بررسی برندینگ در صنایع ایران




برند به عنوان عضو اساسی یک شرکت و محصولات خدمات بسیاری را در جهت حضور بهتر در بازار عرضه می کند که این تاثیرات جنبه های بسیار مثبتی را بر صنایع و اقتصاد می گذارد در این مقاله قصد در رابطه با تاثیراتی که برند، نام تجاری، لوگو و یا آرم بر صنایع می گذارد را بررسی کنیم.

برند به عنوان نام، طرح و نمادی است که ویژگی ها و خدمات یک محصول را معرفی کرده و آن را از سایر محصولات مشابه در بازار متمایز می کند. این نام به عنوان شناسه و هویت محصول و خدمات شناخته می شود و آن را مخاطبان مورد نظر معرفی و مشخص می کند. همانطور که اشخاص دارای نام و نام خانوادگی برای شناسایی از سایر افراد می باشند محصولات نیز دارای نامی هستند تا در سبد های خرید بتوان با توجه به نام، آن ها را انتخاب کرد. بنابراین انتخاب نام برای محصولات در بازار کار بسیار حائز اهمیت می باشد.
برندینگ، یک تصویر ذهنی از محصول است که خدمات را در اختیار مصرف کننده محصول قرار می دهد و موجب می شود مشتری با این نام و خدمات محصول آشنا حذف شود و با شنیدن نام برند و لوگو، با کارخانه و شرکتی که محصولات را ارائه می دهد نیز آشنا می شوند و از این طریق می توانند با سایر محصولات این شرکت ها آشنایی پیدا کرده و از آن ها نیز برای رفع نیاز های خود استفاده کنند.
برندینگ علاوه بر شرکت های خدماتی و توزیع محصول بر صنایع نیز تاثیرات بسیار مثبتی می گذارد مانند صنایع برق، صنایع رنگ، صنایع شیمیایی، صنایع بازرگانی، صنایع نفتی و غیره.
عملکرد برندینگ باید به گونه ای باشد که بتواند از حضور خود دفاع کند زیرا برند باید در زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت به فعالیت بپردازد و همیشه موفق باشد و عملکرد آن در هر یک از این بازه های زمانی متفاوت خواهد بود به این صورت که در زمانی کوتاه‌مدت نام برند می تواند یک ایده و فکری خلاقانه را به مخاطبان القا کند و در عرصه و زمینه خدمت رسانی خود پیشگام باشد و خیلی سریع به قلب و ذهن مشتری راه پیدا کند. ولی در مدت زمانی بلندمدت از آن برند تازه تاسیس و جدید یک نام باقی می ماند که با سایر نام ها و رقبایش متفاوت است و باید در عرصه‌ی بازار با این رقبا رقابت داشته باشد و توجه داشته باشد که باید در این زمان تلاش خود را برای حضور بسیار بیشتر کند زیرا جذابیت و خصوصیات جدیدی که در زمان تاسیس داشت دیگر برای مشتری جذاب نخواهد بود و خصوصیات کوتاه‌مدت از بین می رود.
صنایع و برند
برای واضح تر شدن تاثیر برند بر صنایع باید از دو مثال ساده استفاده کنیم. تکثیر اوراق را در نظر بگیرید، ایده اولیه این طرح را شرکت زیراکس انجام داد به صورتی که این شرکت با ماشین کپی زیراکس ایده و فکر بی نظیر تکثیر اوراق را خلق کرد و به برندی معتبر در این عرصه بدل شد ولی بعد از گذشت مدت زمانی مشخص بین ماشین های کپی، برند زیراکس و دیگر برند ها و تولید کنندگانی که در این عرصه فعالیت می کنند تفاوتی وجود نداشت مانند برند کانن. البته در سال های ابتدایی شاید فقط برند زیراکس بود که بهترین کیفیت را ارئه می داد ولی بعد از رونق گرفتن این صنعت و تولد برند های دیگر سایر برند اگر کیفیت برتری نسبت به زیراکس ارائه ندهند میفیت بدتر نیز ندارند. اما مشاهده می شود همچنان زیراکس حرف اول را در این صنعت می زند که دلیل آن برند زیراکس است نه کیفیت محصول.
در این زمینه می توان از برند دلستر به عنوان محصول داخلی نیز نام برد. این شرکت اولین شرکتی بود که ایده تولید آبجو بدون الکل را عملی کرد و به برندی معروف در ایران تبدیل شد به این صورت که شرکت های دیگر نیز برای انتخاب برند برای محصول خود نیز از این اسم برند استفاده کردند و در بازار با این نام ها حضور پیدا می کنند مانند دلستر جوجو، دلستر ایستک، دلستر بیتمال و غیره.
به طور کلی شرکت ها به دو دسته تقسیم می شوند:
۱٫فروشندگانی که اعتقاد دارند موفقیت و رشد شرکت بر پایه توسعه محصولات است.
۲٫فروشندگانی که معتقدند با تثبیت برند می توان به موفقیت رسید.
نمی توان میان این دو دیدگاه مقایسه‌ی صحیحی داشت و فقط با دیدن بازار و انتخاب مشتری است که می توان به نتیجه ای درست رسید. به عنوان مثال برند دلستر و شرکت های مشابهی که به تولید این نوشیدنی پرداختند را بررسی می کنیم به گواه کارشناسان غذایی و تضمین کیفیت محصول، بهترین آبجوی بدون الکل توسط شرکت جوجو تولید و عرضه می شود در صورتی که بیش از ۷۰ درصد بازار از برند دلستر استفاده می کنند که نشان از برندسازی قوی و تاثیری است که این برند بر صنعت غذا داشته است.
برند به عنوان پایه و اساس یک شرکت شناخته می شود به طوریکه بقای شرکت به بقا و جایگاه برند بین مخاطبان و مشتریان بستگی دارد کشورهای توسعه یافته ای که دارای برندهای موفق و معروف هستند برای تثبیت برند خود تلاش و فعالیت کرده اند. تولیدکنندگان ایرانی بیش از اینکه از مسائل مالی و مشکلات اقتصادی صدمه ببینند از نداشتن برند آسیب دیده اند.
بنابراین بعد از راه اندازی شرکت و کسب و کار خود برندینگ را جدی بگیرید و برای موفق شدن برند خود از هیچ تلاشی دریغ نکنید از برند های موفق الگو برداری کنید و مدیران بازاریابی و برندینگ مشاوره بگیرید. اگر جایگاه خود در ذهن مشتری را ضعیف دیدید سریعا به تغییر رویکرد خود بپردازید و اگر جایگاه مناسبی و قدرتمندی نسبت به رقبایتان دارید برندی جدید را برای خدمات خود ایجاد کنید.
توجه کنید که مهم نیست شرکت در مورد برند خود چه فکری می کند چیزی که دارای اهمیت است میزان رضایت مشتری است. 09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
فروش برند شنزي shenzi
فروش برند تي ولي TIVOLI
فروش برند غنیمت GHANIMAT
فروش برند آماده ماتراسيmatrasi
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده