مدت اعتبار برند و تمدید برند




زمانی که یک کسب و کار را آغاز می‌کنید، این اختیار را دارید که محصولات یا خدمات خود را با استفاده از یک نام یا علامت تجاری به مردم بشناسانید. طبیعتاً این اقدام می‌تواند آینده‌ی کسب و کارتان را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال بسیاری از مدیران شرکت‌ها علاقه‌ای به ثبت برند ندارند، چرا که فکر می‌کنند انجام کارهای اداری آن با زحمت زیادی همراه است.
در اولین فرصت اقدام به تعیین نام برند و به ثبت رساندن آن کنند. علامت تجاری یا همان برند مشخصه‌ای است که محصولات شما را در بین افراد مختلف بر سر زبان‌ها می اندازد و به ثبت رساندن آن احتمال سوءاستفاده از آن را توسط دیگران به صفر می‌رساند.
اما سوالی که شاید برایتان مطرح است این باشد که مدت اعتبار برند و علامت تجاری ثبت شده چند سال است و آیا با یک بار به ثبت رساندن آن دیگر نیازی به تمدید آن خواهد بود یا خیر؟ ما در ادامه‌ی این مقاله توضیحات مفیدی را در این خصوص بیان می کنیم.

مدت اعتبار برند ثبت شده

ابتدا در نظر داشته باشید که طبق قوانین ایران تنها کسی که برند یا علامت تجاری را به ثبت می‌رساند امکان استفاده از آن را دارد. ضمن اینکه به ثبت رساندن علامت تجاری که شامل حرف، تصویر، مهر، عبارت یا غیره خواهد بود، کاملاً اختیاری است، هر چند قانون‌گذار در بعضی از موارد به ثبت رساندن برند یا علامت تجاری را الزامی دانسته است.

از زمانی که مدیران شرکت برند خود را به ثبت رسانده باشند؛ طبق قانون صریح علایم تجاری، تا 10 سال بدون هیچ مشکلی می‌توانند از آن استفاده کنند. بعد از اتمام دوره‌ی 10 ساله تمدید اعتبار علامت تجاری بلامانع خواهد بود و دارنده‌ی علامت برند می‌تواند پس از اتمام اعتبار درخواست خود را مبنی بر تمدید مجدد ارسال کند.
دقت کنید که ممکن است به دلایل زیادی بعد از دوره‌ی 10 ساله اقدامی از سوی صاحب برند مبنی بر تمدید علامت تجاری نشود، در این‌گونه موارد قانون‌گذار این امکان را برای دارنده علامت برند قرار داده است که تا 6 ماه پس از پایان اعتبار برند، بتواند درخواست خود را به جهت تمدید مجدد ارسال کند. البته ناگفته نماند که این کار پس از پرداخت جریمه که به میزان نیمی از هزینه ثبت علامت است، انجام خواهد شد.

حکم بلا استفاده ماندن برند بعد از 3 سال

مدیران شرکت‌ها در نظر داشته باشند که نمی‌توانند برند یا علامت تجاری را فقط به ثبت برسانند اما از آن به مدت طولانی استفاده نکنند. در واقع قانون‌گذار بعد از 3 سال استفاده نکردن از علامت برند، آن را از دست ذینفع خارج کرده و به هر شخص ذینفع دیگری که قصد دارد آن علامت را به ثبت رسانده و استفاده کند، تسلیم خواهد کرد. در واقع اگر برندی بعد از 3 سال بلا استفاده بماند، هر شخص دیگری از طریق دادگاه می‌تواند حکم ابطال آن را گرفته و پس از انجام کارهای اداری، نام و علامت تجاری را برای خود به ثبت برساند.

مدارک مورد نیاز به جهت تمدید برند و علامت تجاری

تمدید برند باید در دو نسخه انجام و پس از به امضا رسیدن توسط مدیران شرکت و یا نماینده‌ی قانونی وی به مراجع ذیصلاح تسلیم شود تا ظرف مدت مشخصی کارهای اداری آن جهت تمدید طی شود. با این حال برای این منظور مدارک زیر برای اشخاص حقیقی و حقوقی مورد نیاز خواهد بود:
  • فتوکپی کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل یا مالک علامت برند
  • کامل کردن فرم و آماده کردن نمونه علامت برند
  • امضا و مهر کردن وکالتنامه
موارد بالا برای افراد حقیقی بوده و برای افراد حقوقی ضمن موارد بالا باید کپی روزنامه رسمی بهمراه تغییرات احتمالی آن نیز آماده شود.
در نظر داشته باشید که برای تمدید مدت اعتبار برند و علامت تجاری ثبت شده، نیازی به کاری از سوی شما نیست و برای این منظور فقط کافی است که به موسسه هانا ثبت مراجعه کنید و یا با شماره‌های موجود در وب‌سایت با پشتیبان‌های این تیم تخصصی تماس بگیرید تا شما را برای انجام این کار راهنمایی کنند.

تمدید برند و علامت تجاری



برند تجاری به عنوان یک نشان اختصاصی برای خدمات و محصولات یک شرکت است که می‌تواند دارای مزایای زیادی برای مشتریان و شرکت باشد. علامت تجاری دارای اعتبار ده ساله بوده که بعد از آن نیاز به تمدید دارد. تمدید برند و علامت تجاری به عنوان یک کار تخصصی محسوب شده که برای تمدید آن نیاز به داشتن تجربه و مهارت احساس می‌شود. بعد از انقضای اعتبار برند و علامت تجاری صاحب برند باید نسبت به تمدید آن اقدام کند.
تمدید برند دارای یک فرصت شش ماهه از زمان انقضای آن است که باید مورد توجه صاحب علامت قرار بگیرد. صاحب علامت تجاری اگر می‌خواهد از نشان تجاری برای مدت ده سال دیگر بهره‌مند شود باید مراحل مختلف را طی کند تا بتواند علامت تجاری خود را تمدید کند.

مدارک مورد نیاز برای تمدید علامت تجاری

می دانید که متقاضی تمدید نشان تجاری می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد و برای تمدید برند نیاز به یک سری از مدارک احساس می‌شود که عبارت است از:

شخص حقوقی

  • ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب علامت
  • ارائه کپی روزنامه رسمی شرکت و تغییرات صورت گرفته
  • ارائه نمونه علامت تأیید شده و کامل کردن فرم اطلاعات
  • ثبت مهر و امضاء وکالت نامه

شخص حقیقی

  • ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب علامت
  • ارائه نمونه علامت تأیید شده و کامل کردن فرم اطلاعات
  • ثبت مهر و امضاء وکالت نامه
در صورتی که شخص بخواهد، علامت و نشان تجاری خود را به صورت رسمی تمدید نماید، باید مدارک گفته شده در بالا را به صورت کامل تکمیل کرده و درخواست خود را اعلام نماید.

درخواست تمدید نشان تجاری

زمانی که اعتبار نشان تجاری به تاریخ انقضاء خود نزدیک شود، شخص با آماده کردن مدارک خود با توجه به وجود شخصیت حقیقی یا حقوقی می‌تواند درخواست خود را جهت تمدید نشان تجاری ارائه دهد. طبق ماده 91 قانون ثبت، درخواست تمدید نشان تجاری باید دارای نکات گفته شده در زیر باشد:
  • متقاضی باید شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه و نشان تجاری که قصد تمدید آن را دارد ارائه نماید.
  • مشخص کردن طبقه کالا و نشان تجاری که به ثبت رسیده است ضروری است.
  • متقاضی باید نام و آخرین نشانی کامل مالک علامت ثبت شده را ارائه دهد.
  • باید توجه کنید که درخواست تمدید نشان تجاری زمانی از طرف سازمان تمدید علامت تجاری پذیرفته شده است که هزینه آن به صورت کامل پرداخت شده باشد.
  • مالک علامت باید بداند که اگر می‌خواهد طبقه علامت تجاری ثبت شده را تغییر دهد با توجه به ویرایش جدید طبقه بندی بین‌المللی، باید هزینه آن را پرداخت نماید.
  • تغییر طبقه علامت باعث می‌شود تا هزینه انتشار آگهی در روزنامه‌های رسمی کشور بر عهده مالک آن باشد.
  • مالک نشان تجاری می‌تواند علاوه بر درخواست تمدید نشان تجاری، طبقه کالا و خدماتی که علامت در آن به ثبت رسیده است را کاهش دهد.

کات کلیدی در زمان درخواست تمدید علامت

مرجع ثبت علامت تجاری وظیفه دارد پس از درخواست متقاضی مبنی بر درخواست تمدید نشان تجاری، مدارک مورد نظر را بررسی کرده و در صورت وجود هر گونه نقص در مدارک، آن را به اطلاع صاحب نشان تجاری برساند. طبق ماده 128 ثبت، برای ثبت نشان تجاری باید مراتب ذیل در دفتر ثبت به شکل صحیح درج شود:
 
  • اعلام نام و نشانی دقیق صاحب علامت
  • اعلام نشانی نماینده قانونی صاحب علامت در صورت وجود
  • الصاق نمونه علامت اختصاصی ثبت شده
  • بیان دقیق جزئیات علامت ثبت شده با ذکر رنگ و ویژگی‌های کامل
  • ارائه تاریخ و شماره ثبت اظهارنامه و تاریخ ثبت علامت تجاری
متقاضی موظف هست حداکثر ظرف مدت یک ماه از تأیید کتبی درخواست تمدید علامت، نسبت به هزینه‌های آن اقدام کند. در صورتی که هزینه تعلق گرفته به تمدید علامت در مدت زمان مشخص شده انجام نشود، درخواست به صورت کامل لغو می‌شود. در صورت وجود هر گونه تغییر در تمدید علامت، باید تغییرات طبق قوانین در نظر گرفته شده انجام شود. تمدید علامت صورت گرفته با توجه به دنباله ثبت اصلی در دفتر مربوطه ثبت می‌شود و گواهی نامه تمدید به مالک اصلی علامت داده می‌شود.

با توجه به این که ثبت علامت تجاری دارای قوانین مخصوص به خود است و بسیاری از افراد اطلاعات کاملی در این زمینه ندارند بهتر است برای تمدید برند و علامت تجاری، از یک شرکت معتبر استفاده شود. در بین شرکت‌های مختلفی که در زمینه ثبت نشان تجاری فعال هستند



09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
فروش برند شنزي shenzi
فروش برند تي ولي TIVOLI
فروش برند غنیمت GHANIMAT
فروش برند آماده ماتراسيmatrasi
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده