانشین دیگری با قیمتهای پایین تری در بازار عرضه شود، متقاضی همین اسامی تجاری خواهند بود و کالاهای جانشین را نخواهند پذیرفت.
     برندسازی شخصی، تثبیت موقعیت شخصی و تمام برندسازی‌های فردی با هر نامی، اولین بار در کتاب  تفکر کنید و ثروت خود را افزایش دهید  در سال 1937 توسط ناپلئون هیل  معرفی شد. این ایده بعدها در سال 1981 در کتاب موقعیت: نبردی برای ذهن ، توسط ال رایز و جک ترو  منتشر شد.
    برند شخصی اولین بار در سال ۱۹۹۷ توسط تام پیترز در مجله  فست کمپانی  بکار برده شد.
    برند شخصی نیز می تواند مانند برند بنگاه ها و سازمانها برای یک فرد مزیت ایجاد کند و در رقابت برای ارتقا شغلی وی را در اولویت انتخاب قرار دهد. برند شخصی مجموعه ای از حسهای مختلفی است که منتج به یک حس غالب در ذهن اطرافیان و آشنایان با به یادآوری یا دیدن یک شخص می گردد، این حس ها تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار دارد که در ادامه ذکر می گردد.
     به گفته ی مونتویا، نویسنده ی کتاب “برندی به نام شما و پدیده ی برند سازی شخصی”: هرکسی، خواه ناخواه، دارای یک برند شخصی است”. هدف باید این باشد که آن برند طوری طراحی شود که تاثیری واضح و حائز اهمیت در مورد شما و کارتان ایجاد کند، چه شما صاحب کسب و کاری کوچک باشید، یا یک کارآفرین تنها یا مدیر عامل یک شرکت.
    الزامات برند های شخصی متخصصان هاروارد بر اساس پاسخ خوانندگان وبسایت هاروارد بیزنس ریویو و اولویت‌بندی مخاطبان، موارد ذیل را به عنوان الزامات برندهای شخصی معرفی کرده‌اند.
    • قادر به اقناع مخاطب باشد
    • اصالت داشته باشد
    • پايدار باشد
    • شناخته شده و مقبول باشد (اصل مشهور مقبول شدن)
    برای دستیابی به این ویژگی ها می توان اقدامات زیر را انجام داد:
    • نوع دیدگاه خود نسبت به حرفه ‌یا شغل‌مان را تغییر دهیم
    •  عوامل وفاداری خود را ارزیابی مجدد کنیم
    • با خود صادق باشیم
    • از بزرگان بیاموزیم
    • زیاد آفتابی شویم
    • ثبات قدم و پشتکار داشته باشیم
    • حواسمان به نحوه‌ی انجام کارمان باشد
    •  شبکه بازاریابی خود را ایجاد و آن را مدیریت کنیم
    •  معماری اقناع و چگونگی اثرگذاری را بیاموزیم
    •  از بازخورد دیگران استقبال کنیم
     •  ارزیابی دوباره و کنترل مستمر

    
عوامل موثر در برندسازی شخصیت در محیط کار
عوامل بسیاری در شکل گیری و ارتقا برند شخصی افراد موثر می باشد که در ذیل به بررسی برخی از مهمترین این عوامل می پردازیم:
    1- توانایی انجام کار: میزان اثربخشی و کارایی فردی در افراد مختلف متفاوت و قابل تغییر می باشد و ارتباط زیادی با انگیزه افراد نیز دارد، چگونگی انجام امور محوله، سرعت، دقت و کیفیت انجام امور در خوشنامی افراد نقش   بسزایی دارد. زمانی که فرد توانایی های خود را بروز می دهد و در سازمان به عنوان فردی توانا شناخته می گردد بیشتر مورد اعتماد مدیران قرار گرفته و فرصت ارتقا شغلی وی نیز افزایش می یابد.
    2- اخلاق: یکی از مهمترین عوامل ساخت برند شخصی، برخورد مناسب و خوش اخلاقی در محیط کار است. همه افراد دوست دارند در کنار همکاران خوش اخلاق کار کنند زیرا به طور معمول یک سوم شبانه روز را در محیط کار سپری می کنند و این زمان چون عموماً با آغاز فعالیت روزانه همراه است و می تواند تاثیر مستقیم بر حالات روحی فرد در سایر ساعات داشته باشد، داشتن همکاران مناسب برای افراد اهمیت زیادی دارد. مدیران موفق نیز با رصد رفتار کارکنان سازمان امتیاز مناسبی در ارزیابی های خود برای خوش اخلاقی فرد در نظر گرفته و در ارتقا شغلی پرسنل  مورد استفاده قرار می دهند.
    3- دانش فردی: در سازمانهای هزاره سوم دانش نقش حیاتی را ایفا می نماید و مدیریت دانش از نقش های مهم مدیریتی در این سازمانها به حساب می آید. پرسنلی که بر اساس تجربه و یا تحصیلات به دانش مفید دست یافته و  می توان از این دانش در جهت پیشبرد اهداف سازمانی استفاده نمود، در سازمان جایگاه ویژه ای پیدا می نمایند و همواره نقطه اتکا همکاران و حتی مدیران سازمانی می باشند. به صورت غیر رسمی همکاران مشکلات خود را با این فرد در میان می گذارند و به صورت رسمی نیز کارهای مهم به این افراد سپرده می شود. این گونه افراد در سطوح مختلف سازمانی یافت می شوند و بر همين این اساس است که مدیریت دانش در سازمانها اهمیت پیدا نموده تا بتوان با استفاده از تمامی ظرفیت های سازمانی به حداکثر بهره وری رسید.
    4- خوش قولی: خوش قولی از صفات پسندیده اخلاقی است که در شکل گیری برند شخصی افراد بسیار موثر است، برای اشتهار به خوش قولی در بین کسانی که با ما ارتباط دارند بهتر است همیشه به یاد داشته باشیم ” قولی ندهیم که نمی توانیم به آن عمل کنیم و به قول هایی که می دهیم عمل کنیم” ، این راهکار می تواند در خوش قولی ما بسیار موثر باشد. زمانی که افراد به خوش قولی شهره می شوند مورد اعتماد دیگران واقع شده و همکاران برای کارهای گروهی و انفرادی حساب ویژه ای روی افراد خوش قول باز می نمایند و این فاکتور می تواند باعث پیشرفت شغلی افراد گردد.
    5- میزان همکاری و همیاری: وقتی فرد همیشه در کمک کردن به دیگران پیش قدم باشد و براي اين كار وقت گذاشته و با خوش اخلاقی جواب گوی همکاران خود باشد، بین همکاران محبوبیت پيدا كرده و میزان اعتماد پذیری وی بالا می رود. کمک کردن به دیگران تاثیر مثبتی بر ذهن افراد باقی خواهد گذاشت و ماندگاری این حس می تواند ارزش برند شخصی افراد را بالا ببرد.
    6- قابلیت کار گروهی: با توجه به اهمیت کار گروهی در فعالیت سازمانهای امروزی، مدیران همواره قابلیت مشارکت افراد در کارها و ماموریت های گروهی را زیر نظر داشته و برای افراد موثر در گروه که بهره وری فردی آنها باعث هم افزایی بیشتر در کارهای گروهی می گردد، ارزش ویژه ای قائل می شوند و در ارتقا شغلی افراد نیز این عامل را مد نظر می گیرند.
    7- اعتماد پذیری: اعتماد پذیری خود شامل مجموعه ای از عوامل مختلف می باشد که حس اعتماد را در بین همکاران یک فرد نسبت به وی تقویت می نماید. عواملی مانند راز داری، میزان همکاری و همیاری، کمک به دیگران، نحوه انجام امور، خوش قولی و سایر موارد که می توانند به وجود آورنده حس اعتماد در بین همکاران گردد.
    8- میزان تحصیلات: میزان تحصیلات و نوع مدرک تحصیلی به خودی خود دارای ارزش است و فرد می تواند با استفاده از این فرصت و اتکا به این ارزش در ساخت برند شخصی خود نیز موفق شود.
    9- میزان توانایی در برقراری ارتباط: قدرت برقراری ارتباط در افراد مختلف متفاوت است و خصوصیات شخصیتی افراد در میزان برقراری ارتباط با دیگران موثر است. مثلاً افراد برون گرا معمولاً در این امر موفق تر از افراد درون گرا می باشند. در محیط کار برخورد مناسب و دوستانه با دیگران می تواند باعث خوشنامی گردد. معمولاً قدرت برقراری ارتباط در افراد در شکل گیری گروه های درون سازمانی و خصوصیات رفتار سازمانی این گروه ها تاثیر دارد.
    پژوهش های جدیدی که در سازمانها انجام شده نشان می دهد بیش از پنجاه درصد مشکلاتی که در سازمانها اتفاق می افتد مربوط به نرم افزار و فقدان تسهیلات نیست، بلکه مشکل ارتباطات بین فردی است. فقدان مهارت های           بین فردی هزینه های بسیار زیادی از جمله هزینه های مالی، هزینه های روان شناختی و عاطفی را برای یک سازمان ایجاد می کند. بنابراین نداشتن مهارت های آموزشی می تواند هم باعث ازدياد تضاد ها و تعارض ها شود و هم به تعارض ها شدت ببخشد. همچنین ممکن است تخریب هایی را در سطوح مختلف درون و برون سازمانی در پی داشته باشد.
    10- قدرت مدیریت: قدرت مدیریت کارها و همچنین مشکلات پیش بینی نشده در امور شغلی نيز، نقش مهمی در ساخت برند شخصی افراد دارد و میزان اعتماد پذیری این گونه افراد را مابین همکاران و مدیران ارشد سازمان بالا          می برد.
    11- قدرت رهبری: قدرت رهبری بیشتر یک ویژگی فطری است که در برخی افراد وجود دارد كه می توانند جمع را تحت تاثیر قرار دهند. با شناسایی و آموزش صحیح این گونه افراد می توان مدیران خوبی را پرورش داد. از این نظر همیشه مورد توجه مدیران ارشد قرار می گیرند. این افراد دارای برند شخصی خاصی هستند که می توان در جهت منافع سازمان به کار برده شوند.
    12- میزان صبر و تحمل: از ویژگی های اخلاقی و فردی می توان به میزان صبر و تحمل افراد در محیط کار اشاره کرد که در شرایط سخت کاری عامل موثری برای موفقیت در انجام امور می باشد و این موفقیت در ساخت برند شخصی افراد و بالا بردن ارزش این برند موثر است.
    13- آراستگی و نوع لباس: همیشه دیدن افراد خوش لباس و آراسته احساس مثبتی در بین اطرافیان به وجود  می آورد که می توان از این احساس در تقویت ارزش برند شخصی استفاده نمود.
    14- قانونمندی: احترام به قوانین سازمانی و پرهیز از تاثیر تصورات و برداشت های شخصی در انجام امور قانونی و مشخص می تواند به خوشنامی افراد منجر شود و همواره باید به یاد داشت که تاثیر مثبت رعایت قانون بیشتر از ناراحت شدن مقطعی بعضی دوستان و یا افراد با انتظارات فرا قانونی است.
    15- متمایز بودن:  تمایز داشتن با سایر همکاران می تواند افراد را بیشتر در معرض دید قرار دهد. برای متمایز بودن باید از فاکتورهای شخصیتی و رفتاری مثبتی استفاده نمود تا تاثیر بیشتری در ذهن افراد بجا بگذارد.               بنابراين، اصل "تداوم" در این امر بسیار مهم است زیرا اگر این متمایز بودن به صورت مقطعی باشد نتیجه عکس خواهد داد و ارزش برند شخصی دچار سقوط ناگهانی شده و ممکن است باعث برچسب هایی مانند ریا کاری، متظاهر و فریبکار بودن و یا در خوش بینانه ترین حالت باعث شکل گیری تفکر عدم تعادل رفتاری در ذهن سایرین گردد.
    16- هوش: هوش افراد در موفقیت برقراری ارتباط با سایرین و همچنین قدرت تصمیم گیری درست، نقش بسزایی دارد و افراد دارای IQ و EQ بالا می توانند بسیار موفق تر از همکاران خود باشند . اين افراد با اتکا به هوش خود  مي توانند برند شخصی خود را ارتقا داده و اعتماد مدیران ارشد سازمانی را بیشتر جلب نمایند و راه پیشرفت خود را هموار سازند.
    17- سایر عوامل: عوامل بسیاری در ساخت برند شخصی افراد در محیط کار موثر هستند که به بعضی از مهمترین آنها اشاره شد. ولی باید توجه داشت که عواملی مانند مسائل فرهنگی، اجتماعی، فرهنگ سازماني و مواردي ديگر          می توانند بر روی میزان تاثیر این عوامل موثر باشند. یک فرد موفق با بررسی و پایش این فاکتورها و عوامل می تواند برند شخصی قوی و با ارزشی برای خود ساخته و آن را نگهداری و ارتقا دهد. 
    اهمیت داشتن برند شخصی در محیط کار سازمانهای هزاره سوم سازمان هایی مبتنی بر دانش و ارزش های انسانی هستند كه نیروی انسانی و روابط في مابين در آن اهمیت ویژه ای برای مدیران ارشد سازمانی دارد. مدیران در سازمان های پیشرو و موفق همواره  استعدادهای موجود در سازمان را مد نظر داشته و جهت ارتقا انگیزه و بهره وری کارکنان تلاش مي كنند پیشرفت شغلی افراد با توجه به شایستگی آنها انجام پذیرد. ساخت یک برند شخصی قوی می تواند فرد را سریع تر در معرض انتخاب مدیران جهت ارتقا شغلی قرار دهد.  09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
فروش برند شنزي shenzi
فروش برند تي ولي TIVOLI
فروش برند غنیمت GHANIMAT
فروش برند آماده ماتراسيmatrasi
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده