انتخاب نام برند و ثبت برند




انتخاب نام برند : برند یک نام تجاری است که برای فروش کالا استفاده می شود، برند برای محصول تنها یک نام نیست بلکه یک نشان و سمبل گرافیکی می باشد که تمامی هدف طراحی و ثبت آن فروش کالاها یا ارائه خدمات می باشد.اما هدف از طراحی و ثبت برند بسیار فراتر از فروش کالا می باشد به این دلیل که با ثبت برند می توان به بازار مسلط شد به شرط داشتن برنامه ریزی دقیق و صحیح ،ارائه محصولات و خدمات با کیفیت.با ثبت برند برای کالا و خدمات خود می توان ارزش آفرینی کرد.


برندهای قابل ثبت و غیر قابل ثبت

شرایط برند قابل ثبت : هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، برند محسوب می شود که در بعضی کشورها از صداها، اشکال سه بعدی و حتی عطرهای قابل استشمام هم استفاده می کنند که تمام این ها با توجه به قوانین کشورها تعیین می شود.

شرایط برند غیرقابل ثبت

  • واژه های عام
  • واژه ای توصیف کننده
  • علائم گمراه کننده از نظر تشابه اسمی و مکان جغرافیایی و ….
  • علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه
  • علائم سلطنتی و پرچم و نشان دولت های دیگر
  • مانند آن قبلا ثبت شده باشد
  • نتواند کالا و خدماتش را توصیف کند
  • شخص دیگری تقاضای ثبت همان علامت را زودتر داده باشد

چگونه نام برند مناسب انتخاب کنیم ؟

انتخاب نام برند با تلفظ راحت : اکثر افراد برای نوآوری بیشتر سعی دارند که کلمات خاصی را برای برند خود ارائه دهند اما کار درستی نیست! به این دلیل که تلفظ کلمه ای خاص برای افراد کار بسیار مشکلی می باشد که شاید این امر،امری ابتدایی به نظر بیاید اما امری بسیار مهم است به این دلیل که تلفظ ها و نگارش های مختلف برای سرچ و معرفی برند بین مشتریان ایجاد مشکل می کند. کسانی که برای معرفی برند و فروش کالاهای خود فروش اینترنتی را انتخاب می کنند باید دقت بیشتری در راحتی تلفظ برند خود داشته باشند تا بازاریابی راحت تری را داشته باشند.
انتخاب نام برند کوتاه : بهتراست نام برند نامی کوتاه باشد و در آن توصیف و تشریح نباشد به این دلیل که مشتریان برای به خاطر سپردن آن نمی توانند تک تک کلمات را به خاطر داشته باشند یه همین دلیل نام کوتاه بسیار مناسب است.
انتخاب نام برند منحصر به فرد : نام انتخابی برند باید منحصر به فرد باشد به صورتی که در خاطر شخص بماند.شاید یکسری از اسامی برای شما منحصر به فرد باشد اما در واقعیت خیر.باید توجه داشته باشید که برند انتخابی شما نزدیک به برند های معروف نباشد زیرا در بین آنها به خصوص در ابتدای کار که بسیار نو پا است گم می شود.
انتخاب نام برند با تلفظ منحصر به فرد : برند را جوری باید انتخاب کرد که تلفظ منحصر به فرد داشته باشد به این معنا که علاوه بر خاص بودن شکل تلفظی آن جوری باشد که در ذهن ها راحت بماند.
انتخاب نام برند بدون ایجاد احساسات : برای انتخاب نام برند باید به این قضیه توجه داشت که با تلفظ آن در مشتری ایجاد احساسات نشود چه مثبت و چه منفی برای مثال : پیتزا فروشی (مجید کثیف) و یا آقای تمیز و ….
انتخاب نام های مخفف، لغت زشتی را ایجاد نکند : باید به این امر توجه داشت که از مخفف کلماتی که استفاده می شود و در کنار هم آورده می شوند از کنار هم آورده شده حروف مخفف لغت با معنی زشت یا تمسخر آمیزی برای نام برند استفاده نشود.

مدارک لازم برای ثبت برند :

ثبت برند برای شخص حقیقی
این نوع ثبت برند برای خود شخص می باشد و باید مدارک زیر را ارائه دهند :
  • جواز ثبت برند یا پروانه کسب
  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • تصویر علامت به ابعاد ۶در۶ به تعداد ۱۲عدد
  • دربرگه ای جدا توضیحی درباره آن طرح و اثبات وجود آن در فرهنگ لغات
  • اگر برند انتخاب شده لاتین باشد نیاز به کارت بازرگانی دارد

مدارک ثبت برند برای شخص حقوقی:

  • جواز کسب
  • مدارک شرکت و روزنامه آگهی تاسیس آن
  • کپی شناسنامه و کارت ملی شخصی که در شرکت دارای حق امضا باشد
  • تصویر علامت به ابعاد ۶در۶ به تعداد ۱۲عدد
  • دربرگه ای جدا توضیحی دریاره آن طرح و اثبات وجود آن در فرهنگ لغات
  • اگر برند انتخاب شده لاتین باشد نیاز به اخذ کارت بازرگانی دارد.
ثبت برند و آنچه لازم است بدانید : زمانی که خدماتی ارائه و محصولی تولید می شود نیاز به معرفی و تمیز تشخیص دادن از سایر خدمات و محصولات دیگر دارد که این امر با ثبت برند (علامت تجاری) امکان پذیر می باشد.
علامت تجاری یا برند انتخاب شده باید توانایی معرفی محصول و خدمات ارائه شده اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم داشته باشد.غالبا در اکثر مشاغل برند برای شناخته شدن محصولاتشان از محصولات رقیبان و جذب و حفظ مشتری طراحی و ارائه شده و حائزاهمیت بودن این امر مشخص شده است اما متاسفانه حائز اهمیت بودن ثبت برند که تنها وسیله حمایت از آن می باشد هنوز به طور کامل جا نیفتاده است.
هنگامی که برند به ثبت میرسد از نظر قانونی شرکت حق انحصاری نسبت به آن پیدا کرده و می تواند از عرضه کالا ها توسط اشخاص دیگر با علامت تجاری یکسان یا مشابه که به صورت گمراه کننده ای خود را از آن برند یا زیر مجموعه آن نشان می دهد که این امر باعث گمراه شدن مشتریان می شود جلوگیری کند. اگر برند به ثبت نرسد سرمایه گذاری در بازاریابی یک محصول به دلیل استفاده کردن از آن علامت تجاری یا علامت مشابه آن به هدر رفته و نه تنها سود شخص و شرکت را کاهش داده بلکه باعث نزول کیفیت آن محصول ارائه شده می شود.پس ثبت برند می تواند برگ برنده آن محصول در بازار و همچنین اعطای آن به شخص ثالث منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشد و همچنین اگر قصد اعطای نمایندگی داشته باشند ثبت برند جزء ضروری اعطای نمایندگی است.

مدت اعتبار برند

از تاریخ ثبت برند تا ده سال دارای اعتبار می باشد همچنین شش ماه زمان برای تاخیر تمدید آن به همراه پرداخت هزینه تاخیر درنظر گرفته شده است.

قابل ثبت بودن یا نبودن برند

هر حرف یا حروف،کلمه، عکس، شکل، رنگ،برچسب یا ترکیبی از آن ها که برای تشخیص و معرفی کالاها وخدمات بکار رود، علامت تجاری یا برند محسوب می‌شود.در بعضی از کشور ها ثبت برند محدودیتی ندارد.یعنی علاوه بر گزینه های گفته شده حتی با صوت یا مزه یا بو و خیلی چیزهای دیگر می توانند علامت تجاری خود را به ثبت برسانند. اما با این حال بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان برند قابل ثبت هستند محدودیت‌هایی قائل شده‌اند واجازه ثبت برندهایی را می‌دهند که قابل یا مشاهده باشند یا بتوان آن ها را به صورت گرافیکی نشان داد.

حال به برندهای غیر قابل ثبت می پردازیم

  1. واژه های انتخابی عام نباشند.
  2. توصیفی نباشند.
  3. خلاف نظم عمومی و اخلاق نباشند.
  4. گمراه کننده نباشد یعنی مصرف کننده را از نظر ماهیت جغرافیایی و کیفیت دچار گمراهی نکند .
  5. همچنین دچار گمراهی با علامت تجاری دیگر نشود.

طبق ماده ۳۲ قانون برند طبق شرایط زیر به ثبت نمی رسد:

  • کالاها یا خدمات تولید شده از کالاها و خدمات تولید شده جای دیگر قابل تشخیص نباشد.
  • دارای هماهنگی با نظم عمومی و موازین شرعی باشد.
  • تحت هیچ شرایطی از نظر خصوصیات و شرایط جغرافیایی ،مراکز تجاری و عموم را نباید گمراه کند.
  • تقلید نظامی یا نشانه هایی از کشور ها و …. را نباید دارا باشد مگر اینکه توسط سازمان مربوطه اجازه استفاده از این عناوین صادر گردد.
  • برندی که می خواهد به ثبت برسد نباید مانند آن یا مشابه وجود داشته باشد، چه در زمینه فعالیت مربوطه خود باشد و حتی اگر در زمینه دیگری فعال باشد باز هم تشابه علامت تجاری نباید صورت گیرد.
  • برای ثبت برند تاریخ تقاضای ثبت آن هم بسیار مهم است، اگر یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجعیت داشته باشد اجازه به ثبت رساندن آن را دارد.

خرید و فروش برند

در حیطه کسب و کار و تجارت تمامی شرکت ها برای افزایش تعداد متقاضیان محصول خود و همچنین افزایش سرمایه شرکت در جهت افزایش فروش برند خود تلاش بسیاری می کنند.برای پیش برد بهتر این امر بهتر است خدمات یا محصولات را به افراد سرشناس و موفق در کار و تجارت ارائه داد و همچنین به دنبال این بود که مشتریان به چه چیزهایی علاقه داشته و بیشتر وقت خود را برای چه چیزی می گذارند.اما یکی دیگر از روش های افزایش فروش استفاده از الکسا (Alexa ) است.
سرویس الکسا در آدرس Alexa.com ارائه می شود، در این سرویس پایگاه های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدکنندگان رتبه دار شده و این امر برای بالا بردن فروش از طریق سامانه های اینترنتی دارای اهمیت بسیار می باشد.
و اما در خرید برند دسته ای از افراد در ابتدای کار خود تمایل به فروش بالا در کوتاه ترین زمان را دارند به همین علت به خرید برند اقدام می کنند.

مدارک لازم برای ثبت برند

ثبت برند برای شخص حقیقی و حقوقی متفاوت و به شرح زیر است
ثبت برند برای شخص حقیقی :  ثبت برند شخص حقیقی برای خود شخص می باشد که باید جواز ثبت برند یا موافقت نامه یا پروانه ی کسب از صنف مورد نظر را به همراه کپی شناسنامه و کارت ملی – تصویرعلامت به تعداد ۱۲عدد در ابعاد ۶ در۶ و در برگی دیگر درباره ی علامت تجاری انتخاب شده و وصف آن و همچنین مستند بودن علامت از فرهنگ لغت نوشته شود و اگر برند انتخاب شده لاتین باشد شخص دارای جواز باید کارت بازرگانی خود را ارائه دهد.
ثبت برند برای شخص حقوقی :  ثبت برند شخص حقوقی برای شرکت می باشد که باید جواز کسب به همراه مدارک شرکت که شامل روزنامه یا آگهی تاسیس است و کپی شناسنامه و کارت ملی شخصی که دارای حق امضا در شرکت می باشد. تصویرعلامت به تعداد ۱۲عدد در ابعاد ۶ در۶ و در برگی دیگر درباره برند انتخاب شده و وصف آن.امضای وکالتنامه ی افراد دارای حق امضا و اگر علامت تجاری لاتین باشد کارت بازرگانی برابر اصل شده شناسنامه شخص حقوقی باید ارائه شود.


09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
فروش برند شاهو
فروش برند فومنتو fomento
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده